Avatar billede cesa Nybegynder
03. februar 2001 - 19:47 Der er 27 kommentarer

Hvad opløsning anbefales til digitalt kamera????

Jeg kan ikke så godt gennemskue, de forskellige opløsninger på de forskellige digitale kameraer!!! Jeg har kig på et \"Kodak DC 215\" med en max opløsning på 1152x864. Hvad kan den opløsning bruges til??? Kun nettet`??? eller kan man få et rimeligt resultat ved udskrivning??? Er der evt. nogen der har sådan et kamera? Så kunne de evt. maile et par billeder til mig, ikke fordi jeg skal snage i folks privatliv, men man har vel et billed af træ eller andet!!!
Avatar billede seider Nybegynder
03. februar 2001 - 19:52 #1

du kan se billeder taget med et rigtigt digital kamera til 3 K på

www.datamatikeruddannelsen.dk/jseide/images2

Eller skal du regne pixels, 1.6 Millioner pixels er nok det optimale for tiden.

men prøv www.edbpriser.dk og se på kameraer, der vises opløsning og informationer om kameraet.

/* seider */
Avatar billede steffen Nybegynder
03. februar 2001 - 19:58 #2
DC215 har lige nøjagtigt en kvalitet så man kan lave u-kornede 10x15cm billeder fra den.

Den er efter hukommelsen anmeldt på både

www.stevesdigicams.com og
www.dpreview.com

- begge steder har rå-billeder fra alle deres anmeldte kameraer.

800x600 og lavere er kun til netbrug - det går kun an til billeder op til 5-6cm på største led.
Avatar billede repsac Nybegynder
03. februar 2001 - 19:58 #3
1152x864 er mere end rigeligt hvis du skal have noget liggende på nettet ... på nettet skal det jo HELST ikke fylde mere end 30kb!

Skal du til at lave udskrifter, kan du ikke få en for stor opløsning.

Find ud af hvad dit behov er og vælg kameraet derefter - hvis prisen ikke er hindringen ...

Yeps kig på edbpriser.dk, computerpriser.dk eller for den sags skyld prisindex.dk ...

Casper

PS. Har selv et med 1024x768 ... det er godt nok til mig ... 1500,- for godt et år siden ...
Avatar billede seider Nybegynder
03. februar 2001 - 20:00 #4
Avatar billede seider Nybegynder
03. februar 2001 - 20:03 #5

1024 x 768 = 786.432 pixels
1152 x 864 = 995.328 pixels

Olympus har 1.600.000 pixels i den nye udgave.

/* seider */
Avatar billede steffen Nybegynder
03. februar 2001 - 20:06 #6
Avatar billede repsac Nybegynder
03. februar 2001 - 20:06 #7
Hvis du har for mange penge var det måske en idé at købe et digitalt videokamere som også kan tage stilbilleder. JVC har et der kan tage med 2.2 mio px. =~ 20k kr.
Avatar billede repsac Nybegynder
03. februar 2001 - 20:11 #8
Her er så et billede ... mit tapet har en lidt underlig farve som kameraet ikke er helt vild med. Tog det som en test af det ...
(det er et Agfa Photo 780c ... kostede =~ 1500,- for godt et år siden)

[http://users.anytimenow.com/qwer/image02.jpg]
Avatar billede cesa Nybegynder
03. februar 2001 - 20:34 #9
Til repsac:

Er der mulighed for at jeg kan bese, et billed taget med dig kamera?????
Avatar billede cesa Nybegynder
03. februar 2001 - 20:36 #10
UNDSKYLD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HAR SET BILLEDET!!!!!!!!!!!!
Avatar billede cesa Nybegynder
03. februar 2001 - 20:39 #11
det der agfa kamera, er der LCD skærm på det?????
Avatar billede repsac Nybegynder
03. februar 2001 - 21:49 #12
Ja det er der ...
Avatar billede repsac Nybegynder
03. februar 2001 - 22:05 #13
Avatar billede repsac Nybegynder
03. februar 2001 - 22:20 #14
Her er lidt mere info om kameraet ...
[http://www.proconsult.dk/katalog/tilb/til-sc/sc-cam/foto-ag-ld7k5.html] - men det er dyrest her ... find selv det billigste sted! (tyskland skulle efter sigende være billige (?))
Kig evt. også på [http://www.amazon.com] ...
Avatar billede repsac Nybegynder
03. februar 2001 - 22:26 #15
Kan købes her ... [http://www.kk-data.dk/]
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. februar 2001 - 23:20 #16
Det var da egentlig en sær kategori at bruge til dette spørgsmål :-)
Avatar billede repsac Nybegynder
04. februar 2001 - 11:33 #17
Tjoehh, men det\'r vel rigtigt nok (?)
Avatar billede h2ns Nybegynder
04. februar 2001 - 13:42 #18
Hov, jeg kommer vidst lidt sent ind i debatten, men bedre sent end aldrig.

Cesa: Først bør du finde ud af, hvor meget du vil ofre på kameraet. Og jo, hvis du vil lave prints af dine billeder, så er der efter min mening kæmpe forskel på et 2,1 Mp og et 3,3 Mp kamera.

Jeg er selv midt i en købsproces, og vil smide ca. 7k i et kamera. Jeg har forelsket mig i et Epson PC 3000Z, som kan ses her: <http://www.epson.dk/products/imaging/camera/photopc3000z/> Virkeligt lækkert kamera! Men jeg har også spejlrefleks, så det er væsentlig for mig, at printsene bliver flotte og detaljerede, så derfor vil jeg ikke kunne leve med mindre end 3,3 Mp.

