Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
02. februar 2001 - 23:04 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Digital 2proccessors pc med scsi skal have win2000

Hej, jeg har lige fået en digital 200i pc\'er med 2 proccessorer, med scsi harddisk. Jeg har fået af vide at man skal have enten WinNT eller Win2000 for at den kan bruge begge proccessorer! Den har kun scsi harddisk, så jeg skal have installeret nogle drivere til den ikke??

Jeg har kun win2000 opdaterings\'cden (den som ikke kan installere windows fra dos!) jeg ved ikke om der er en anden måde at gøre det på, men jeg have tænkt mig at installere win95 først og derefter opdatere den til win2000, men jeg ved ikke om den så kan bruge begge cpu\'er??

altså:

Haves:
1 stk digital 200i pc
med 2 cpu\'er
scsi harddisk 4gb
ca. 300mb ram

win2000 cdrom
win95 cdrom
win2000 recovery disk

Ønskes:
win2000 installert på den
med: udnyttelse af begge cpu\'er

obs! kun fuld points til fuldstændig vejledning der virker (ellers giver jeg \"slatter\" ud til de forskellige.)
Skriv endelig hvis du skal bruge flere oplysninger.

MVH
Thøger Niels Pørtner
email: 2cpu@tnp.dk
Avatar billede krusell Nybegynder
02. februar 2001 - 23:37 #1
Eftersom win2000 kører med et helt andet filsystem end win95, ntfs, så kan du bare installere oveni. Du skal nok få fuld udbytte...
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
02. februar 2001 - 23:57 #2
ok, men øhh hvordan får jeg min scsi hd til at virke?? driver?
Avatar billede krusell Nybegynder
03. februar 2001 - 00:35 #3
http://support.micronpc.com/Apps/disclaimer.asp?File=/Support/Notebook/Transport-MRX/Common/ascsi331.exe&Include=

Jeg må indrømme, at jeg ikke ved noget om at boote fra en scsi hd, men skal lige kigge rundt.
Avatar billede krusell Nybegynder
03. februar 2001 - 00:36 #4
Avatar billede perp Nybegynder
03. februar 2001 - 19:51 #5
SCSI HD: i din bios skulle der gerne være en funktion der hedder noget med boot det er her du kan bestemme hvad drev du skal boote fra i dit tilfælde skal der stå noget lign. A:EXT:D: eller A:SCSI:D:
hvis der står EXT så er der oxo en funktion hvor der står: EXT Means: ATA.... SCSI den skal selvfølgelig stå på SCSI.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
03. februar 2001 - 20:12 #6
perp>>undskyld, jeg kom lige til at afvise uden jeg havde læst den, lav lige et nyt svar..
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
03. februar 2001 - 20:12 #7
jeg kigger lige på det senere, da jeg har besøg..
Avatar billede rugge Nybegynder
03. februar 2001 - 20:37 #8
først find ud af hvilken SCSI-Contl du har,download driver ,du kan få problemer med at finde en driver til Win2000.
ændre din Boot rækkefølge til først Floppy,CD-Rom,
derefter SCSI.
Lad din mask. Boot på CD-Romen, tryk F6 når der fremgår denne linie: nt system cheking hardware,
der går et lille stykke tid , derefter fremgår der en liste med driver til de fleste contl.vælg den driver der passer til din mask eller isæt floppyen med den nyeste driver.
husk lige du skal bruge driver til grafikkort også
file system på win2000 er NTFS og FAT32
file system på NT4.0 er NTFS og Fat16
File system på Win98 er FAT16 og 32
og til sidst hvis mask. er en Dec Alfa mask. skal du have en special NT4.0 ver med min servicepack 3 ,hådu kan bruge dette ellers læg en note her
Avatar billede perp Nybegynder
04. februar 2001 - 16:06 #9
ok =) her er endnu et svar.
det der med instalationene lyder fornuftigt nok men du kan oxo installere det igennem netværk dvs. du har cd-rommen i en anden computer der er forbundet via netværk til din anden computer. skide smart synes jeg. men ellers kan du finde support omkring Windows her:

