Avatar billede skwizie Nybegynder
13. marts 2004 - 00:54 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Harddisk i gammel IBM

Jeg har en 120GB HD som jeg vil sætte i en gammel 133 MHz IBM pc, men jeg kan ikke få computeren til at boote op på hverken floppy, cd eller harddisk. Jeg har kunne køre med en 80 GB HD i den førhen.

Hvad er problemet?
Avatar billede edron Nybegynder
13. marts 2004 - 01:06 #1
Du skal sætte harddisken op i BIOS først, ellers kan pc'en ikke finde den!
Avatar billede skwizie Nybegynder
13. marts 2004 - 01:08 #2
hmm, ja det siger du jo, men man kan ikke sætte ret meget op i den BIOS.
Avatar billede skwizie Nybegynder
13. marts 2004 - 01:16 #3
hmm, nu fandt den HD, men den kan kun se 8MB på harddisken
Avatar billede edron Nybegynder
13. marts 2004 - 01:16 #4
Der MÅ være et sted, hvor man kan sætte diskene op, der har jo siddet en før!
Autodetect el. lign.
Det kan også være dit styresys. der ikke accepterer større diske, men jeg tror mest på BIOS'en
Avatar billede skwizie Nybegynder
13. marts 2004 - 01:17 #5
ja, der ligger ikke noget OS på HD, men i BIOS kan jeg kun sætte den "stor ydeevne" eller "kompatibel". Det er de eneste jeg kan sætte op
Avatar billede edron Nybegynder
13. marts 2004 - 01:22 #6
Ellers, hvis du har en nyere pc, så put den i der, og installer en minimal win95/98 ind på den, og sæt den tilbage i IBM'en.
Avatar billede skwizie Nybegynder
13. marts 2004 - 01:23 #7
ja, det prøver jeg lige, men nok først imorgen tidlig :)
Avatar billede edron Nybegynder
13. marts 2004 - 01:25 #8
undlad, at install. ekstra drivere, til grafik, lyd mm. til nyere pc. blot en simpel minimal-install.
Avatar billede skwizie Nybegynder
13. marts 2004 - 01:36 #9
ja, jeg prøver lige at lave en install af w2k og ser om jeg kan gøre det vej
Avatar billede kixet Nybegynder
13. marts 2004 - 02:24 #10
en ibm pc krever en boot disk til den specifike maskine/model.
den liger en boot på harddisken så når du fjerner den er der ikke nogen
system oplysninger så du skal ind på www.ibm.dk og finde din pc model nr.og downlode
system driver./boot disk du skal bruge seri numer + model numer så skal det nåk gå
men den er så gammel at den nåk ikke kan autodedkter alle 120 gb hartdisk så akal du barer bruge partision magik og opratte fler disks undskyld stave fejl jeg staver som et brat                              mvh kent
Avatar billede rebecca Novice
13. marts 2004 - 10:02 #11
Hvilken IBM model er det????
Avatar billede skwizie Nybegynder
13. marts 2004 - 10:42 #12
det er en PC330-133, 6576-79H
Avatar billede rebecca Novice
13. marts 2004 - 12:32 #13
Jeg tror ikke du kommer uden om en opgradering af din bios, hvis din nuværende bios ikke understøtter så store hd'er vil den ikke kunne se den, du kan hente bios opdate her.>>>http://www-306.ibm.com/pc/support/site.wss/document.do?lndocid=RMIE-3C3FXE
Avatar billede rebecca Novice
13. marts 2004 - 12:35 #14
En anden mulighed er jo at batteriet på bundkortet er dødt, et nyt koster ca.15kr værd at overveje :o)
Avatar billede skwizie Nybegynder
13. marts 2004 - 13:09 #15
Nu har jeg opdateret bios og prøvet at køre seagates disctool og der finder den harddisken godt nok som en 120GB, men når jeg så prøver at inst. windows 2000 på siger den at den ikke kan finde nogen HD at installere på :(
Avatar billede skwizie Nybegynder
13. marts 2004 - 13:10 #16
rebecca <-- Det med batteriet har vel ikke noget at sige her?
Avatar billede rebecca Novice
13. marts 2004 - 14:28 #17
måske ikke men jeg har selv flere gange været ude for pc'er der ikke ville snuppe hd'en eller bare smed den ind imellem så de 15 kr er godt givet ud synes jeg :o) så er det ihvertfald udelukket, du skal regne med at batteriet jo sørger for at bios hele tiden kan beholde sine data derfor resetter du jo også bios ved at pille batteriet ud.
Mvh:rebecca
Avatar billede rebecca Novice
13. marts 2004 - 14:30 #18
ps...Dvs. Ingen strøm på batteriet ingen data i bios/bios kan ikke køre
Avatar billede skwizie Nybegynder
13. marts 2004 - 14:42 #19
jeg ved godt at batteriet sørger for at dataene i bios ikke bliver "glemt", men der var jo ikke tegn på dette i mit tilfælde
Avatar billede skwizie Nybegynder
28. april 2004 - 21:39 #20
Fandt selv fejlen! Det var computeren som var defekt, grundet den kunne heller ikke kører med de gamle 2Gb diske efter flere timers forsøg og "programmering" i BIOS