Avatar billede lasg Nybegynder
14. marts 2004 - 00:51 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Problemer med Microsoft messenger og outlook gennem OpenBSD box.

Jeg har sat en OpenBSD maskine op som gateway og firewall. Indtil videre eksperimenterer jeg med PF-regler og lignende. Jeg har dog et problem med at få ordentligt hul igennem fra en windows-XP-maskine. Den kan fint bruge http, post, nyhedsklienten, telnet, winamp netradio, og alverdens andre ting og sager, men MS messenger og Outlook ekspress med hotmail-konto melder fejl. Hvis jeg bruger Gaim til min messenger-konto, virker det fint, det er kun Microsofts egen messenger der ikke vil.
På gateway'en har jeg, så vidt jeg kan se, sat den op til at tillade al traffik igennem.
Bruger Microsoft messenger og outlook ekspress nogle suspekte ting som skal sættes til i min gateway? Hvis det ikke er tilfældet, hvad kan så være i vejen?

Min pf.conf:
#Start
nat on sis0 from 192.168.2.0/24 to any -> 192.168.1.11
pass in all
pass out all
#Slut
Avatar billede enux Nybegynder
14. marts 2004 - 01:00 #1
Hej lasg,

Prøv at kigge i dine log-filen om der skulle stå noget!?

Måske noget alá
...[97524]: block(0): tcp/connect [: 10.0.0.2.3980 -> 207.46.104.20.1863

Der kan du se om den bliver blokeret eller får fri adgang!

Daniel Bahl
Enux Hosting
www.enux.dk
Avatar billede lasg Nybegynder
14. marts 2004 - 01:05 #2
Så er det jeg spørger lidt dumt... Hvilken log-fil? (hvor ligger en pf-logfil?)
Avatar billede enux Nybegynder
14. marts 2004 - 01:12 #3
Nu har jeg ikke brugt software firewall's i lang tid eftersom hardware priserne på selv de store modeller er faldet væsenligt.

Men har du ikke noget alá: /var/log/packet eller /var/log/packets ?

Daniel Bahl
Enux Hosting
www.enux.dk
Avatar billede lasg Nybegynder
14. marts 2004 - 03:58 #4
Oh well, endnu engang var andre hurtigere.. Postede på usenet også, og det hjalp :)
Avatar billede lasg Nybegynder
14. marts 2004 - 04:01 #5
nå, fik rodet lidt rundt i de der point-dimser.. whatever.