Avatar billede maler Nybegynder
08. marts 2004 - 22:33 Der er 17 kommentarer og
4 løsninger

Brugt Navision

Jeg har et lille firma sammen med en partner, og vi er af et firma der er ved at lukke blevet tilbudt at købe deres Navigator 3.56. Er det lovligt at købe en brugt Navision? Og hvis det er, hvor kan man få support, da vi ikke kender systemet overhovedet.
Avatar billede leif Seniormester
08. marts 2004 - 22:44 #1
Nu mener jeg ikke at det er lovligt !!!

Men nu ville jeg måske heller ikke sætte fingrene i et gammelt system som Navigator er, så hellere købe en god C5 light pakke hvor det i hvert til fald får et mere nutidigt produkt.
Avatar billede maler Nybegynder
08. marts 2004 - 22:55 #2
Hvad er C5 light, og kan det bruges når man har mange kunder/varenr.?
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
08. marts 2004 - 23:07 #3
Rolig nu ... forhåbentligt er endnu ikke nogen, der har tilkaldt politiet!

Inden det definitivt afgøres om Leifs ganske udemærkede forslag nu også er det bedste er der for alvor grund til at finde 'Navigatoren' licenspapirer.

Med lidt held kan det vise sig at den faktisk har en ikke ubetragtelig  tilbagekøbsværdi ifm. en opgradering til et nyere Microsoft Business Solution produkt.

Så vidt jeg kan læse mellem linierne er det ganske rigtigt på kanten af hvad Microsoft officielt vil være med til ... Men med den rigtige forhandler som mellemmand er der en god chance for at den nye licens kunne ende med at have et 'lovligt' licensnavn ...

Selvfølgeligt er det ej heller uvæsentligt, at vurdere hvad i skal betale for det brugte system ... og hvor meget/lidt I egentligt har brug for i det firma der fortsætter.

Du er velkommen til at ringe i morgen: 6489 3660.
Avatar billede maler Nybegynder
08. marts 2004 - 23:17 #4
Vi skal ikke købe det af os selv. Det er en af vores kunder der har nået pensionsalderen og derfor sælger hvad der er af værdi i firmaet i forbindelse med lukningen.
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
08. marts 2004 - 23:27 #5
Jeg var selvfølgelig ikke med på baggrunden for at Navigatoren nu er blevet 'overflødig' for dens nuværende ejer ... Det mener jeg også fortsat er sagen uvedkommende ... i hvert fald både den officielle og den uofficielle del. Og hvad er der så tilbage - andet end at vurdere på om der er sammenhæng imellem hvad du skal give for dyret og hvad den har af tilbagekøbsværdi ... samt hvor meget / lidt I har brug for i malerfirmaet?
Avatar billede maler Nybegynder
08. marts 2004 - 23:38 #6
Hvad er tilbagekøbsværdi? Køber man programmet eller kun retten til at bruge det?
Avatar billede maler Nybegynder
08. marts 2004 - 23:41 #7
Nu er det ikke et malerfirma, men et handelsfirma. Vi forventer at have ca. 200 kunder og 500-800 varenr. ved årets udløb. Jeg har kun snakket løst med ham, så jeg kender ikke hans licens, men det kan jeg høre ham om i morgen.
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
09. marts 2004 - 00:17 #8
Udemærket ide. Den nemme version er nok at han, den heldige pensionist, henvender sig til en Navision-forhandler - gerne dem han har købt systemet af (ellers bliver der noget med at han oven i købet skal udfylde et forhandlerskifte-dokument).

Forhandleren vil ud fra de hos Microsoft registrerede oplysninger kunne oplyse den eksakte tilbagekøbsværdi - som udregnes som en eller anden procentdel af værdien af de moduler der er købt adgang til i den konkrete licens. Dette beløb kan så fratrækkes ifm. at man anskaffer et nyere Microsoft Business Solution system - også selvom man derved beslutter sig for at vælge en anden modulsammensætning end den oprindelige.

