Avatar billede hanmo Nybegynder
08. marts 2004 - 20:39 Der er 13 kommentarer

Onbord RAID + RAID kort

Jeg har et ASUS bundkort (A7V8X) med onboard RAID (Promise 20376)
Derpå har jeg i over et år haft to diske koblet til bundkortets onboard RAID controller.
Nu er jeg imidlertid kommet i pladsproblemer og har anskaffet mig et par diske og et RAID kort (Promise FastTrak S150SX4).
Men jeg kan bare ikke få tingene til at spille sammen.
Sætter jeg RAID kortet i, booter den fint og finder først onboard controlleren og derefter kortet. Men den kan ikke finde ud af at boote fra det array jeg har defineret på min onboard controller. I bios er den sat til at boote fra onboard ATA controller og boot rækkefølgen er: floppy, CDROM, SCSI
Hvis jeg disabler min onboard controller finder den mit kort, men fryser lige efter det har scannet efter diske.
Flytter jeg mit array fra onboard controlleren over på kortet, finder den både onboard (men disabler bios da den ikke finder diske) og RAID kortet. Men den fryser lige efter at kortet har søgt efter diske. Sætter jeg så en disk på min onboard finder den fint den og mit RAID kort finder de to andre diske. Men efter at ha' søgt på floppy, sker der ingenting. Den booter ikke fra array'et.
Jeg har set på promise hjemmeside at mit RAID kort er kompatibelt med flere forskellige andre bundkort (også ASUS) med samme onboard RAID controller. Så burde vel kunne fungere.
Nogle forslag til hvad jeg gør galt - eller glemmer at gøre?
På forhånd tak!
Avatar billede x-pro Nybegynder
08. marts 2004 - 21:17 #1
bruger kortet samme irq som den på bundkort eller måske samme hukommelses adresse. ??
Avatar billede bartfreak Nybegynder
08. marts 2004 - 21:26 #2
blot et skud-->
Har du mere end 4 aktive partitioner..??
Både a og cd-rom kan være aktive..
Avatar billede hanmo Nybegynder
08. marts 2004 - 22:01 #3
Jeg har overvejet om det kunne være en irq konflikt. Men lader jo kun til at virke hvis både BIOS på onboard controlleren og på kortet er aktiv. Så det taler vel mod en irq konflikt. Men jeg kan godt nok ikke finde ud af hvilken irq onboard controlleren bruger. Jeg kan kun finde ud af hvilken kortet bruger. Der figurere godt nok noget under betegnelsen "Mass storage" to gange og med samme irq. Også selv om min onboard controller er disabled.
Avatar billede x-pro Nybegynder
08. marts 2004 - 23:10 #4
kan du jumpe raid kortet til en anden irq ??
eller måske bruge et diagnose program fra promise det inderholder mange gange noget til at sætte irq adresse områder osv. Det kan også muligvis selv finde ud af problemmet.
Avatar billede hanmo Nybegynder
08. marts 2004 - 23:43 #5
Der er ikke nogle jumpere til at sætte irq. Dog kan man tildele en bestemt irq til PCI slottet i BIOS. Men det har ikke hjulpet. Jeg kan ikke finde nogle diagnose programmer hos promise. Hvis jeg ændre irq på PCI slottet, får begge disse "mass storages" denne irq, hvilket virker lidt skummelt, med mindre RAID kortet er repræsenteret ved begge to.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. marts 2004 - 00:45 #6
tror ikke det er irq problem..da du jo blot kan skifte pci slot, derved ændre irq.
Er det ikke et os problem.
Har du prøvet at installere et Os, og derefeter tilføjet dine hdér, via raid..?
eller er du i opstart af systemet.?
Avatar billede hanmo Nybegynder
09. marts 2004 - 00:59 #7
Jeg har Windows 2000 server installeret på det array jeg har lavet på min onboard controller. Men jeg kan ikke få den til at boote fra min onboard controller når jeg sætter RAID kortet i. Omvendt kan den heller ikke finde "bootdisken" hvis jeg slutter mine diske til RAID kortet. Så det er ikke et OS problem - hvis det bare var det he he :)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
09. marts 2004 - 01:06 #8
nu er der vel ikke nogen begrænsinger, mener gså psuén, mht hvor mange enheder du stopper i..?
Avatar billede hanmo Nybegynder
09. marts 2004 - 18:37 #9
Jeg har en ret kraftig psu i, så det kan jeg ikke forestille mig skulle være problemet. Der er ikke fordi maskinen går ud eller noget.
Avatar billede x-pro Nybegynder
09. marts 2004 - 19:50 #10
hvad med en bios opdatering af raidkort ?
ps du ved at når du sætter scsi som boot, så booter den fra et slot og ikke fra onboard controller.
Avatar billede x-pro Nybegynder
09. marts 2004 - 19:51 #11
der er vel ikke noget med sec og pri aray vel.
Avatar billede hanmo Nybegynder
09. marts 2004 - 20:16 #12
Jeg har opdateret BIOS på RAID kortet. Men jeg kan ikke finde en BIOS opdatering til min onboard controller. Jeg har kun defineret et array med to diske. (Det originale array). Jeg har forsøgt at sætte scsi som boot. Men den ville nu ikke boote fra mit RAID kort da jeg havde sat diskene på der.
Avatar billede x-pro Nybegynder
09. marts 2004 - 22:52 #13
bios opd til bundkort udgør mange gange det samme
Dine aray's, er de fyldt ??
Som sidste udvej kunne man jo slette mbr eller lave en low level, så man er sikker på det ikke spiller ind.
Det kan også være at din psu ikke leverer nok stabil strøm. Det er i dit tilfælde nok 12 v som skal trække en del. Vil tro at du skal op på omkring 16-20 A på 12 v.
Du siger godt nok at pc'en stadig kører, men det kan den godt selv om den ikke leverer nok strøm.