Avatar billede mahp Nybegynder
07. marts 2004 - 15:47 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

maxtor 160 gb, kun fundet 131 gb

Hej

vi har netop installeret en maxtor 160 gb hd. sammen med en anden 80 gb hd.

men xp kan kun finde 131 gb på den store 160 gb hd

nogen der kan forklare det

hvad skal jeg gøre for at fibde de sidste ca. 29 forsvundet gb fra harddisken
Avatar billede fromsej Praktikant
07. marts 2004 - 15:49 #1
Har du Servicepack 1 installeret?
Avatar billede googolplex Novice
07. marts 2004 - 15:49 #2
Står lidt om det her, for Seagates godt nok:

http://www.seagate.com/support/kb/disc/capacity/index.html
Avatar billede mahp Nybegynder
07. marts 2004 - 15:51 #4
nej, fromsej der er intet installeret, vi har netop sat den i computeren og den bliver netop formateret via win xp. derfra skriver den at der kun er fundet ca. 131 gb.
Avatar billede fromsej Praktikant
07. marts 2004 - 15:53 #5
Er servicepack 1 installeret på den XP i bruger?
Avatar billede mahp Nybegynder
07. marts 2004 - 15:54 #6
nej
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2004 - 15:54 #7
Jeg har set fra et andet spm. at det skulle være noget med controlleren som kun understøtter 127 mb- men ved ikke om det er tilfældet her.
Avatar billede mahp Nybegynder
07. marts 2004 - 15:56 #8
hd controlleren ?
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2004 - 16:00 #9
Ja på bundkortet, men prøv at gå i bios og se hvor meget du kan indlæse. vælg lbp mode.
Avatar billede mahp Nybegynder
07. marts 2004 - 16:01 #10
ok. prøver det efter formateringen
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2004 - 16:03 #11
jeg mente lba mode i bios...
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. marts 2004 - 16:05 #12
Jeg havde samme problem med en 200GB HD, hvor jeg kun fik fat på 137GB (hvis jeg husker rigtigt) - Det skulle så vise sig at være en barriere.

Jeg fik læst at nogle Award Bios'er hvis version var 4.51PG (mener jeg det var), måtte opdateres før man kunne bruge større HD's.

Endvidere fik man samme problem hvis man havde WindowsXP uden SP1.

Jeg fik det dog løst ved at smide HD'en ind i en PC der havde Service Pack 1, og formaterede den ved hjælp af Maxtor's MaxBlast 3 (http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm)

Herefter kunne jeg smide den i min egen PC og installere WindowsXP uden problemer. Jeg mener dog man skal huske at vælge "leave partitions intact", således at de ikke vil blive formaterede igen af WindowsXP installationen igen
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2004 - 16:06 #13
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. marts 2004 - 16:07 #14
Vil lige tilføje at jeg kun kan bruge 189GB, idet producenterne ofte fusker lidt med matematikken når det kommer til at regne størrelsen med, så du får næppe 160GB efter at du har fået formateret den. Det er dog helt "almindeligt" c",)
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. marts 2004 - 16:10 #15
Nu bliver jeg også ved *G*
Jeg ser stadigvæk kun 131GB i BIOS'en; men i WindowsXP viser den 189GB så der er ingen grund til panik lige i starten :)
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2004 - 16:50 #16
->bbrockie tager du gas på os? hvis den viser 131 GB i bios hvordan kan den så vise 189 i windows - medmindre du har et biosoverlay, har du det?
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. marts 2004 - 16:54 #17
dannyboyd>> Hvorfor skulle jeg det? Og nej, jeg ved ikke hvad et biosoverlay er for noget
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2004 - 17:00 #18
Bios overlay er et program man henter -typisk fra harddisk producenten. Man formatterer harddisk med det overlay som installarer en udviddelse af bios , der gør at man kan installere på hele disken.
Jeg har selv prøvet dem, men kan ikke anbefale det da det er et mareridt hvsi der sker fejl i overlayet eller bootsectoren og skal starte forfra.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. marts 2004 - 17:10 #19
Ja, så må det være MaxBlast3 du snakker om - Jeg havde vist ikke noget andet valg end at bruge dette program idet mit motherboard er for gammelt til at producenten gider at opdatere min BIOS længere. Den sidste opdatering jeg har er vist fra 2001; men det virker ganske ubeklageligt ;)

Ved ikke om det har nogen betydning; men jeg glemte at tilføje at jeg installerede Maxtor Big Driver Enabler (http://www.maxtor.com/en/support/downloads/big_drive_enabler.htm) før jeg gik i gang med Maxtor MaxBlast3
Avatar billede serverservice Praktikant
07. marts 2004 - 17:23 #20
Ok , så har du jo et biosoverlay som jeg sagde. Vi er muligvis ikke enige, jeg vil nemlig ikke anbefale det, men det er jo op til spørgeren.
Avatar billede bbrockie Nybegynder
07. marts 2004 - 17:30 #21
Jeg er ikke uenig med dig; jeg vil bare ikke spendere yderlige penge på en IDE kontroller :)
Avatar billede izibite Nybegynder
07. marts 2004 - 19:20 #22
Havde det samme problem med en seagate, og brugte programmet paratitionMagic og det fixede problemet, jeg ved at der findes en demo af programmet, men er dog ikke helt sikker på om den kan gøre det eller du skal ud og invistere i programmet, men det kunne klare mit problem..
Avatar billede skord Nybegynder
07. marts 2004 - 23:24 #23
mahp: Hvordan er disken formatteret? Det skal helst være NTFS-formatteret. Er den FAT32 formatteret ser XP kun noget af den.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. marts 2004 - 11:19 #24
->Skord ,hvad bygger du det på?
Avatar billede skord Nybegynder
08. marts 2004 - 21:22 #25
Jeg bygger det på den samme oplevelse som mahp. Altså jeg har en systemdisk, køber en ekstra 160 GB stor datadisk, og ser kun ca. 130 GB. En ven viser mig, at den FAT-formatteret, og vi formatterer den om, og vupti, knap 160 GB.
Avatar billede jokl98ac Nybegynder
11. marts 2004 - 18:52 #26
MAHP:
Har netop haft nøjagtigt(!!) det samme problem og fik det løst med hjælp herfra - http://www.eksperten.dk/spm/474958.

Der er ikke native support i win xp for diske over 137 gb, hvorfor disken ikke kan partitioneres -> formateres til mere end det og hvorfor du ikke kan se mere end det. Hvis du allerede har formateret den med win XP (og du ikke skal bruge den som system disk)skal du gøre 4 ting;

1) installer win xp sp 1
2) Hent og installer "maxtor big drive enabler" og Maxblast3Win fra  http://www.maxtor.com/en/support/downloads/index.htm under "ATA Harddrives -> Select
utility"
3) Brug MaxBlast3 til at installere din HD = partitionering og formatering til 160 GB.
4) Genstart din pc

Jeg har netop gjort det samme - efter at ha prøvet alt andet - og det virkede perfekt.