Avatar billede ipol Nybegynder
10. marts 2004 - 20:06 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Er spyware også et stort problem i linux ?

kort og godt, er spyware lige så stort et problem i linux som det er i Ms_windows i så tilfælde, findes der så et værktøj som svarer til ad-adware bare til linux ?
Avatar billede fangel Nybegynder
10. marts 2004 - 21:13 #1
nej - spyware er ikke et problem ;) (det var vidst det korte svar)
Avatar billede ipol Nybegynder
10. marts 2004 - 21:51 #2
"dea_pg" Kan du ikke uddybe dit svar lidt mere ?
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2004 - 03:49 #3
Først vil jeg lige give Morten ret: Spyware (og virus) er ikke et problem på Linux. Der er flere grunde til det:

1) En normal Linux-maskine er bedre sat op til at være sikker og at have forskelle i brugerrettigheder end en normal Windows-maskine. Normalt har en Linux-bruger ikke umiddelbart adgang til at ændre på systemindstillinger og -programmer.

2) Det meste software til Linux er Open Source ligesom Linux selv. Eventuel skadelig kode ville sandsynligvis hurtigt blive opdaget.

3) Browsere og email-programmer på Linux er ikke i samme grad integreret som en del af selve operativsystemet. Linux-brugere kan meget let skifte mellem flere forskellige browsere og mailprogrammer. (Jeg bruger for eksempel rutinemæssigt 4 forskellige browsere (3 Mozilla-varianter + Konqueror) og 3-4 forskellige mailprogrammer.) Derudover er der forskel på forskellige distributioner. Dette gør at Linux ikke kan ses som et samlet angrebsmål for en spyware- eller virus-programmør. Der er ganske simpelt ikke en bestemt måde at bruge for at "bryde ind".

4) Der er trods alt stadig mindst 100 gange så mange Windows-brugere, så Linux er simpelthen en for lille målgruppe til at være interessant for "indbryderne" - især, når man skal dele den op i endnu mindre grupper pga. forskellene.

Men den korte konklusion er altså, at problemet ikke eksisterer på Linux - endnu. Måske kommer det heller aldrig til at eksistere, men det er jeg ikke villig til at vædde om.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2004 - 04:00 #4
Og da det ikke er et problem, findes der naturligvis heller ikke et værktøj specielt til at løse det. Men jeg er villig til at love dig, at når/hvis det en dag bliver et problem, vil du inden for meget kort tid derefter (nok 2-3 dage) kunne hente et værktøj til at klare det.

Der er dog generelle netværksovervågningsværktøjer, der vil kunne opdage, hvis spyware holder forbindelse til andre maskiner på nettet. Bl.a. nmap, ntop, ethereal, fuser.
Avatar billede ipol Nybegynder
11. marts 2004 - 19:44 #5
"Sandbox" Tak for dit svar. ingen virus/orme Gid det var så vel.
http://www.sophos.com/virusinfo/analyses/index_linuxworm.html
Man kan så være glad for at denne, virus/orm liste ikke er er større end en brøkdel af windows-virus-listen. Jeg har endnu ikke haft problemer med virus på min linux.
"dea_pg" og "Sandbox" stik et svar.  10 point til dea_pg. 50 point til Sandbox
Avatar billede fangel Nybegynder
11. marts 2004 - 19:54 #6
svaa'r
Avatar billede ipol Nybegynder
11. marts 2004 - 21:18 #7
How....Det længe siden at jeg har været inde på Eksperten.
jeg må hellere læse de nye regler.
Jeg kommer desværre til at afvise dit svar "dea_pg" men bare rolig jeg opratter lige et spørgsmål så du kan få dine point.
Avatar billede ipol Nybegynder
11. marts 2004 - 21:28 #8
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2004 - 01:07 #9
Der er ingenting i vejen for at du vælger at dele point mellem os.

Og ja, der findes enkelte orme, der kan inficere Linux. Sophos kendte til 8.

Hvis du ser på http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/auto/index/indexL.html kan du se en liste, hvor der også står en "farlighedsgrad" for dem, og bortset fra en 2'er er de alle i kategori 1, dvs. Ufarlig, hvilket vil sige, at de er lette at fjerne, ikke skader noget særligt, og nærmest ikke findes "løst" på nettet. (Enkelte er i kategorien Zoo - dvs. de findes slet ikke vildt.)

Så, ja, Linux er ikke usårlig, men jeg vil stadig mene, at Linuxmaskiner har stadig større problemer fra Windowsorme end Linuxorme. Der er trods alt en del Linux-baserede mailservere rundt omkring.
Avatar billede ipol Nybegynder
12. marts 2004 - 16:53 #10
Det er dejligt at der stædigvæk er nogen som giver sig god tid til en uddybende forklaring. Du skal have mange tak sandbox.