Avatar billede bruno1 Novice
12. marts 2004 - 22:57 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

mac og microsoft

jeg er blevet tilbudt at købe en imac http://www.apple.com/powerbook/index17.html til en helt fornuftig pris. problemet er at jeg aldrig har rodet med mac før. Er det muligt at bruge office pakken osv. på en mac altså få den til at opføre sig som en alm. pc?

Jeg bruger mest min bærbare til min skole men også til spil og fil udveksling med venner og på nettet. Vil jeg skulle starte om igen med at lære systemet for at kunne bruge den eller kan man alt med en mac som man kan med en pc? syntes tit jeg ser at div. programmer og funktioner ikke understøttes af mac, stemmer det?

håber i kan hjælpe lidt med nogle gode råd og info omkring dette
Avatar billede dinz Nybegynder
12. marts 2004 - 23:04 #1
hej.. Ja man skal købe programmer og spil osv. som er lavet til mac hvis man vil kunne køre dem, og det er en del dyere end til pc. Jeg kan bedste lide Mac, og har både pc og mac. hvis du meget gerne vil bruge de programmer, spil og diverse ting fra din pc skal du købe eller downloade "virtual pc for mac" et program der gør at du får windows på din computer og kan bruge alle pc programmer osv. Håber det er en hjælp. :D  (Mac er bedst!) ;)
Avatar billede dinz Nybegynder
12. marts 2004 - 23:04 #2
hej.. Ja man skal købe programmer og spil osv. som er lavet til mac hvis man vil kunne køre dem, og det er en del dyere end til pc. Jeg kan bedste lide Mac, og har både pc og mac. hvis du meget gerne vil bruge de programmer, spil og diverse ting fra din pc skal du købe eller downloade "virtual pc for mac" et program der gør at du får windows på din computer og kan bruge alle pc programmer osv. Håber det er en hjælp. :D  (Mac er bedst!) ;)
Avatar billede Spotgun Seniormester
12. marts 2004 - 23:08 #3
Programmerne er altså ikke dyrere til mac end til pc. De store producenters programmer koster rundt regnet det samme uanset platform.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. marts 2004 - 23:09 #4
helt korrekt, spotgun :)
Avatar billede dinz Nybegynder
12. marts 2004 - 23:13 #5
det gør de da ik.. kan da godt være office pakken koster det samme, men ALLE spil koster næsten det dobbelte til mac! Har selv 3 Mac stående, så det ved jeg nok lidt mere om end dig.. ;) og har brugt dem i lidt over 5 år.
Avatar billede Spotgun Seniormester
12. marts 2004 - 23:14 #6
Og med MacOSX er kompabiliteten mellem både Mac og PC blevet langt bedre, så det er efterhånden næsten en smags-sag (eller religions-spørgsmål om man vil :) hvilken platform man vælger. De har hver deres fordele og ulemper.

...Personligt sværger jeg til begge ;)
Avatar billede Spotgun Seniormester
12. marts 2004 - 23:16 #7
Nu snakkede jeg også kun om programmer - og jeg har også selv to mac's og 3-4 års brugs- og support-erfaring på det område, så hvem der ved mest kan vi diskutere en anden dag :)
Avatar billede dinz Nybegynder
12. marts 2004 - 23:16 #8
Hvis det er til arbejde du vil købe en mac, altså grafisk arbejde , er mac helt klart bedst, men hvis det bare er de enkle programmer som office osv. skal du købe pc
Avatar billede dinz Nybegynder
12. marts 2004 - 23:17 #9
hehe.. :D jepper.. :D (Ups... :P)
Avatar billede skwat Praktikant
12. marts 2004 - 23:18 #10
min mac er støre end din mac :)
Avatar billede dinz Nybegynder
12. marts 2004 - 23:18 #11
hvor stor er din??? :D
Avatar billede skwat Praktikant
12. marts 2004 - 23:21 #12
2½ meter
Avatar billede dinz Nybegynder
12. marts 2004 - 23:21 #13
wauw.. skal der os være plads til.. :P
Avatar billede dinz Nybegynder
12. marts 2004 - 23:22 #14
men alliwel.. kun 2½... :D
Avatar billede bruno1 Novice
12. marts 2004 - 23:36 #15
nåh men ikke for at afbryde jeges lille hyggesnak :-) så er det vel ikke nogen dum ide at hoppe på vognen hvis jeg kan få den ovennævnte mac til 6000. den har været udstillingsmodel men der er samme garanti på som hvis den var ny. Er styresystemet på en mac bygget op på samme måde som windows og virker internettet som med explorer? jeg skal ikke bruge den til noget specielt grafisk arbejde andet end det jeg har behov for i forbindelse med spil. Er processorkraften på lige fod som intels osv? kan man regne med at de specifikationer der står er de samme som hvis det var en pc?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. marts 2004 - 23:40 #16
6000,- lyder fair.

