Avatar billede davz Nybegynder
08. marts 2004 - 21:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

AMD 2600+ varme problem

Hey

Jeg har et lille problem med en af mine computere, det er en AMD 2600+ den kører 166Mhz x 11,5 altså 1.9Ghz. Den er købt sammen med tilhørende cooler (in a box) men efter 3-4 måneder er den begyndt at "fryse", jeg kan ved at sætte en større cooler på få den til at køre stabilt, men den bliver ca. 75 grader varm, der sidder også en 80mm blæser i kabinettet....
Når jeg kører nogle stress programmer på computeren så fryser den efter ca. 15 min med AMD-coolern, men ikke med den større, men så er det at den bliver 75 grader varm....

Hvor varm må sådan en CPU blive??
Hvor varme er de normalt ved alm brug?
Hvorfor fanden kan den originale AMD cooler ikke holde den kold nok?? kan det være en fejl i CPU'en??

Mvh
Lars
Avatar billede bartfreak Nybegynder
08. marts 2004 - 21:31 #1
køb en ny køler og lidt kølepasta..O)
nogle siger op yil 90 grader, men ...??
evt. vende din kabinet blæser om, eller køb ny..??
Avatar billede peet-49 Novice
08. marts 2004 - 21:37 #2
Det kan ligge ved din bios. Ved gigabyte bundkort faldt start temperatur fra 75 til 60 grader erfter biosopgradering.
Avatar billede espersen Novice
08. marts 2004 - 21:47 #3
har også oplevet lidt af det samme (CPU + PSU er øverst og ret tæt på hinanden hvilket giver en meget varm CPU)

Du kan sikkert opnå en god effekt ved at blæse det varme luft væk fra CPU/PSU : jeg satte en blæser internt i kabinettet til at blæse fra det øverste oppe ved CD-rom-drevet og hen i mod CPU og PSU
Avatar billede martinj Nybegynder
09. marts 2004 - 08:21 #4
1. Tjek om køleren er godkendt til en 2600+ (box køleren er slevfølgelig godkendt)
2. HUSK kølepastaen og KUN en meget fint, tyndt lag på kernen
En amd processor kan blive ustabil hvis den kommer over 60 grader så 75 er alt for højt selvom kernen kan tåle cirka 90 grader. Du burde måske også ha' en ekstra kabinetblæser. En foran og en bagi så du kan skabe et airflow. Husk at vende dem rigtigt så de suger luft ind foran og trækker det ud bagi. Umiddelbart lyder det som om du har glemt kølepastaen eller at der er for meget pasta på.
Avatar billede davz Nybegynder
09. marts 2004 - 12:26 #5
he he ja cooleren burde meget gerne være godkendt :o)
Jeg har opdateret bios'en og jeg bruger noget kølepasta med sølv i, og kun i et tyndt lag ellers virker det som sagt varme isolerende....

Kan det være rigtigt at der skal så mange blæsere til for at den kan køre stabilt, der sidder jo kun en hdd i, og jeg har da lavet mange maskiner også hurtigere med 1  kabinet blæser (og faktisk også uden) som kører stabilt, jeg fatter det simpelt hen ikke... jeg er meget tæt på at sende den CPU retur til sender, især nu når i siger at den helst ikke må komme over 60 grader....
Avatar billede peet-49 Novice
09. marts 2004 - 12:29 #6
Har du tjekket Vcore i bios, den skal være 1,65Volt
Avatar billede espersen Novice
09. marts 2004 - 16:28 #7
Hvis du har en PSU-køler som IKKE i tilstrækkelig grad sørger for at sende den varme luft ud af kabinettet - så har du jo et yderligere varmeelement. Så det behøves ikke kun være en dårlig kølingseffekt fra den boxkøler.

Ledninger og meget andet i kabinettet kan jo godt sidde i vejen for en optimal luftcirkulation..
Avatar billede peet-49 Novice
12. april 2004 - 10:03 #8
Lukketid??
Avatar billede davz Nybegynder
14. april 2004 - 18:16 #9
Ja, sorry ska' nok, hvis jeg da ellers kan hitte ud af det :o)

Jeg har nu sat en anden cooler på (en Zalman) og sat hastigheden på kabinet blæserne ned (så de ikke larmer) så kører skidtet bare, jeg har ikke lige set hvor varm den bliver nu, men den er stabil, så konklusionen er at AMD's bokskølere er det værste skidt, det skal man holde sig langt fra.... Det var både første og sidste gang jeg har købt det lort!!!

Men takker for de gode input