Avatar billede mikkelpg Nybegynder
09. marts 2004 - 21:15 Der er 23 kommentarer

Slette alt på C: og starte helt forfra, hvordan gør jeg det?

Jeg har nogle driver problemer, og deraf, opstarts problemer. Jeg vil nu slette ALT på min pc, og så starte fra bunden. Igen.

Men hvordan får jeg slettet Win XP, så jeg kan starte forfra?
Avatar billede busschou Praktikant
09. marts 2004 - 21:16 #1
Hvis du sætter din windows installations cd i og tænder computeren... Så burde du kunne vælge at føje til eller slette partitioner.. Hvis du så sletter den der eksisterer og opretter en ny... så burde installationen formatere om mener jeg
Avatar billede a.barkou Nybegynder
09. marts 2004 - 21:27 #2
Ellers så kan du starte computeren op med en win98 boot cd/diskette. Så kan du få den til at starte op i dos
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
09. marts 2004 - 21:32 #3
Jeg har ingen win98 boot disk.

Slette partitioner- er det noget en standard bruger kan gøre?
Avatar billede busschou Praktikant
09. marts 2004 - 21:35 #4
som jeg husker det så når du sætter din windows cd i og skal installere så spøger den på hvilken partition du vil installere... og der kan man også slette... men jeg har xp pro... hvis du har home eller noget andet ..så ved jeg desværre ikke om man også kan der
Avatar billede a.barkou Nybegynder
09. marts 2004 - 21:38 #5
Når du starter installationen spørgen den hvilken type installation du vil køre. Vælg advanceret, så sletter den partitionen.
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
09. marts 2004 - 21:42 #6
Ja, det er home. Øh, jeg skal bare installere, vælge avanceret, og så starter den forfra - helt fra bunden af?

Ligger der så ikke stadigvæk en masse drivere osv. tilbage?
Avatar billede busschou Praktikant
09. marts 2004 - 21:42 #7
nej ikke når den formaterer... så forsvinder ALT
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
09. marts 2004 - 21:45 #8
Så jeg starter den på D, XP installationen, vælger avanceret installation, den sletter det gamle, og jeg står med en computer, hvor der KUN er Win XP Home, helt uden drivere?
Avatar billede busschou Praktikant
09. marts 2004 - 21:49 #9
Jeg er ikke sikker på om a.barkou´s trick virker.. altså om den selv sletter det. Men det er sikkert at du skal vælge avanceret installation... Hvis der på noget tidpunkt bliver lejlighed for at slette noget siger du jo så bare ok til det... hvis der fx står noget om partitioner .. så slet dem alle... hvis du har mere end een harddisk så ved jeg ikke om den kan snuppe begge... den tager nok kun den du installerer på
Avatar billede busschou Praktikant
09. marts 2004 - 21:50 #10
der vil selvfølgelig komme standard drivere på fra microsoft som altid
Avatar billede a.barkou Nybegynder
09. marts 2004 - 21:52 #11
Ellers kan du hente en bootdisk her:
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
09. marts 2004 - 21:53 #12
Ja, der er vel de der standard drivere, ellers gik det vel slet ikke.

Jeg har kun en harddisk, så jeg prøver det lige. Jeg har jo den her bærbare hvis det andet går helt galt...
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
09. marts 2004 - 21:57 #13
Hvad sker der hvis jeg går i DOS og skriver format c:\  ,så sletter den vel også det hele?
Avatar billede a.barkou Nybegynder
09. marts 2004 - 22:00 #14
Ja ved en "format C:" sletter den det hele. Så er der ikke noget på drevet overhovedet.
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
09. marts 2004 - 22:01 #15
Fedt, det prøver jeg. Jeg ved nemlig ikke hvor dybt de fejl jeg har de ligger. Men så kan jeg jo følge det hele vejen igennem XP installation og driver indlæsning.
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
09. marts 2004 - 22:04 #16
Øh, kan jeg så bare ligge Win XP Home i D drevet bagefter, eller forsvinder D drevet??? Lige meget hvad i svarer er det for sent nu:-)
Avatar billede busschou Praktikant
09. marts 2004 - 22:05 #17
du burde kunne boote fra din cd
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
09. marts 2004 - 22:08 #18
Pyha, det sparer mig vist for lidt tid!

Nu kører den bare løs med Format C, det går sgu ikke for stærkt.

Problemet før var et par konsekvente opstarts fejl.
2 filer den ikke kunne åbne, og så gik den nærmest i koma i 2-3 minutter efter jeg havde indtastet log-in. Jeg har prøvet alt, men det ville bare ikke forsvinde.
Avatar billede a.barkou Nybegynder
09. marts 2004 - 22:11 #19
Ja så er format din ven :P
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
09. marts 2004 - 22:19 #20
Haha, det er spændende, 19% er der væk nu.

Jeg har ikke tastet DOS funktioner siden 1989 eller deromkring. Det var på vores gamle Amstrad 512 uden harddisk, men med 2 diskdrev, så den kunne starte dos på A: og så kunne man gå direkte på B: og fortsætte! Det vækker jo store minder;-)

Det er vildt så hurtigt den udvikling er gået, og endnu vildere at der er så mange der ikke har prøvet andet end Windows. De kan jo slet ikke forstå hvordan man kan gå lidt i selvsving over noget flot grafik. Vi startede med 4 farver. Lilla, mærkelig grøn, lyseblå, brun, og så hvid og sort.

Nå, det var de minder, husker stadig spillet Alley-Cat som jeg har brugt ca. 5000 timer på, hold kæft noget crap...
Avatar billede stefmeister Nybegynder
14. marts 2004 - 18:18 #21
format c: -> "sletter" ikke alt på computeren, den fortæller bare harddisken at der ikke ligger noget på den, og når du så skal bruge den plads så bliver det der lå i forevejen så slettet, det er derfor at der er firmaer der kan gendanne ALT hvad du har haft på din computer selvom du formattere op til flere gange.
Avatar billede busschou Praktikant
04. april 2005 - 08:41 #22
mikkelpq >> lukketid ? ;o)
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
23. august 2010 - 11:36 #23
Ja!