Avatar billede dannyfb Nybegynder
11. marts 2004 - 17:55 Der er 10 kommentarer

Filtræet på Linux

Hvad vil i her på Eksperten betrakte som
C:\Program Files på en Linux maskine ?

/usr <<< ???
/usr/local <<< ???

har læst dette
http://www.linuxbog.dk/unix/unix/basal-unix.html#filtraet

men er lidt i tvivl om hvor jeg skal placere mine programmer som installres.
Avatar billede razor Nybegynder
11. marts 2004 - 18:10 #1
Læs 'man hier'.
Avatar billede dannyfb Nybegynder
11. marts 2004 - 18:20 #2
??
Avatar billede odysseus Nybegynder
11. marts 2004 - 18:25 #3
Først: der findes intet i unix, som ligner det, du snakker om.

Du kan placere dem fuldstændit, som du vil. For at du umiddelbart kan referere til dine "startup filer" med kommandoer skal de f.eks. ligge i /usr/bin (eller en genvej skal ligge der). Alternativt skal du tilføje det directory, du bruger, til din path.

De fleste programmer med install systemer som f.eks. rpm-systemet installeres i /usr/share.
Du kan dog også vælge et andet, f.eks. /usr/local, til de programmer du "selv" installere - bare for at holde styr på det.
Avatar billede razor Nybegynder
11. marts 2004 - 18:32 #4
dannyfb, med "læs 'man hier'" mener jeg at du skal læse manual siden der hedder 'hier'. Det vil sige at du i din prompt skriver:

man hier

Er du med? :-)
Avatar billede dannyfb Nybegynder
11. marts 2004 - 18:46 #5
hvor nederen jeg har ingen permission til at oprette nogen mappe med en bruger jeg har lavet :/
Avatar billede odysseus Nybegynder
11. marts 2004 - 18:51 #6
nej, du skal være root for at skrive uden for din hverdagsbrugers hjemmemappe. brug kommandoen:
su
Avatar billede dannyfb Nybegynder
11. marts 2004 - 20:10 #7
taxa så virkede det når man logger ind som SuperUser eller hvad det står for
Avatar billede dannyfb Nybegynder
11. marts 2004 - 20:10 #8
smæk lige et svar... odysseus
Avatar billede dannyfb Nybegynder
11. marts 2004 - 20:11 #9
> razor
yep er med nu :) - hader bare at læse, men sådan er det!
Avatar billede odysseus Nybegynder
11. marts 2004 - 20:28 #10
nej, jeg ikke have points. razors svar er meget bedre - kendte bare ikke selv den man side...

Du kan give mig for http://www.eksperten.dk/spm/474299 og http://www.eksperten.dk/spm/473837 i stedet. Jeg vil ikke tage 100 points for http://www.eksperten.dk/spm/474180. Hvis jeg smider et svar der, kan du jo selv besteme, hvor meget jeg fortjener...