Seider: Rigtig søde piger! Flere billeder? 8-)

Repsac: Jeg er enig i dine betragtninger.
Avatar billede svindler Nybegynder
04. februar 2001 - 22:20 #19
Vær opmærksom på, at kvalitets-springet fra 1Mpixel til 2Mpixel er væsentligt større end fra 2 til 3. Der er også enkelte fabrikanter, der \"snyder\" og lader softwaren om at interpolere opløsningen større end CCD\'en kan levere.
http://photo.cnet.com har bunker af artikler, tips og tests.
Tænk på, hvordan du skal bruge det.
Er du på lange ferier, skal du have masser af ram eller slæbe din pc med.
Skal du til udlandet er det afgørende, om du kan bruge din lader i det pågældende land eller kan bruge almindelige batterier.
Har du behov for at montere specielle linser?
Tager du action shots, så du skal kunne fyre flere billeder af i sekundet?
Tager du flest indendørs eller udendørs billeder? Det er mit indtryk, at der er VÆSENTLIG forskel på kvaliteten af de indbyggede blitz.
Jeg har selv et Kodak DC-280, som jeg valgte på basis af en test på www.cnet.com. Opløsning 1760x1168 svarende til 2Mpixel. Pris ca 5000 med 32MB jvf www.edbpriser.dk. Jeg gav selv ca 5000 med et 8MB kort og to sæt genopladelige batterier.
Jeg valgte efterfølgende at købe et 64MB kort. Derved kan jeg få godt 100 billeder i bedste kvalitet, inden kameraet behøver at tømmes.
Jeg har skrevet billeder ud i A4 størrelse, med et pænt resultat.
Der er mange irriterende ting ved kameraet; det er klodset, det sluger strøm, det tager et til to sekunder før det er klart til næste skud. Til gengæld tager det efter min mening, og i betragtning af min formåen, gode billeder. Jeg kan stikke det i hånden på hvem som helst og forvente, at de kan finde ud af at fyre et billede af. Der er USB-forbindelse, så billederne kommer hurtigt over. Kodak er seriøse med deres support via hjemmesiden. Der er mulighed for, via en adapter, at montere andre linser.
Se evt billeder på www.kalesh.dk/Birkemosen
Avatar billede repsac Nybegynder
05. februar 2001 - 16:22 #20
Digitale kameraer sluger efter hvad jeg har erfaret altid enorme mængder af strøm!
Det skyldes mest LCD-displayet der er voldsomt dyrt at drive ...

Det er måske en god idé at sætte sig et beløb; jeg vil give 3000,- for et kamera! Og så derefter gå ud og se hvad man kan få for sine penge ...
Hvis du skal bruge det til noget specielt er der selvfølgelig nogle krav du kan stille ...

Hvad skal du bruge det til?
Avatar billede cesa Nybegynder
07. februar 2001 - 12:36 #21
Jeg skal bruge det til nettet, og så til lidt sjov!!! i ved!!!!! Nogen der har noget erfaring med et LENCO MDC- 3203, der kan ses oplysninger om kameraet på adressen: http://www.lenco.de/mm/multimedia.html
Kameraet er på auktion og slutter om få timer!!! SÅ hurtige svar giver 500 boobs!!!!!!!(Point) så det er nemme point hvis man har erfaring!!!!

Hurtige svar modtages med tak!!!!
Avatar billede xafion Nybegynder
11. februar 2001 - 23:50 #22
JSeide  - undskyld jeg spørger..men...hvad fanden er det for nogle syrede billeder?
Avatar billede tjmo Nybegynder
28. februar 2001 - 21:28 #23
her kan du se billeder fra kodak dc215 i fuld opløsning hvis du trykker på dem og der er også information om kameraet.

det er et godt kamera har nemlig selv et. og den opløsning på 1152x864 er ik kun til nettet den er også til almidelig ting og photos.

ps her er det link hvor du kan se alle tingene om det

http://www.kodak.dk/US/en/digital/cameras/dc215/index.shtml

Mvh Tjmo http://fotx.net/Tjmo
Avatar billede tjmo Nybegynder
28. februar 2001 - 22:06 #24
ups skrev forkert jeg har ikke selv et. men min far har et der ligner meget. fordi jeg skrev det var dordi jeg var ved at besvare et andet spørgsmål om en cpu og så må jeg have kommet til at skrive det i det forkerte spørgsmål
Avatar billede madzz Nybegynder
31. maj 2001 - 16:31 #25
Da min far er digital fotograf ved jeg lidt om det. Det er ikke altid at det handler om hvor mange mill. pix. et kamera har, men hvordan det behandler dem. Det lyder lidt mærkeligt men sådan er det. Det kamera vi har er det bedste transportable digitale kamera på markedet og det har kun 2,5 mill. pix. så det kommer ikke kun an på hvor mange pix.
Når/hvis du skal købe et digitalt kamera så ville jeg foreslå at tage til en kamera butik. Der ved de lidt mere om hvor godt kameraet er i forhold til pixel og hvordan kameraet behandler billederne. Dog vil jeg stadig anbefale omkring 1,6-2. Så er du sikker på at kameraet kan tage ordentlige billeder selv om det ikke behandler pixels så godt.
Jeg håber at du kan forstå det!
Avatar billede madzz Nybegynder
31. maj 2001 - 18:08 #26
ups stavefejl det er 3,5 mp ikke 2,5!!
Avatar billede tjmo Nybegynder
01. juni 2001 - 11:39 #27
hvad laver cesa han må da snart acceptere