Med 200 kunder og 5-800 varer skal du fx. bruge ubegrænset antal debitorer og ubegrænset antal varer til den C5 Light Leif lagde ud med. De koster hver især 2625kr, hvorefter du formentligt også snart vil hungre efter Ordre og Indkøbsmodulet
til hver 3150, en ekstra bruger til 3990 osv.

Pkt 2. Officielt har man (her pensionisten) kun købt retten til at anvende systemet. I praksis har man ud fra et brugervalgt licensnavn typisk "Firma XYX A/S" genereret en nøgle der passer netop til den bogstavskombination ... der altid og igen vil dukke op når man starter programmet. Dette skal så give moralske skrupler, når man inviterer andre (revisoren eller medarbejderne) til at kigge sig over skuldrene ...

Officielt kan dette licensnavn kun laves om ifm. fx. virksomhedsovertagelser eller ved reelle navneændringer som når indehaveren af 'Salon Jørgensen' gifter sig til efternavnet 'Gyldenstjerne' - og også da kun mod betaling af et mindre 'navneændringsgebyr'.

Alt i alt: find ud af hvor meget Navigatoren er værd ... for Jer!
Avatar billede klasus Nybegynder
09. marts 2004 - 13:59 #9
Det er muligt at jeg husker forkert, men er tilbagekøbsværdi for en 3,56 (el. anden dos-baseret navision) ikke udløbet??? Tror det var pr. 31.12.2002!
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
09. marts 2004 - 14:30 #10
Ja, jo, jeps .... Du, Klasus, har sikkert ret i, at der har været en eller anden større annoncering om at udråbe OGSÅ den den 31.12.2002 til "the final one and only". Men netop DEN melding syns jeg at have hørt om før ... og så mener jeg endog med 98,9% sikkerhed at have hørt, at en af naboerne her for nylig nærmest har 'fået' en Navision 3.70 i bytte for sin gamle Navigator 3.56. At den pris så ikke omfattede opgraderingen er anden - selvfølgelig noget kedelig - sag!
Avatar billede maler Nybegynder
10. marts 2004 - 13:14 #11
Jeg har fået snakket med ham. Det er noget en af hans venner der har et lille edb firma har installeret for mange år siden. Han aner ikke noget om licenser, han har bare troet han har købt et program. Det lugter langt væk, så jeg har meddelt at jeg ikke er interesseret. Men hvad bør vi så købe, som er lidt fremtidssikret, og vi har råd til at betale?
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
10. marts 2004 - 19:21 #12
Det er jo aldrig noget skidt udgangspunkt at starte med at kigge på hvad man har råd til. At man derpå forsøger at sikre sig at investeringen er nogenlunde fremtidssikret er også meget prisværdigt ... men med mindre du er så heldig at rende ind i en synsk person er jeg næsten sikker på at du og din kompagnon bør notere ned på et stykke papir hvordan Jeres handelsfirma kommer til at fungere.

Starter historien med at kunden henvender sig - eller er det Jer der opsøger potentielle emner. Er I overvejende lagerførende - eller bestiller I varen hos leverandøren når kunden har bestilt den hos Jer? Betaler han jer med det samme - Gør I til leverandøren? Har I nogen garantiforpligtigelser - hvor længe? Er der mange gengangere blandt varene?

Ud over et 'lovmæssigt fastlagt' finansbogholderi - skal Jeres fremtidige system skal kunne tage imod hurtige inddateringer - som efterfølgende igen kan trækkes ud (lister og forespørgsler) på de måder / tidspunkter der er vigtige.

