Avatar billede johndoesacc Nybegynder
14. marts 2004 - 17:12 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hardwareproblemer med min medion bærbar på debian

Halløjsovs... :)

Jeg kører Debian testing på min bærbare Medion MD41300... Jeg har et enkelt spørgsmål om den og nogle ting jeg godt vil have til at virke... Jeg er ikke særlig ny til linux efterhånden, men har stadig enkelte problemer... Da jeg er meget interesseret i at få det fixet ASAP vil jeg give mange point for det...

Spørgsmålet er: Kører min maskine 2*3ghz, dvs 6 ghz i alt... eller 2*1,5ghz, dvs. 3ghz ialt? Her er indholdet af /proc/cpuinfo:

processor    : 0
vendor_id    : GenuineIntel
cpu family    : 15
model        : 2
model name    : Mobile Intel(R) Pentium(R) 4    CPU 3.06GHz
stepping    : 9
cpu MHz        : 3059.675
cache size    : 512 KB
physical id    : 0
siblings    : 2
fdiv_bug    : no
hlt_bug        : no
f00f_bug    : no
coma_bug    : no
fpu        : yes
fpu_exception    : yes
cpuid level    : 2
wp        : yes
flags        : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe cid
bogomips    : 6045.69

processor    : 1
vendor_id    : GenuineIntel
cpu family    : 15
model        : 2
model name    : Mobile Intel(R) Pentium(R) 4    CPU 3.06GHz
stepping    : 9
cpu MHz        : 3059.675
cache size    : 512 KB
physical id    : 0
siblings    : 2
fdiv_bug    : no
hlt_bug        : no
f00f_bug    : no
coma_bug    : no
fpu        : yes
fpu_exception    : yes
cpuid level    : 2
wp        : yes
flags        : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe cid
bogomips    : 6111.23

Det hardware jeg ikke kan få til at virke, er mit WLAN, mit TV Tuner kort, infrarød porten og fjernbetjeningen (den connecter via en usb-dims der lader til ikke at bruge infrarød)... altsammen er noget der følger med bærbaren. WLAN og tv tuneren er vigtigst... IR-porten er også lidt vigtig, men fjernbetjeningen er kun for lidt ekstra spas... Jeg bruger kernel 2.6.4, som jeg selv har kompileret. Hvis der er andet info der skal bruges, såsom lspci eller noget, så siger i bare til... Hvis der er andre der har den samme bærbar vil jeg med glæde fortælle hvordan jeg har fået det andet til at virke, men lad os  lade det ske i et andet forum...
Avatar billede segmose Nybegynder
14. marts 2004 - 18:41 #1
Det er sikkert en intel hyperthread tingest som ser ud som 2 processore fra kernens synspunkt men svaret er at den køre 3 GHz (hverken 2*3 eller 2*1,5), dvs. den maximale ydelse er som en 3GHz men hvis der internt i processoren er ledige kapacitet, fx. på integer regne enheden, kan en process nr. 2 få lov til at udnytte den, såvidt teorien, i praksis får man mellem 90% og 150% ydelse ud af det, men med et snit på 105% af en ikke hyperthread (se evt. toms hardware).
Grunden til at du får ca. 6000 bogomips (3 GHz * 2 integer units = 6.000.000.000) på hver er at processorene testes uafhængigt.
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
14. marts 2004 - 19:25 #2
dvs. vil jeg så have ca. 8000 bogomips?

Kan du ikke hjælpe mig med noget af det andet?
Avatar billede segmose Nybegynder
14. marts 2004 - 21:07 #3
Det hedder bogomips fordi du ikke normalt for denne ydelse, det er absolut max. Men normale programmer bruger måske kun 25% af integer enhederne, så 2 programmer/processer vil kunne udnytte det bedre.
Der er ikke så meget at hjælpe med du skal bare køre og glæde dig over at i nogen tilfælde for du mere ydelse.
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
14. marts 2004 - 22:43 #4
ok... cool nok... jeg skylder dig nogle point for det... men jeg vil også gerne have ordnet det med min hardware... så snart det er ordnet vil jeg fordele pointene på en retfærdig måde... Jeg ville være lykkelig for at få det til at virke...
Avatar billede johndoesacc Nybegynder
20. august 2004 - 00:40 #5
Jeg glemte vist at give point... Jeg har næsten fået det hele til at virke og jeg er superglad for at køre linux. I dag kører jeg 100% gratis software (en meget lille smule er ikke open source, men alt er gratis)... :)