Avatar billede christofferlee Nybegynder
08. marts 2004 - 19:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Er i tvivl om hvordan internet hastigtheden skal forståes

En jeg kender siger at hvis f.eks ens download/upload er 20/10 så downloader man med MAX 20kb/s og uploader med MAX 10kb/s .

Er det rigtigt. Jeg har 1024/256. Så hvis han har ret så burde jeg jo kunne downloade med 1MB/s når forbindelsen er rigtig go ik ? Mit download gennemsnit er 100kb/s og jeg har aldrig set den gå særlig meget over det. Derfor syns jeg det lyder lidt underligt.
Avatar billede thedeathart Nybegynder
08. marts 2004 - 19:47 #1
hvis du har 1 mbit internet i danmark er det nærmere 512 end 1024.
OG det afhænger også af de servere du henter fra..

Langsomste forbindelse bestemmer farten :-D
Avatar billede snowball Novice
08. marts 2004 - 19:50 #2
Når man har en 1024Kbit linie, så kan man teoretisk set maks hente med 128KB/s. Grundet den nuværende opbygning af IPv4 protokollen, så skal man lige trække 10-15% fra for at få den praktiske hastighed (vel at mærke hvis den du henter fra kan sende dataene så hurtigt som du kan hente dem!).

Din hastighed på omkring de 100KB/s er derfor meget normal.

Du kan selv regne på andre hastigheder ved at tage hastigheden i Kbit (i dette tilfælde 1024) og derefter dividere med 8. Så har du den teoretiske hastighed i KB/s. Derefter trækker du som sagt 10-15% fra for at få den praktiske hastighed.
Avatar billede christofferlee Nybegynder
08. marts 2004 - 19:56 #3
For ikke så lang tid siden var jeg til et lanparty. En der sad ca 3 meter fra mig manglede en stor fil (ca 200mb). Jeg kunne på det tidspunk ikke sende filen til ham gennem nteværket der var i uorden på det tidspunkt. Så jeg sente den til ham med messenger. Det tog under 10 sek. Forbindelsen til partyet var 2048/512 delt mellem ca 50 computere. Alle der sad lige rundt om os sagde WOW!!!
Ifølge det jeg skrev før så burde jeg ikke kunne sende den fil til den anden pc med over 20000kb/s .... men det gjorde jeg altså.
Avatar billede christofferlee Nybegynder
08. marts 2004 - 19:57 #4
nåja..en anden til det lanparty hentede nogle små film fra en hjemmeside. den største han hentede var på ca 8mb. Det tog 1 sek. at hente den. :-S
Avatar billede snowball Novice
08. marts 2004 - 19:58 #5
christofferlee: Nu ved jeg ikke lige med Messenger, men nogle IM klienter er så smarte, at hvis de kan se at begge personer sidder på samme LAN, så oprettes forbindelsen mellem de 2 personer via LAN'et i stedet for WAN'et. Det forklarer den høje hastighed ;)
Avatar billede snowball Novice
08. marts 2004 - 20:00 #6
christofferlee: Hvis folkene bag det LAN var lidt smarte, så havde de sat en lokal proxy op så alle sider på nettet ikke skal hentes fra Internettet hver gang. Det kan igen forklare den høje hastighed :)
Avatar billede christofferlee Nybegynder
08. marts 2004 - 20:00 #7
Smart. Tak for det gode svar!
Avatar billede thedeathart Nybegynder
08. marts 2004 - 20:02 #8
christofferlee: Øhh, Messenger kører KUN 10mbit... så den hastighed du nævner virker sår´n lidt umuligt  - 10 sek. tror du ikke at det nærmere var 60 sek. ?
Avatar billede christofferlee Nybegynder
09. marts 2004 - 22:03 #9
Nej det var MAX 10 sek. Jeg sendte faktisk flere filer på mindst 150mb og ham den anden sendte også mig et par store filer. Det tog aller højst 20 sek. for de største filer. Vi kaldte på nogen af de andre til partyet så vi havde nogle vidner og de syntes det var ret utroligt.

Uden at overdrive:
Jeg gik hen til den anden pc max 3 meter fra min og da jeg stod lige ud for den så jeg den anden trykke ok for at modtage en 200mb fil via msn fra mig. Filen var (UDEN AT OVERDRIVE) over halvt færdig før jeg havde sat mig ved min egen pc igen.

Utroligt men sandt.