Avatar billede matz Nybegynder
14. marts 2004 - 02:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan man regne med poltiet

Her er jeg kommet hjem på en lørdag aften og er kommet i uro med politiet. Jeg ringer først til dem for at sige der er en mand som trænger til hjælp da han lægger og er helt væk i hans sprut oppe på stationen. Som god borger gør man jo det - selvom jeg var rimelig stiv. Så ringer jeg til 112 så får jeg afvide at jeg laver telefonfis med dem, hvor jeg prøvede at overbevise dem om at der var en dreng på 15 år som havde brug for hjælp, men de nægtede - hvilket jeg syntes er ret så DÅRLIGT!!! Så senere på aften kan vi ikke komme ind på diskotektet selvom vi har pas med osv... hvilket burde være nok. Så ringer jeg til politiet igen for at sige at diskotektet lukker 14 årige piger ind, men ikke 19 årige drenge med gyldigt bevis... Det kunne de ikke gøre så meget ved sagde de, selvom han indrømmede det var en ulovlighed så sagde han at det havde de ikke tid til at undersøge det. Så spurgte jeg ham om de kunne sende en vogn idenfor 1 times tid... Det lovede han først...men til sidst sagde han nej.. Og råbte af mig...og knallede røget på..selvom jeg havde snakket pænt til ham. Det skal lige siges at jeg er sådan en type som overholder loven uanset hvad og derfor regner med politiet når der sker eb ulovlighed... Men hvergang jeg prøvede på noget så sagde de at det var falsk... hvilket jeg ikke forstår plus at jeg fik skæld ud af dem..når jeg f.eks prøvede og hjælpe en dreng på 15 år i nød... Så er det man tænker "Hvad sker der".

Her er tale om Køge politi som rendt ud sagt har skidt på en så meget på blot 1 aften!

Kan man stole på politiet???

Dette spørgsmål er ment som en debat derfor sættes der ikke point af.
Avatar billede Slawomir Seniormester
14. marts 2004 - 03:55 #1
endnu en sød historie som E.B. vil elske :-) - det var ironisk ment

selvfølgeligt kan vi regne med poltiet/politiet eller hvad de nu hedder, er jeg jo nødt til at sige, for det hjælper jo ikke noget at tænke negativt

ps. vi har jo mindst ligeså brug for dem som vi har brug for bæger
Avatar billede tobias28 Praktikant
14. marts 2004 - 08:26 #2
i rigtig mange sager, synes jeg godt vi kan regne med dem. Dog er der sager, hvor de simpelthen ikke har ressourcerne til at komme. I de tilfælde, må vi som alm. borgere jo gøre en indsats. Du skal tænke på, at de modtager dagligt rigtig mange opkald, der er telefonfis, og hvis du har været lidt stiv, kan du jo have et troværdighedsproblem. Dog bør de stadig tjekke om der er noget sandt i det du siger til dem (for deres egen skyld)....ellers kommer der nok en EB historie ud af det.

...til en vis grænse tager polititet ikke anmeldelserne alvorlige....desværre synes jeg denne grænse bliver sat lidt for løst. Alligevel er jeg glad for at de går efter værre kriminalitet end, at en diskoteksejer ikke kan finde ud af folks alder. (selvom at det kan være hammerirriterende, børe man tænke tingene fra deres perspektiv. Der foregår så meget andet l..., som det er bedre at de holder øje med).

Mvh. Tobias.
Avatar billede si. Nybegynder
14. marts 2004 - 09:24 #3
Der er en grund til, at man tit i fjernsynet ser, at folk ikke vil kommentere en enkeltstående sag..
Bl.a. får man sjældent, den fulde sandhed af forløbet, ved kun at høre den ene part.

Man kunne jo have en mistanke om, at du var en af dem som lavede en forvrøvlet/ provokerede  anmeldelse, i kraft af for meget indtagelse af alkohol.
Og at din anmeldelse så bliver behandlet derefter, selvom vagthavende skulle være optrænet til at håndtere en sådant situation.

Men når man så sidder og læser din indlæg, som åbenbart er skrevet, lige efter du er kommet hjem fra byen, ja så er der ikke meget der støttet den tanke.
Og under alle omstændigheder, skal der reageres på en anmeldelse, vedrørende en andet menneske i nød !
Så jo, det lyder som en fejl fra vagthavendes side … som man må beklage !

Episoden med diskoteket, er derimod i en kategori, hvor vagthavende gerne må gå ind og lave en prioritering !
Desuden må et diskotek, gerne gå ind og lave en sortering, så længe det er indenfor lovens rammer….
F.eks. må de gerne frasortere, fulde – rockere – urostiftere og lignende.
Og det er en kendt sag, at de lukker mindreårige piger ind….. vi kender jo alle grunden o)

Men politiet hverken kan, eller skal, reagere på alt….
I mit distrikt, er vi opmærksomme omkring problemet med udskænkning af alkohol til mindreårige, og vi går sommetider ind og indskærper lovgivningen overfor ejerne, men vi er ikke blåøjede… selvfølgeligt forgår det stadig, i et vis omfang.

Men ligesom, problemstillingen omkring folkeskolen, så magter politiet ikke at løse samfundsproblemer, selvom nogle tror det.
Meget af opgaven, ligger ude i de små hjem ..ikke alle, af de gamle dyder, var tåbelige !

Derudover har vi en presse, som gudskelov altid tager udgangspunkt, i at varetage den enkelte borgers rettigheder. Men sjældent beskæftiger sig med sammes pligter…
Næ, pressen tænker som oftest i overskrifter, og hvor lagt indslaget bliver.
Og berører sjældent samfundsudviklingen…muligvis fordi, de så skal til at skælde alle os forældre  ud, som siden 60erne har opdraget børn...

For kort og meget generelt sagt... folk er blevet større egoister.
Samt der sker en vis forråelse, bl.a. blandt unge.
Og det afspejler sig også i de situationer, hvor politiet bliver indblandet.

Til sidst.
Det er desværre en faktum, at i tilspidsede situationer, åbnes der op for fejltagelser fra begge side, kunsten er så, at udgå at de tilspidses, men lykkedes jo ikke altid.

Men jeg håber og tror, at folk stadig stoler på os !
Og forstår, at der er ikke resurser til alt...

Jeg er faktisk lige kommet hjem fra vagt, og der er da mange sjove episoder i løbet af sådan en  nat, men selvfølgelig også nogle kedelige.

Bl.a. 2 unge mænd, som åbenbart havde behov for at gå rundt, med skarpe skruetrækkere i baglommen – samt 2, 13 åring piger som gik rundt kl. 04 om natten, kun iført tøj, som passer sig til en sommerdag, og som vel ikke engang fatter, hvilke signaler der ligger i deres påklædning..
Okay, de var så ledsaget af en 17 åring dreng, som senere skulle omkring hospitalet, da han var skæv af stoffer.

Jeg fatter det altså ikke !
Hvor er forældrenes ansvar, i denne sammenhæng ?

Og jo, jeg ved godt jeg lyder gammel.
Men okay, det kan jeg leve med !

Nå godnat
Mvh. Stig
Avatar billede ird Praktikant
14. marts 2004 - 09:42 #4
Stor respekt for det sidste indlæg her!!
Velunderbygget, og viser der altid er to sider af sagen :)