Du skal vende dig til at gøre ting lidt anderledes. Men det er blot et spørgsmål om tilvending. Internet fungerer om det plejer.

Du kan regne med at maskinen yder mere end en intel ved samme clockfrekvens. Mac'en har den fordel, at alle komponenter er produceret ud fra fast definerede specifikationer, hvorimod en Intel baseret PC altid skal gå efter laveste fællesnævner, da en masse forskellige producenter står for komponenter af forskellige specifikationer :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. marts 2004 - 23:41 #17
lige for at korigere mig selv... 6000,- er et knaldhamrende godt tilbud. Fik jeg det samme, ville jeg springe på omgående :)
Avatar billede bruno1 Novice
12. marts 2004 - 23:45 #18
ok så den 1.33 GHz processor der er på skulle kunne klare det meste et stykke frem? der er 768 mb ram på er det også ok?
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. marts 2004 - 23:47 #19
Du skal bruge Microsoft Virtual PC hvis du vil køre Windows på en Mac.

P.s. den du har fået tilbudt er bare for lækker - en kollega har sådan en og jeg bliver misundelig hver gang jeg ser den ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. marts 2004 - 23:49 #20
ups...
havde overset dinz´s svar ;)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. marts 2004 - 23:49 #21
En 1.33GHz iMac hamler let op med de nyeste intelmaskiner i performence.

768Mb ram er fint til LANGT de fleste opgaver. Skal du rendere store 3d animationer, eller udføre andre krævende opgaver kan du da overveje at udvide.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. marts 2004 - 23:50 #22
og du vil IKKE køre Virtual PC, med mindre det er strengt nødvendigt. En emulation forringer performence betydeligt :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. marts 2004 - 23:52 #23
En lille bitte ting der nok vil genere en del...

En mus til Mac har ikke højreklik ;)
Avatar billede bruno1 Novice
12. marts 2004 - 23:54 #24
jeg er vant til at bruge word på pc - findes der tilsvarende programmer eller er det muligt at få word til at køre på en mac uden at skulle køre emulatore osv?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
12. marts 2004 - 23:57 #25
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. marts 2004 - 23:57 #26
Der er jo det gratis alternativ OpenOffice:
http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html#download
Avatar billede egonspock Seniormester
13. marts 2004 - 03:38 #27
Køb den, du vil græmmes resten af livet, hvis du ikke gør det ;-) Og meld dig ind i en brugergruppe, der kan give gode råd etc. Det er guld værd.
Avatar billede kado Nybegynder
15. marts 2004 - 17:42 #28
john_stiggers: Mus til Mac har haft højreklik i adskillige år

/kado
Avatar billede egonspock Seniormester
15. marts 2004 - 20:01 #29
John_stiggers: hold ctrl-tasten nede mens du klikker, eller nemmere, stik en USB-mus med 2 eller flere knapper i og højreklik der. Det giver samme resultat. Hvis man ikke ved det, kan det være svært at finde ud af :-)
Avatar billede morgel Nybegynder
11. maj 2004 - 00:52 #30
Mac er bare bedre, - drop samtidigt ideen om Virtual PC da det er som nanoq siger, -det går forbandet langsomt og duer ikke til andet end at spille kabale etc. Vil du spille så køb en behold tanken om en Pc på sidelinien. Spillene er vildt dyre !
Men som DTP-maskine er Mac lige i øjet og bedst af alt, -du slipper for Windows evindelige fejl og mangler, -OSX er guddommeligt!