Avatar billede met Nybegynder
10. marts 2004 - 08:53 Der er 21 kommentarer

Tilgå domæne via VPN

For at få en af vores afdelinger med på vores Exchange server skal de kunne tilgå vores domæne via VPN, men når jeg beder computeren om at acceptere domænet får jeg besked på at der er opstået et dns-opslagsproblem. Hvad gør jeg ved det?
Avatar billede Syska Mester
10. marts 2004 - 08:55 #1
Acceptere domainet? øhh forstår jeg ikke helt?
Avatar billede tlaursen Nybegynder
10. marts 2004 - 08:56 #2
buzzz>> var det et svar?
Avatar billede met Nybegynder
10. marts 2004 - 09:00 #3
Når jeg i vores afdeling a kobler en pc op mod exchange serveren som er placeret i samme afdeling, fortæller jeg pc'en at den fremover skal benytte domænetnavnet x. Befinder jeg mig i afdeling b, skal jeg kontakte afdeling a's exchange server via VPN og kan godt pinge den, men mangler at pc'en i afdeling b får lov til at benytte domænenavnet x.
Avatar billede Syska Mester
10. marts 2004 - 09:00 #4
skulle have været et svar, men da jeg blev forvirret over hvad han helt præcist mente, blev det til et kommentar, håber ikke du er blevet sur på mig, han kan jo bare afvise det, hvis han ikke kan bruge det til noget :-P *hehe*

P.S: Har du en dårlig morgen eller??
Avatar billede Syska Mester
10. marts 2004 - 09:03 #5
bahh, 15 sek efter dit :-(

Altså det du mangler hvis jeg forstår dig ret er at melde computeren ind i doaminet... right???
Avatar billede met Nybegynder
10. marts 2004 - 09:07 #6
korrekt.
Her er fejlmeddelelsen:
Følgende fejl opstod under bekræftelsen af navnet "mc".
Dette skyldes muligvis et DNS-opslagsproblem. Oplysninger om fejlfinding i forbindelse med almindelige dns-opslagsproblemer findes på følgende Microsoft-websted:
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=5171

Enten findes det angivne domæne ikke, eller også kunne der ikke oprettes forbindelse til det.
Avatar billede met Nybegynder
10. marts 2004 - 09:08 #7
Domænet findes, men jeg kan åbenbart ikke få kontakt til det igennem vores VPN. Jeg får svar når jeg pinger serveren med Exchange på, så jeg er lidt i syv sind.
Avatar billede Syska Mester
10. marts 2004 - 09:19 #8
Du skal angive Domainet DNS server på Klienten
Avatar billede met Nybegynder
10. marts 2004 - 09:19 #9
ikke forstået?
Avatar billede Syska Mester
10. marts 2004 - 09:21 #10
Jeg går ud fra at din Domain Controller også kører DNS, på din klient skal du så angive serverens IP i primær DNS, og ISP'ens i secondary
Avatar billede met Nybegynder
10. marts 2004 - 09:23 #11
hvad er ISP?
Avatar billede met Nybegynder
10. marts 2004 - 09:25 #12
men ja, min domain controller kører DNS
Avatar billede Syska Mester
10. marts 2004 - 09:27 #13
ISP = Internet Service Provider, altså som TDC, Cybercity

Har du så sat klienten op til at bruger din DC som primær DNS???
Avatar billede met Nybegynder
10. marts 2004 - 09:28 #14
Jeg har sat en DHCP op, så klienterne ikke behøver at få tildelt hverken IP nummer eller DNS nummer. Dit forslag hjalp ikke
Avatar billede Syska Mester
10. marts 2004 - 09:39 #15
IP/DNS får de jo fra DHCP serveren så, så er det der du skal ændre hvad DNS din server deler ud
Avatar billede karser Nybegynder
10. marts 2004 - 20:11 #16
den afdeling der skal tilgå din exch. server... er den i et andet domæne, eller er dine klienter medlem af samme domæne som exch.?
Avatar billede met Nybegynder
12. marts 2004 - 10:46 #17
karser: de har indtil videre ikke været på noget domæne i den anden afdeling, men det var meningen at de skulle på samme domæne som dem i exchange serveren. Det kan jeg ikke få dem til, men jeg kan godt få Outlook til at godtage domænet hvis jeg opretter en exchange konto, men meningen var at brugerne skulle logge på domænet når de logger på computeren.
Avatar billede karser Nybegynder
12. marts 2004 - 19:17 #18
Den primære DNS server på dine klienter skal være din domain controller... (har mistanke om, at du bruger en ekstern DNS server, som DNS)
Hvis du allerede bruger din DC som DNS, skal du forsøge dig med at lave et NSLOOKUP til din DC fra klienten! Hvis dette lykkedes, er det reelt ikke din DNS der er noget galt med?

Du skal også være sikker på at den bruger du angiver, når du indmelder din klient i domænet, har rettigheder til at tilføje arbejdsstationer i domænet. For en sikkerheds skyld, vil jeg anbefale at du bruger din Administrator konto til at lave "Domain Join" fra din klient!
Avatar billede chaospilot Nybegynder
10. maj 2004 - 16:16 #19
Hej Der!

Jeg formoder du har lavet en Site to site VPN tunnel. IP net på hovedkontoret: 192.168.0.0/24 og ip net på "remote" kontoret 192.168.1.0/24. (Disse net ændres bare efter behov, men vi arbejder ud fra dette eksempel... :-))
Du kan naturligvis pinge mellem de 2 net, og alle porte er åbne mellem nettene...

På klienten skriver du i din lmhosts fil følgende: (Antaget at din server hedder 192.168.0.1, og at den ligeledes kører dns for domænet. Domænet er her MC, og netbiosnavnet på serveren er PDC)

192.168.0.1              PDC                    #PRE                  #DOM:MC

192.168.0.1              "MC                                            \0x1b" #PRE

Filen lægges i c:\%windir%\system32\drivers\etc

Genstart spanden, og så kan du logge på domænet uden problemer!
Avatar billede chaospilot Nybegynder
10. maj 2004 - 16:17 #20
Hej Der!

Jeg formoder du har lavet en Site to site VPN tunnel. IP net på hovedkontoret: 192.168.0.0/24 og ip net på "remote" kontoret 192.168.1.0/24. (Disse net ændres bare efter behov, men vi arbejder ud fra dette eksempel... :-))
Du kan naturligvis pinge mellem de 2 net, og alle porte er åbne mellem nettene...

På klienten skriver du i din lmhosts fil følgende: (Antaget at din server hedder 192.168.0.1, og at den ligeledes kører dns for domænet. Domænet er her MC, og netbiosnavnet på serveren er PDC)

192.168.0.1              PDC                    #PRE                  #DOM:MC

192.168.0.1              "MC                                            \0x1b" #PRE

Filen lægges i c:\%windir%\system32\drivers\etc

Genstart spanden, og så kan du logge på domænet uden problemer!

GLEMTE lige at sige, at du skal copy/paste linierne som opgivet, da manglende mellemrum m.v. kan gøre det ikke virker!!!!!!
Avatar billede karser Nybegynder
04. oktober 2005 - 17:44 #21
lukketid????