Avatar billede solution Nybegynder
08. marts 2004 - 17:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Er det min Bios

jeg har en pentium 4 bundkort mv43 Cpu 2.00 ghz med et geforce4 128 mb grafikkort. 512 pc133 ram.
problemet er måske min cpu. jeg har kørt aquamarks test og har fået en meget lav score på min cpu. kan man forøge cpu kraften på nogen måde? skal jeg opdatere min bios?? er der indstillinger i min bios der trækker cpu kraften ned?
kan det være andre tin udover mit "ringe" gf mmx der trækker ned?? håber på lidt hjælp. har testet ram og de kører fint
200 points til den der får mine spil til bare at køre lidt bedre.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2004 - 17:19 #1
du kan indstille den interne cpu og multiplier i bios, men du skal vide max. for begge inden du går igang. Desuden skal du indstille 2x-4x agp for dit grafikkort.
Avatar billede solution Nybegynder
08. marts 2004 - 17:22 #2
tak for dit svar :0) mit grafikkort kan køre 8x agp, men det lader vist ikke til at jeg nogen steder kan sætte den til mere end 4x. kan du være lidt mere specifik ang. bios hvor og hvordan
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2004 - 17:32 #3
ja kan da prøve. Nu kender jeg ikke lige din bios,men der plejer at være indstillinger til cpuén -led efter multipliereen. Hvis din interne cpu speed står til f.x. 133 Mhz har jeg udregnet at din multiplier skal være 15x, men check lige først hvad der står og se i din manual hvor meget du kan give den.
Ved du evt. navnet på dit bundkort?
Avatar billede solution Nybegynder
08. marts 2004 - 17:41 #4
ja navnet på mit bundkort er shuttle mv43 og min cpu er en intel celeron 2.0 ghz. det ser ud somom min cpu er låst?? jeg har sisoftsandra hvis du kender det prog. det skriver en min og max multiplier for min cpu.  0/1x 20/1x ved ikke lige om det hjalp??
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2004 - 17:48 #5
nej du skal gå i bios ved at trykke del-knappen under opstart og se hvad den står til. Så skal du indstille den interne cpu-til det maximum som den pr. standard kan tåle (det skulle gerne stå i din manual). nu indstiller du multiplier sådan at der opnås 2.00Mhz ialt for cpuen, og du må ikke overclocke.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2004 - 18:01 #6
Jeg fandt lige den side hvis du får brug for nogle updates m.m.
Shuttle mv43n?
http://de.shuttle.com/mv43n_faq.htm
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2004 - 18:09 #7
Er der noget at indvende mod en svag score, når det "kun" er en Celeron cpu?
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2004 - 18:19 #8
->halifax hvorfor mener du det ?
Avatar billede solution Nybegynder
08. marts 2004 - 18:22 #9
tak for det dannyboyd
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2004 - 18:24 #10
Ifølge spefikationen for dit bundkort kører det kun med en FSB på 400MHz.
Dvs. bundkortet kører reelt 100MHz og med multiplier sat på højeste værdi (=20) giver det 2000MHz for din Celeron CPU.

Det er den højeste ydelse, du kan få ud af det system. Bortset fra hvis din CPU var en Pentium 4 og ikke Celeron.

Skulle du få lyst til at gå på jagt efter en Pentium4 CPU så husk, at det skal være en ældre en af slagsen, som kører med 400MHz FSB.

Du ville være bedre kørende ved at bruge spareskillingerne til nyt bundkort, CPU og RAM.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2004 - 18:40 #11
Jamen kan han ikke indstille det til 133 Mhz og multiplier 15x?
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2004 - 18:48 #12
Det er da altid trist at få lidt kritik af sit system, der ikke yder helt så meget som man gerne ville have det til. Men surhed over det berettiger da ikke til lynhurtigt at afvise svar, hvor alt jeg skriver er helt korrekt.

Celeron er Intels lavpris CPU, der ikke ligefrem er kendt for særlig høj ydelse. Endvidere fremgår af dit spørgsmål, at du benytter de ældre PC133 RAM, hvor dagens standard er DDR RAM, der er mere end dobbelt så hurtige.

Med nuv. bundkort og CPU og RAM får du sikkert ikke bedre måling med Aquamark, der er en slags "over all" testprogram, hvor mange delsystemer end blot CPU spiller ind.

Og CPU'en kan du ikke gøre noget ved. Det er bl.a. en del af dit spørgsmål. Og dit nuv. bundkort kan ikke tage en større CPU (flere MHz). Læs selv specifikationerne til bundkortet. det er hvad jeg prøver at forklare dig, og det er reel information du får.

"... point for at få spil til blot at køre lidt bedre?"
Du nævner ikke om det er nogle af de nyeste 3D spil. Men i så fald er din pc nok liiige svag nok til at klare dem.

Derfor skrev jeg, hvad du kunne, eller burde, udskifte for at få mere power i dem.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. marts 2004 - 18:52 #13
dannyboyd - Specifikationer her - godt nok på tysk
http://de.shuttle.com/mv43n.htm#spezifikatio
Sockel 478 CPU Unterstützung
Intel Pentium 4 Prozessor und Celeron für Sockel 478 mit 400MHz FSB
Her fremgår 400MHz FSB - altså kun 100MHz på bundkortet.