Derudover gælder 80-20 reglen (som altid). Selv de bedste standardsystemer dækker kun 80% af de reelle behov. De forskellige standardsystemer dækker forskellige dele af disse 80%. Derfor ER det under alle omstændigheder en god ide at fremtidssikre sin investering ved at vælge et af de systemer man efterfølgende kan (få råd til at få) udført individuelle tilretninger i - uanset om programleverandøren ser ud til at ville overleve den næste edb-krise eller ej. Hvis man her vælger en af de 'store' vil I også år efter kunne få en af de lokale 'edb-snedkere' til at udarbejde den for Jer nødvendige ekstrafunktionalitet.
Avatar billede klasus Nybegynder
10. marts 2004 - 21:41 #13
Nu må jeg tilstå nok at være "Navision-Freak" (ikke Damgaard-linien), og jeg mener at kunne huske, at man kan få en "Navision 3.70 - startpakke" (det der før MS hed Attain) til en rimelig pris. Maler, du kan finde nærmeste NSC (Navision Solution Center) på www.navision.dk hvor du kan få priserne oplyst. Navision er modulopbygget (el. opbygget i granuler, som det hedder i Navision-sproget), og man kan derfor investere efterhånden som behov/penge er til det. En udvidelse af licencen, så lange man kan anvende standard (hvilket ca. 67% af de mindre danske firmer kan) foregår ved, at man ringer til sit NSC, de klipper så en ny licens i Navisions licensprogram (Ccaps) og man modtager derefter en ny licens fx pr. mail, denne kopieres ind i programmappen, og så kan man pr. omgående anvende sin udvidelse.
Detil kommer at Navision har eksisteret i mange år, og jeg er sikker på at Hr. Gates ikke har købt det for at lukke det og ikke mindst - Licensen ligger IKKE hos dit NSC men hos Navision, så skulle NSC'et lukke, er det ikke det sværeste i verden at finde et nyt!
Avatar billede maler Nybegynder
12. marts 2004 - 11:06 #14
Undskyld der er gået et par dage. Jeg rejser en del rundt i landet. Vores firma er lidt af hvert af det Holger skriver. Vi starter naturligvis med at ringe og besøge kunderne, hvorefter de gerne skulle henvende sig og handle. Vedr. varelager, har vi et varelager, som gerne skulle øges stille og roligt. Vi har også specialprodukter som vi indkøber efter ordre. Hos danske leverandører og en del af de udenlandske har vi op til 30 dages kredit, og hos enkelte af de udenlandske bl. a. samtlige kina leverandører skal vi betale før afsendelse af ordre. På nogle produkter yder vi garanti, på andre gør vi ikke. Registrerede kunder har op til 30 dages kredit, mens private, nye kunder, og "højrisiko" kunder betaler kontant. Vi har brug for et system som tager højde for dette miksmaks, og det skal indeholde: varelager, debitorer, kreditorer, ordrebehandling, fakturering, leverancer, indkøb og logistik. Gerne et system hvor man også kan "designe" følgesedler og fakturaer. Jeg er relativ god til programmering, så gerne et system hvor man selv kan programmere mindre ændringer.
Avatar billede klasus Nybegynder
13. marts 2004 - 18:49 #15
Hej Maler - her "freaken" igen - check lige denne http://www.combo.dk/Default.asp?ID=293 Navision kører kampagne og pakken indeholder design og du vil derfor selv kunne lave en del!
*klasus*
Avatar billede leif Seniormester
13. marts 2004 - 19:01 #16
Hvad med C5 som hvis du spørger mig kan bruges i mange tilfælde hvis vi snakker om at man kun sidder på en lokation.

C5 er modulerbart dvs. du betaler for det du skal bruge og intet andet.

Læs lidt på http://www.gunderrud.dk/MBS/C5.htm og er generelt billigere end Navision at udbygge og indkøbe.
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
13. marts 2004 - 23:46 #17
Hej Maler,

Tak for din interessante beskrivelse af vareflowet og pengestrømmene.

