Avatar billede movement Nybegynder
02. februar 2001 - 13:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Mailingliste problematik

Som opfølgning til tidligere spørgsmål ang. oprettelse af mailingliste---
nu er jeg nåset så lang lavet en prøve side
http://www.themovement.dk/Noname1.html
Det lader til at den accepterer et svar men hvor SES \"guldkornene\"-?

og scriptet :

#!/usr/bin/perl
#
########################################################################
##                d-mail.pl                                          ##
##                                                                    ##
##      Author:  Dan Kaplan                                          ##
##        Email:  rundown@run-down.com                                ##
##                design@abledesign.com                              ##
##    Web Site:  http://run-down.com/                                ##
##                http://AbleDesign.com/                              ##
##  Description:  A simple way to make newsletter/discussion list    ##
##                email subscribe/unsubscribe links function as a    ##
##                handy form selection box.                          ##
##      Version: 1.01                                                ##
## Last Modified: 9/21/00                                            ##
##                                                                    ##
## COPYRIGHT NOTICE:                                                  ##
##                                                                    ##
## Copyright 2000 Run-Down & AbleDesign.  All Rights Reserved.        ##
##                                                                    ##
## This program is distributed as freeware.  It may be used and      ##
## modified free of charge, so long as this copyright notice and      ##
## the header above remain intact.  Please also send me an email,    ##
## and let me know where you are using this script. By using this    ##
## program you agree to indemnify Run-Down and AbleDesign from any    ##
## liability.                                                        ##
##                                                                    ##
########################################################################
##
## Instructions:
##
## 1) Change the first line of this file to the correct path to Perl, if required.
## 2) Set the User Information variables in the next section.
## 3) Upload d-mail.pl (this file) into your cgi-bin in ASCII mode and set the permissions to 755.
## 4) Use the following subscribe/unsubscribe form in your HTML (do not change the NAME/VALUE items):
##
## <FORM ACTION=\"/cgi-bin/d-mail.pl\" METHOD=\"POST\">
##    <CENTER>
##    <TABLE WIDTH=\"200\" BORDER=\"2\" cellpadding=\"2\">
##        <TR><TD WIDTH=\"100%\" ALIGN=\"CENTER\">
##            <B>Mailing List:</B>
##            <INPUT TYPE=\"TEXT\" SIZE=\"15\" NAME=\"email\" VALUE=\"\"><BR>
##            <INPUT TYPE=\"RADIO\" NAME=\"subscribe\" VALUE=\"subscribe\" CHECKED>
##            <FONT size=\"1\">Subscribe &nbsp; <INPUT TYPE=\"RADIO\" NAME=\"subscribe\" VALUE=\"unsubscribe\">Unsubscribe</FONT><BR>
##            <INPUT TYPE=\"SUBMIT\" VALUE=\"Submit\"><BR>
##        </TD></TR>
##    </TABLE>
##    </CENTER>
## </FORM>
##
## 5) You\'re done!
##
########################################################################

# EDIT USER INFORMATION BELOW
########################################################################

# Type the full path to your Mail program
$mailprog = \"|/usr/sbin/sendmail -t -oeq\";

# Type your email address between the quotes.  Make sure to place a \\ in front of the @
# As an example:  d-mail\\@dankaplan.com
$admin_email = \"abp1\\@mail.tele.dk\";

# Email addresses to send subscribe and unsubscribe requests to.
# Make sure to place a \\ in front of the @
$subscribe = \"abp1\\@mail1.tele.dk\";
$unsubscribe = \"abp1\\@mail.tele.dk\";

# Type the name of your mailing list
$list_name = \"The Movement\";

# Type your website URL (example: http://www.yoursite.com)
$site_url = \"http://www.themovement.dk/\";

#########################################################################
# Optional (page_header and page_footer subs)
#########################################################################

sub page_header {
# --------------------------------------------------------
# This section allows you to format your output pages (put all HTML between
# \"print qq|\" and \"|;\") Do not remove the &html_print_headers line.
#
# If you have a header file that you would like included, uncomment (remove the
# \"#\" at the beginning of the line) the three lines below and change the file names
# and paths in the \"open\" lines.  If you do not wish to include a header file, leave
# the lines commented out.  You may add additional page layout to this area.

    &html_print_headers;

    print qq|
      <html><head><title>$list_name: $page_title</title>
      </head>
      <body background=\"\" bgcolor=\"#FFFFFF\">
    |;
    open (FILE, \"/path/to/top.txt\") or die \"can\'t open: top.txt ($!)\";
        print <FILE>;
    close FILE;
}

sub page_footer {
# --------------------------------------------------------
# This section allows you to finish the formatting of your pages (put all HTML
# between \"print qq|\" and \"|;\") Do not remove the &html_print_headers line.
#
# If you have a footer file that you would like included, uncomment (remove the
# \"#\" at the beginning of the line) the three lines below and change the file names
# and paths in the \"open\" lines.  If you do not wish to include a footer file, leave
# the lines commented out.  You may add additional page layout to this area.

