Avatar billede eksplayer Nybegynder
06. marts 2004 - 22:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

"Gemme" source code

Hej

Jeg er lidt i tvivl om jeg er i den rigtige kategori men nu prøver jeg.

Er det muligt at lave et eller andet så man ikke kan læse source coden på ens hjemmeside. Altså ikke det der med at "Her kan du ikke højreklikke" men nærmere sådan at hvis man højreklikker og vælger 'View Source' så kommer der et tomt 'dokument'?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. marts 2004 - 22:28 #1
Nej
Avatar billede csslover Nybegynder
06. marts 2004 - 22:31 #2
du kan lave noget IRRETERENDE ting så folk har sværere ved at se den, hvilket måske resulterer i at de opgiver :)

gør det umuligt at højreklikke i ie : http://www.google.dk/search?q=disable+right+click&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&meta=

encode dit javascript(ie)
http://www.google.dk/search?q=encode+javascript&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&meta=
Avatar billede 2c Nybegynder
06. marts 2004 - 22:41 #3
Grunden til det ikke er muligt, er at dit script skal køres på klient maskinen. Da der er mange forskellige maskiner der kan komme på internettet, er det op til browseren at fortolke koden. Når browseren kan se koden, kan alle andre også.
Avatar billede olebole Juniormester
06. marts 2004 - 22:54 #4
<ole>

1. Hvordan har du selv lært at kode? Du er vel ikke den eneste koder, der ikke har lært ved at kikke i andres koder?
2. Har du brug for at spørge, har du ikke noget at skjule.

add.1: Er du det, har du problemer med at omgåes sandheden på en fornuftig måde. Er du ikke det - hvorfor vil du så afskære andre fra at nyde samme muligheder?
add.2: Når du engang kan så meget, at du har brug for at skjule det, vil du også vide, hvordan man kan gøre det yderst besværligt at få fat i koden.

/mvh
</bole>
Avatar billede eksplayer Nybegynder
07. marts 2004 - 11:31 #5
hey - klap lige hesten
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2004 - 13:19 #6
Jeg har ingen hest at klappe - men hvis du er uenig, er du da altid velkommen til at uddybe  :)
Avatar billede 2c Nybegynder
07. marts 2004 - 16:21 #7
Mit gæt:
"klap lige hesten" = Ingen grund til at svine folk til når de stiller et spørgsmål.

Det er jo et ganske relevant spørgsmål. Der er jo ingen der gider at bruge tid på at udvikle noget, hvis det nemt kan stjæles af en anden person.
Avatar billede eksplayer Nybegynder
07. marts 2004 - 17:01 #8
så er det vist uddybet
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2004 - 20:44 #9
... og hvis man kikker gamle spørgsmål igennem, vil man finde ud af, mine udtalelser passer fint overens med den gængse holdning på stedet.
Jeg vil da også lige anføre at vendingen "Har du brug for at spørge, har du ikke noget at skjule" er citat af Thor Larholm (nick: jumper), som nok er den mest kompetente JavaScript'er og et af de mest venlige mennesker, dette forum har set.

Hvis man er i stand til at 'udvikle noget', ved man også, hvordan man kan gøre det besværligt at se koden - men også at det ikke er muligt at skjule den.
HTML- og JavaScript-koder kan ikke skjules, men det afholder sandelig ikke folk fra at udvikle nyt.

Mit gæt: Der er nogen, der har nogen opdagelser til gode  :)
/mvh
Avatar billede 2c Nybegynder
07. marts 2004 - 21:19 #10
Det er sikkert mig der misforstår dig, men du vikrer 'bedre videne'. Jeg prøver bare at sige, at en der stiller et spørgsmål vil hellere have at et svar, end at få at vide at man er dum.
Avatar billede olebole Juniormester
07. marts 2004 - 23:54 #11
Der er heldivis forskel på at vide bedre og at være bedrevidende  :)

Jeg har ikke kaldt nogen 'dum' - men det er ikke klogt at spilde tid på at forsøge at skjule sine koder.
For det første har vi alle lært - og lærer til stadighed - af at kikke i andres koder, så er det ikke særlig kvikt at afholde andre fra at gøre det samme.
For det andet kan det som sagt ikke lade sig gøre at skjule dem.

Hvis man har udviklet noget _virkelig_ avanceret og specielt, kan man naturligvis gøre det mere besværligt at se koderne - men det er vist ikke tilfældet her.
/mvh