Avatar billede jacob_m Nybegynder
07. marts 2004 - 16:14 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fra .vob til .mpeg

Hej Hej..

Jeg har overspillet noget hjemmevideo fra et kamera over på DVD, og nu har jeg "rippet" dvd´en til en .vob-fil... Hvordan får jeg .vob-filen konverteret til Mpeg eller avi??

/Jacobm
Avatar billede norbert Nybegynder
07. marts 2004 - 16:20 #1
Her kan du finde forskellige guides til avi.
http://www.digitalempire.ath.cx/news.php
Norbert. :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
07. marts 2004 - 16:22 #2
Men hvad specielt skal du bruge f.eks. en mpeg-fil til? Skal den bare konverteres eller komprimeres til f.eks. svcd, vcd eller hvad? Er det meningen at du vil have en kortere fil?
Avatar billede jacob_m Nybegynder
07. marts 2004 - 16:22 #3
Ja tak... Der har jeg set, men jeg syntes ikke jeg kan finde en decideret metode fra vob til mpeg/avi??..
Avatar billede norbert Nybegynder
07. marts 2004 - 16:28 #4
Avatar billede jacob_m Nybegynder
07. marts 2004 - 16:36 #5
Jeg skal have den ind i Premiere!
Avatar billede norbert Nybegynder
07. marts 2004 - 16:41 #6
Det er jo straks en anden sag. Så skal du nok have ukomprimeret avi. Det er ikke noget, jeg har så meget begreb om - den måde jeg gør det på, er at køre det fra dvd-afspilleren og ind i kameraet igen og så grabber derfra, som var en en original.
Mon ikke tmpgenc kan konvertere til ukomprimeret avi?
Det vil jeg næsten tro. :-)
Avatar billede jacob_m Nybegynder
07. marts 2004 - 17:02 #7
Mit problem er at jeg ikke har Firewire i min computer.. Men jeg har en DVD optager, som jeg så har optaget hjemmevideo på.. Og nu har jeg "rippet" det med DVDDecrypter til .vob-filer.. Nu mangler jeg så bare det sidste stykke fra .vob til noget som premiere kan læse.. Helst mpeg eller avi....

Er der slet ikke noget program som konvertere direkte .vob --> .mpeg?
Avatar billede norbert Nybegynder
07. marts 2004 - 17:05 #8
Hvis du vil have dem i ren mpeg, så kan du brug f.eks. Tmpgenc DVD author. Der trækker du hele din DVD-fil direkte fra DVDen ind og den konverterer til mpeg. Når den har gjort det, lukker du programmet og du har en mpeg-fil. Men om den kan køre i Premiere, er mere tvivlsomt.
Avatar billede jacob_m Nybegynder
07. marts 2004 - 17:50 #9
Tmpgenc DVD author kan jeg ikke lige få til at lave Mpeg... Det vil bare lave end konvertering fra MPEG osv.. til DVD-brænding!
Avatar billede norbert Nybegynder
07. marts 2004 - 17:59 #10
Jeg har et lille klip her fra en guide fra tidligere:
Trin 1
Du trykker på "Add DVD video"
Så kommer der en wizard frem der hedder "Add DVD Video" og du skal her finde dit dvd-drev og mappen "Video". Så vil du kunne se, at der ligger filer og du vælger den fil du vil have.
Hvis der kun er én fil, trykker du på den. Så kommer der et nyt vindue op, hvor den spørger om hvor den skal lægge den indlæste fil. Du finder en mappe, hvor du vil have den liggende og siger OK. Så læser den hele filen ind som den er. Filnavnet giver den selv, men du skal som sagt angive mappen. (Den bliver lagt ned som mpeg-fil, men det skal du ikke bekymre dig om, som sagt, mpeg2-filer og vob-filer er det samme).

Norbert.
Avatar billede a_mylle Nybegynder
09. marts 2004 - 11:18 #11
Det bedste program jeg kender til konvertering af video-klip er Dr. DivX. Der kan hentes den prøve-version fra www.divx.com. Den tager næsten alle formater - herunder .vob-filer.
Avatar billede jacob_m Nybegynder
19. marts 2004 - 08:47 #12
Lukketid.. Har fundet ud af det ved at downloade DVD Encrytper og ligge MPEG2 codec ind i Premiere!!.. Således... !.. Nogle der vil have nogle point!
Avatar billede norbert Nybegynder
20. marts 2004 - 16:50 #13
Ikke for mit vedkommende - du gav mig et tip med dit eget svar, så det vil jeg da også prøve.
Norbert :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
26. marts 2004 - 22:09 #14
Tag du bare pointene selv og luk spørgsmålet :-)
Norbert :-)