Avatar billede dannyfb Nybegynder
07. marts 2004 - 18:49 Der er 17 kommentarer

RPM installere en pakke

Jeg har følgende til på cd-rom drevet:

apt-0.5.15cnc3-0.1.fr.i386.rpm

Hvordan flytter jeg den over på harddisken og derefter installere den ?

OS: Fedora Core 1
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2004 - 19:14 #1
logind som root fra en shell
mount /mnt/cdrom
rpm -ivh apt-0.5.15cnc3-0.1.fr.i386.rpm
umount /mnt/cdrom
eject

Hvis den kommer op med rpm dependicies hjælper jeg ikke :)
Avatar billede odysseus Nybegynder
07. marts 2004 - 19:56 #2
mellem 2. og 3. linje i space svar, skal du rykke over i den mappe, hvor rpm'en ligger. ellers skal du skrive den fulde sti til pakken i stedet for bare apt-0.5.......
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2004 - 20:13 #3
odysseus> tak :) - det havde jeg lige glemt
Avatar billede dannyfb Nybegynder
07. marts 2004 - 21:43 #4
okay det virkde næsten, men hvad er det der "dependicies" - behøver den en anden pakke eller ? Den kom nemlig netop med denne fejl.
Avatar billede odysseus Nybegynder
07. marts 2004 - 21:58 #5
så kan jeg hjælpe dig. ja, du skal have fat i den pakke, den skriver. så skriver du
rpm -ivh apt-0.5.15cnc3-0.1.fr.i386.rpm <andet pakkenavn>

hvilken pakke er det?
Avatar billede dannyfb Nybegynder
07. marts 2004 - 22:28 #6
det er denne pakke
libstdc++-libc6.2-2.so.3
Avatar billede dannyfb Nybegynder
07. marts 2004 - 22:30 #7
lyder godt du vil hjælpe det sidste stykke. Jeg skal bare have blackbox op at køre så klarer jeg det nok.
Avatar billede dannyfb Nybegynder
07. marts 2004 - 22:35 #8
fejlmeddelse:
Warning: blackbox-0.65.0-fr1.i386.rpm: V3 DSA signature: NOKEY, key ID e42d547b
error: failed dependencies:
      libstdc++-libc6.2-2.so.3 is needed by blackbox-0.65.0-fr1.i386
Avatar billede odysseus Nybegynder
07. marts 2004 - 22:38 #9
ok. du henter
http://ftp.freshrpms.net/pub/freshrpms/fedora/linux/1/apt/apt-0.5.15cnc3-0.1.fr.i386.rpm
så installere du den ("rpm -Uvh apt-0.5....rpm")
så skriver du "apt-get install blackbox"
Avatar billede dannyfb Nybegynder
08. marts 2004 - 09:36 #10
okay, den har jeg vist på CD, så det den installerer jeg lige, men jeg er ikke sikker på om net-adgangen er tilgængelig endnu og så virker "apt-get" nok ikke  :o)

Jeg kan i hvert fald ikke ping tv2.dk :) hvor er det man opsætter Default Gateway og subnet, ip mm ?
Avatar billede odysseus Nybegynder
08. marts 2004 - 15:21 #11
bruger du ikke dhcp?? Så behøver du ikke bekymre dig om det - bare sætte dit netkort til det - brug evt. redhat-config-network
Avatar billede dannyfb Nybegynder
08. marts 2004 - 17:26 #12
YEAH cool så er det sat op. Nej jeg bruger ikke DHCP benytter statisk IP. Jeg kan fint pinge IP'er ekstern, så der er et eller andet i vejen med min nameservere :( Jeg kom fint ind i "redhat-config-network", men der kan man ikke indsætte IP'er på nameservere ? hvor s**** gør man det ? :o)

Det er lige ved at lykkes nu med apt-get mangler bare lige det sidste med at få DNS'en til at virke.
Avatar billede dannyfb Nybegynder
08. marts 2004 - 17:57 #13
fandt det var bare "setup" :)
Avatar billede dannyfb Nybegynder
08. marts 2004 - 18:04 #14
jeg fik installeret BlackBox fra CD, men det virker ikke rigtigt skal man konfigurere noget før det virker. Kan bare se "twm" når man skriver "startx" ?
Avatar billede odysseus Nybegynder
08. marts 2004 - 19:24 #15
hvad med xinit?
Du kan angive dns servere i /etc/resolv.conf
Avatar billede dannyfb Nybegynder
08. marts 2004 - 19:54 #16
ja det er fint! editerede den bare med "vi /etc/resolv.conf"

Underligt at man kun kunne tilføje en primær nameserver når man kørte "redhat-config-network" ??
Avatar billede odysseus Nybegynder
12. marts 2004 - 22:42 #17
svar...