    open (FILE, \"/path/to/bottom.txt\") or die \"can\'t open: bottom.txt ($!)\";
        print <FILE>;
    close FILE;
    print qq|
      </body></html>
    |;
}

#########################################################################
# DO NOT EDIT SECTION BELOW
#########################################################################

if ($ENV{\'REQUEST_METHOD\'} eq \'GET\') {
        # Split the name-value pairs
        @pairs = split(/&/, $ENV{\'QUERY_STRING\'});
    }
    elsif ($ENV{\'REQUEST_METHOD\'} eq \'POST\') {
        # Get the input
        read(STDIN, $buffer, $ENV{\'CONTENT_LENGTH\'});
        # Split the name-value pairs
        @pairs = split(/&/, $buffer);
    }
    else {
        &error;
    }
foreach $pair (@pairs) {
    # Split the pair up into individual variables.
    local($name, $value) = split(/=/, $pair);

    # Decode the form encoding on the name and value variables.
    $name =~ tr/+/ /;
    $name =~ s/%([a-fA-F0-9][a-fA-F0-9])/pack(\"C\", hex($1))/eg;
    $value =~ tr/+/ /;
    $value =~ s/%([a-fA-F0-9][a-fA-F0-9])/pack(\"C\", hex($1))/eg;

    # If they try to include server side includes, erase them,
    # so they aren\'t a security risk if the html gets returned.
    $value =~ s/<!--(.|\\n)*-->//g;

    if ($INPUT{$name}) {
        $INPUT{$name} = $INPUT{$name}.\",\".$value;
    }
    else {
        $INPUT{$name} = $value;
    }

##########################################################################
# DO NOT EDIT SECTION ABOVE
##########################################################################

# Subscribe or Unsubscribe request?
#

if ($INPUT{\'subscribe\'} eq \"subscribe\") { &subscribe; }
elsif ($INPUT{\'subscribe\'} eq \"unsubscribe\")  {&unsubscribe; }
else {&error; }
exit;

sub subscribe {
# ---------------------------------------------------------------------
# Successful Subscribe request

    $page_title = \"Email Address Added\";
    &page_header;

print qq|
    <P><B>Subscription Success</B></P>
    <P>Your email address:  <B>$INPUT{\'email\'}</B> has been added to the $list_name mailing list.</P>
    <P>If at any time you wish to be removed from our list, you may do so <A HREF=\"$site_url\">at our web site</A>.
    Please contact <A HREF=\"mailto:$admin_email\">$admin_email</A> if you have any questions.</P>
|;

    &page_footer;

    open (MAIL, \"$mailprog\") || print \"Can\'t start mail program\";
        print MAIL \"To: $subscribe\\n\";
        print MAIL \"From: $INPUT{\'email\'}\\n\";
        print MAIL \"Subject: Subscribe\\n\\n\";
    close (MAIL);

    exit;
}

sub unsubscribe {
# ---------------------------------------------------------------------
# Successful Unsubscribe request

    $page_title = \"Email Address Removed\";
    &page_header;

print qq|
    <P><B>Unsubscription Success</B></P>
    <P>Your email address:  <B>$INPUT{\'email\'}</B> has been removed from the $list_name mailing list.  We are sorry to see you go.</P>
    <P>If ever you desire to be re-added to our list, you may do so <A HREF=\"$site_url\">at our web site</A>.
    Please contact <A HREF=\"mailto:$admin_email\">$admin_email</A> if you have any questions.</P>
|;

    &page_footer;

    open (MAIL, \"$mailprog\") || print \"Can\'t start mail program\";
        print MAIL \"To: $unsubscribe\\n\";
        print MAIL \"From: $INPUT{\'email\'}\\n\";
        print MAIL \"Subject: Unsubscribe\\n\\n\";
    close (MAIL);

    exit;
}

sub error {
# ---------------------------------------------------------------------
# A problem was encountered

    $page_title = \"Error\";
    &page_header;

print qq|
    <P><B>Error!</B></P>
    <P>Your request could not be processed.  Please go back and try again, or
    contact <A HREF=\"mailto:$admin_email\">$admin_email</A> for assistance.</P>
|;

    &page_footer;

    exit;
}

sub html_print_headers {
# ---------------------------------------------------------------------
# Print out the headers if they haven\'t already been printed.

    if (!$html_headers_printed) {
      print \"Content-type: text/html\\n\\n\";
      $html_headers_printed = 1;
    }

MEN  det kommer bare en blank side og ingen \"konfirmation\" -

P><B>Subscription Success</B></P>
    <P>Your email address:  <B>$INPUT{\'email\'}</B> has been added to the $list_name mailing list.</P>

ovenstående fungerer tilsyneladende ikke -
hvordan kan det laves ?

og er der nogen der udfra scriptet kan fortælle mig hvordan jeg kan finde \"guldkornene\" fra serveren jvf. emailadresserne !?