Må jeg - i din egen interesse - opmuntre dig til at fortsætte beretningen lidt endnu? Mest af alt savner jeg en beskrivelse af hvorledes det daglige arbejde gennemføres - sådan rent praktisk. Jeg hæfter mig ved at du rejser en del. Gør de(n) anden/andre også det? Nogle af varene er (sædvanligvis) lagervarer - meget fint. Har I overvejet  hvorledes i hver især skråsikkert love en af de helt vakse kunder at han får sine ting om x dage? Hvornår, hvordan og trigget af hvad foregår indkøbene - er der planlagt noget kontortid? Du nævner at I bestiller ting i Kina ... Gør man det ved lige at taste et langt telefonnummer på mobilos mens I er hos kunden?

Jeg vil også foreslå at I dvæler lidt ved hvor (lidt) smart at samarbejdet med Jeres revisor skal foregå.

I øvrigt ... Uden at jeg på nogen måde vil tages til indtægt for at være 'fan' af noget som helst og da slet ikke af et stykke værktøj vil jeg godt oplyse, at jeg ved mest om C5, XAL og Axapta - og derindenfor om alle mulige opsætnings- og tilretningsmuligheder. Men lad det nu ligge.  Jeg kan også sige SAP One, Visma, Admiral, WinFinans .... PCPlus, DanMax.

I den fase jeg vurderer at I står i nu handler det om at I (for jer selv) skal forestille jer og gerne notere alle mulige situationer hvor I kunne tænke jer at slå låget op på den bærbare for at kigge efter et eller andet i systemet - samt hvor lidt I er indstillet på at taste for at få det for Jer relevante overblik.

Når I således har kigget alle fordelene ... er det tid til at FATTE at man ikke får nogen relevante oplysninger ud af systemet ... med mindre man selv har været med til at knappe dem ind!
Avatar billede maler Nybegynder
16. marts 2004 - 09:42 #18
Igen undskyld der er gået et par dage, og tak for jeres glimrende indlæg. Jeg var inde på linket fra Klasus, og det så bestemt interessant ud. Jeg overvejer at træffe aftale med et NSC for at få demonstreret både Navision 3.70, og også C5 som Leif foreslår. Jeg kender WinFinans, PCPlus, og SAP One, og det bliver ihvertfald ikke et af dem.

Vedr. Holgers indlæg: Vi kontakter ikke leverandører ude hos kunderne. Vi tager opgaven med hjem, og løser den på kontoret. Som nystartet er det svært at planlægge kontortiden, ringer en kunde så kører man uanset hvad. Vi holder styr på ønskede leveringsdatoer med Outlook kalenderen, men det ville være smartere at have stående på ordren.

Jeg kan forstå at jeg skal op med en større pose penge, så jeg giver mig god tid og er meget taknemlig for jeres indlæg. Nu vil jeg ringe og få tid til en demo, så vender jeg tilbage.
Avatar billede suha Juniormester
17. marts 2004 - 00:45 #19
Navigator 3.56 er en gammel dosudgave - kan med nød og næppe køre i Win 2000 og WinXP i en forringet kvalitet.
Navision har lukket / lukker snart for opdateringer / udvidelse af database men tilbyder genkøb.
Jeg mener at Navision ikke tillader salg af deres produkter. En gyldig Navigator 3,56 skal ejerens navn stå i programmet og denne ændrings "nøgle" kan kun købes gennem en godkendt Navision forhandler.
Så spørgsmålet er, om man ikke fra starten skal ofre et nyt - opdateret - Windows venligt program med gratis on-line hjælp i starten. Navision C5 koster ca. 2.500 - 3.000,-
Avatar billede perj Nybegynder
29. august 2005 - 10:42 #20
>>maler, brug lige 10 min. til også at se på denne mulighed her. Bl.a. slipper du for backup m.m.m., og du kommer billigt i gang.: http://www.scannet.dk/webfinance/
Avatar billede perj Nybegynder
29. august 2005 - 10:44 #21
Hov, det var da vist et gammelt spm. Håber du har valgt et system.