Avatar billede newbie.dk Praktikant
03. februar 2001 - 09:22 Der er 2 løsninger

TCP vs IPX

Hvad er foreskellen?
Og hvad hvis man har begge protokoler installeret?
Vi er til et lille lan, men nogle af spillene skal bruge ipx, så den har vi så installeret ved siden af tcp, er det godt er dårligt?
Avatar billede kgnielsen Nybegynder
03. februar 2001 - 09:37 #1
det er ganske ok for som du selv siger kræver nogle spil IPX, TCP/IP er den protocol som bruges til alt kommunikation på internet og store netværk de denne kan routes mellem forskellige netværk, dette kan IPX ikke
Avatar billede svindler Nybegynder
03. februar 2001 - 10:36 #2
IPX kan sagtens routes, men den bliver ikke routet over internettet. Der findes dog programmer, der kan pakke IPX ind i tcp/ip pakker. Derved er det også muligt at køre ipx-spil over internettet. Det vil dog aldrig blive lige så effektivt, som hvis spillene blev skrevet direkte til tcp/ip.
Generelt skal man ikke installere noget, som man kan undvære, da konfigurationen bliver mere kompleks, og der er derved flere ting, der kan konflikte med hinanden.
Der er også en teoretisk performance straf, når du har flere netværks-protokoller installeret, både pga mere cpu-load når pakkerne skal checkes, og pga en smule ekstra hukommelse, der bliver anvendt.
Performance-tabet vil formodentlig ikke kunne mærkes, hvis maskinerne er tilstrækkeligt velbestykkede.
Om I vil finde jer i de (teoretiske) negative sider, må derfor være en afvejning i forhold til glæden ved ipx-spillene.