Avatar billede breum Nybegynder
02. februar 2001 - 16:33 #1
/path/to/top.txt

og

/path/to/buttom.txt
skal ihvertfald rettes
Avatar billede breum Nybegynder
02. februar 2001 - 16:34 #2
$mailprog = \"|/usr/sbin/sendmail -t -oeq\";

skal | være der??????
Avatar billede movement Nybegynder
03. februar 2001 - 11:54 #3
de to \"paths\", er vist ikke så vigtige, sådan jeg forstår det er det hvis man vil fylde et eller andet ekstra tekst ind på siden, hvad der undrer mig er at der ikke bliver skrevet et kuk,
muligvis finder den ikke mailprogramet-
den lodrette streg er muligvis en en fejl men det gør ingen forskel at ændre det-
jeg har prøvet at skrive hele stien-
/www/themovement.dk/web/usr/sbin/sendmail
hvilket heller ikke giver et bedre resultat-
Scriptet sender så en mail til - abp1\\@mail.tele.dk, (hvilket det så ikke gør), hvorfor skal der være det slash\\ i email addressen ?
HJÆLP
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. februar 2001 - 13:20 #4
Har du prøvet med

@subscribe = \"abp1@mail1.tele.dk\";
@unsubscribe = \"abp1@mail.tele.dk\";

/per

Avatar billede movement Nybegynder
03. februar 2001 - 13:37 #5
ja nu har jeg , det virker ikke, men der står jpo også -

# Email addresses to send subscribe and unsubscribe requests to.
# Make sure to place a \\ in front of the @
$subscribe = \"abp1\\@mail1.tele.dk\";
$unsubscribe = \"abp1\\@mail.tele.dk\";

så, men hvordan dævlen , den skriver jo email ! \"address added-\" når jeg skriver en adresse-
(http://www.themovement.dk/Noname1.html)
spørgsmålet er hvor hen i cyberspace forsvinder adresserne hen , og hvordan får man kontakt til dem ?
hvor er eksperten ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. februar 2001 - 16:03 #6
Hvis adressen ikke findes, så kommer mailen tilbage til dig igen med en Mail demon.

/per
Avatar billede movement Nybegynder
04. februar 2001 - 11:46 #7
Uh en mail-dæmon det lyder uhyggeligt..
Nå men der noget grundlæggende jeg ikke forstår når man bruger et \"mail program\" der ligger på serveren- hvordan fungerer et sådant mailprogram ?
og hvordan ser jeg de data folk har intastet !?
Avatar billede breum Nybegynder
04. februar 2001 - 17:00 #8
Mon ikke din mailsti er forkert???

Jeg er ret sikker på at | ikke skal være der

/www/themovement.dk/web/usr/sbin/sendmail
er helt sikkert forkert!

Har du spurgt din udbyder hvor sendmail ligger på din server?

Hvis ikke sendmail ligger der hvor programmet tror, så giver det ikke noget output og sender ingen mails (og du får ikke svar fra nogen uhyggelige mail dæmoner ;-) )

Så tag og spørg din udbyder hvor sendmail ligger!

Avatar billede breum Nybegynder
04. februar 2001 - 17:04 #9
Hvis du kan telnet eller ssh til serveren kan du finde ud af hvor sendmail ligger ved at skrive
which sendmail

Med mindre du ligger på en microsoft server.
Avatar billede movement Nybegynder
04. februar 2001 - 21:54 #10
det med den lodrette streg er prøvet rettet
udbyder siger flg.
Perl: /usr/bin/perl
Sendmail: /usr/sbin/sendmail
og jeg har da også prøvet med
/usr/sbin/sendmail
ok , den giver en slags konfirmation skriver i overskiften e-mail adress added- men hvis det er meningen at jeg skal modtage en mail til min almindelige email abp1@mail.tele.dk så virker det ikke !
Avatar billede breum Nybegynder
05. februar 2001 - 16:14 #11
skriver den

Email Address Added
som overskrift

men ikke
Subscription Success....
på siden så tror jeg at det er fordi filerne top.txt og button.txt ikke eksisterer, så fuldfører den ikke scriptet, men stopper nåe filen ikke eksisterer???
Avatar billede breum Nybegynder
05. februar 2001 - 16:17 #12
Prøv at rette

open (FILE, \"/path/to/top.txt\") or die \"can\'t open: top.txt ($!)\";
        print <FILE>;
    close FILE;

til
#open (FILE, \"/path/to/top.txt\") or die \"can\'t open: top.txt ($!)\";
#      print <FILE>;
#  close FILE;

Og det samme med button.txt

Brug den korrekte mailsti \"/usr/sbin/sendmail\"; uden |

Så tror jeg der kommer en mail til dig!
Avatar billede movement Nybegynder
05. februar 2001 - 17:58 #13
ja, så lykkedes det !, efter gentagne forsøg og udskiftninger, tak for de opfølgende råd /vejledning breum !
du havde muligvis ret i at scriptet stopper når det ikke kan finde filerne, nu skrives i hvert fald det den \"burde\"
den famøse streg (|) skulle derimod være der !
Avatar billede breum Nybegynder
05. februar 2001 - 21:34 #14
Glæder mig at jeg kunne hjælpe!