http://search.support.microsoft.com/kb/c.asp?ln=da

Avatar billede perp Nybegynder
04. februar 2001 - 16:12 #10
Det skal lige siges at win2000 og NTFS ikke behøves win2000 køre fint med fat32. NTFS giver vist lidt mere plads og og det er vist oxo hurtigere men kun når det er med harddiske der er størrer end 20-30Gb det har noget med de koder der anviser til oplysningens placering på HD-pladen der har været en undersøgelse der viste at FAT32 var hurtigere på HD\'er der var mindre en 20 eller 30 Gb (kan ikke lige huske hvilken).
Mit råd er kør FAT32
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
04. februar 2001 - 16:16 #11
perp>> Har du lidt mere info omkring install. over netværk?
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
04. februar 2001 - 17:09 #12
Bare lige til en info, så skal det da siges at jeg _har_ win2000 i forvejen, mit eneste prob, er at få scsi disken til at køre..
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
04. februar 2001 - 17:11 #13
.. på den nye pc :-D
Avatar billede perp Nybegynder
04. februar 2001 - 17:31 #14
hvad vil du vide?
det er ganske enkelt du deler bare CD-rommen på den anden maskine hvor win2000 sider i derefter køre du bare setupen på cd\'en fra den anden maskine så køre det bare.
hvis det ikke er en cd så deler du bare den mappe hvor win2000 ligger og køre setupen fra den anden maskine. selvom den computer der installeres på genstarter finder den selv ud af at forsætte installationen. Det kræver selvfølelig at de begge har netkort installeret.
Wanna know more ?
Avatar billede perp Nybegynder
04. februar 2001 - 17:31 #15
forresten virkede det med biosen?
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
04. februar 2001 - 20:41 #16
øøh min win2000 cd er ikke bootable!! (den er ikke helt original :-()
Avatar billede perp Nybegynder
04. februar 2001 - 20:51 #17
hehe så kopier det ind på HD og installer det over netværk (havde samme problem) =)
Avatar billede perp Nybegynder
04. februar 2001 - 21:06 #18
Hvis det er et \"gammelt\" motherboard så kan det godt tænkes at du skal update biosen (hvis der er indbygget SCSI controller) og derefter installere de nyeste drivers til controlleren. dem kan du finde på producentens hjemmeside. hvis du bruger en PCI SCSI controller så skal du være sikker at den ikke sidder i et PCI slot der deler IRQ med noget andet for at se dette så læs Users Manual (hvis du har den) der står det i hvis der er nogle der deler IRQ (hyppigst hvis der er 5 PCI slots i motherboarded). hvis du ikke har Users M. så prøv at skifte lidt rundt på hvor din SCSI controller sidder. =)
Avatar billede perp Nybegynder
04. februar 2001 - 21:08 #19
med gammelt mener jeg fra før udgivelsen af win2000
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
04. februar 2001 - 22:03 #20
min scsi controller og disk virker altså fint, og der har væet installeret en win2000 på den før, kan man ikke finde en bootdisk som indlæser scsi driverene, og så kan man bruge disken??? min scsi driver er en: Adaptec AHA-2940 U/UW

Avatar billede arthur.at Nybegynder
09. februar 2001 - 13:13 #21
Ja det er intet problem at oprette en DOS Startdiskette.
Du skal blot huske at indlæse aspi driveren.

Skulle du få brug for det så har jeg en dos diskette med 20 forskellige CD Romdrivere som kan vælges via en menu, og her er der en ASPI driver med.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
12. februar 2001 - 20:50 #22
må jeg få den??
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
12. februar 2001 - 20:50 #23
scsiprob@tnp.dk
Avatar billede arthur.at Nybegynder
13. februar 2001 - 07:51 #24
Ikke noget problem, men jeg kommer først hjem torsdag, men så skal jeg nok sende den.
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
13. februar 2001 - 19:29 #25
ok
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
17. februar 2001 - 03:29 #26
Jeg løste selv problemet ved at sætte en IDE disk i istedet...
Avatar billede rugge Nybegynder
20. februar 2001 - 10:31 #27
Det er da ikke en løsning på problemet, du har bare omgået det!
Jeg at jeg ikke har problemer med boot fra SCSI,
dajeg kun bruger SCSI,både til Windows ME og Win2000 Server, og det funger uden problemer
Avatar billede thoeger_poertner Nybegynder
20. februar 2001 - 22:16 #28
Det er vel en slags det man kan kalde \"hurtig\" løsning... :-D