Avatar billede shortcut4x4 Nybegynder
05. marts 2004 - 15:37 Der er 13 kommentarer

cpu vil ikke køre max speed

jeg har en cpu xp2000+ som skulle køre ved 1640mhz ca. der køre den meget ustabilt og starter jeg et spil opstår der en fejl og spillet vil ikke starte ..... den har et temp. på ca. 48-50 grader den sidder i et GIGABYTE GA-7VT600L, VIA KT600, ATA133, LAN, DDR2700/3200
som skulle kunne tage en barton 3000+ hvad kan dette skyldes????

MVH John
Avatar billede ird Praktikant
05. marts 2004 - 18:32 #1
står din Fsb korrekt??
Avatar billede halifax Nybegynder
05. marts 2004 - 19:25 #2
XP2000+ skal køre reel clock 1667MHz med en 133MHz bus (gælder både Palomino og Thoroughbred), dvs. med multiplier 12.5 - 133,33x12.5=1667.
Tjek både bus- og multiplier setting.
Avatar billede shortcut4x4 Nybegynder
05. marts 2004 - 22:53 #3
jeg tror jeg har fået det til at virke en knap til bundkortede var sat forkert , det er rettede og det ser ud til at virke MVH John Hansen
Avatar billede halifax Nybegynder
05. marts 2004 - 23:52 #4
Lav et svar og akcepter det, så spørgsmålet lukkes.
Avatar billede shortcut4x4 Nybegynder
06. marts 2004 - 00:31 #5
jeg tror jeg har fået det til at virke en knap til bundkortede var sat forkert , det er rettede og det ser ud til at virke MVH John Hansen
Avatar billede halifax Nybegynder
06. marts 2004 - 14:32 #6
Du har nu lavet et svar. Fint.
Men du skal lige akceptere eget svar for at lukke spørgsmålet.  :)
Avatar billede cyfer Nybegynder
06. marts 2004 - 15:22 #7
Hov, jeg har samme problem med min xp2000+ cpu... Hvad gjorde du for at løse problemet ? Jeg er nød til at køre 100fsb for at den kan køre ordenligt...

hvor ser man efter om det der multiplier står rigtigt ?
Avatar billede cyfer Nybegynder
06. marts 2004 - 15:25 #8
tjek evt. her for mere info om mit prob. :)
http://www.hol.dk/traad.asp?tid=152836&fid=0
Avatar billede halifax Nybegynder
06. marts 2004 - 15:59 #9
Det han gjorde var at flytte en "knap" på bundkortet. Dvs. en jumper der skulle flyttes for at køre 133MHz på bussen - ellers kørte det 100MHz på bussen.

Enten skal bussen indstilles med en jumper på bundkortet (se manualen til bundkort), eller det kan være tale om et jumperfri bundkort, og i så fald skal det indstilles i BIOS. Ikke alle bundkort er jo ens.

"om multiplier står rigtig"  -  igen er du nødt til at se manual til dit bundkort for at finde det sted i BIOS hvor indstillingerne skal laves. Multiplier skal som nævnt ovenfor være 12.5 og bussen 133MHz som giver 133,33 x 12.5 = 1667MHz.  = XP2000+
Avatar billede cyfer Nybegynder
06. marts 2004 - 16:53 #10
Hmm jah okay... Jeg kan gå ind i min bios og så, Frequency/Voltage control. Og så indstille CPU FSB Clock der... Så skal jeg vel ik også flytte en jumper vel ?

Det der multiplier, er det CPU Ratio ?

Jeg kan vælge mellem:
Spread Spectrum
CPU FSB Clock
CPU Ratio
CPU Vcore (V)
DDR Voltage (V)
AGP Voltage (V)

Mit motherboard er;  MSI KT3 Ultra2 series - VIA KT333 Chipset Based

Sry, for brug af dit spm. shortcut :)
Avatar billede halifax Nybegynder
06. marts 2004 - 18:50 #11
Nu har jeg ikke brugt tid på at hente og læse manual til dit bundkort. Det kan du selv gøre.  :)

Men hvilke muligheder er under:
CPU FSB Clock    (bør formentlig være 133MHz)
CPU Ratio          (Er måkse multiplier)

Kender ikke lige din BIOS. Men gå ind i punktet og se efter. Ændrer du ingen ting, sker der ikke noget ved det. Giver det mulighed for setting af multiplier, så sæt den til 12.5

Ændrer du noget skal du til slut vælge "Save BIOS & Exit" for at ændringer træder i kraft.
NB: Noter dine ændringer ned, så du bagefter kan huske at ændre tilbage, hvis det ikke virker.
Avatar billede cyfer Nybegynder
06. marts 2004 - 21:18 #12
Jeg har sat CPU Ratio til 12.5/13.0 (det var faktisk den højeste instilling). Før var det sat til auto...

Så nu står:
CPU FSB Clock  =  133MHz
CPU Ratio      =  12.5/13.0

Og indtil videre ser det sq ud til at virke... Så den har åbentbart ikke fundet den rigtige instilling ved auto.. Hvilken virker ret mystisk.. Men hey hvis det virker, så who cares :D

Tak for låns af dit spm.
Avatar billede halifax Nybegynder
06. marts 2004 - 23:10 #13
cyfer - Jammen, så har du også fået lidt ud af det.      :)
Håber den bliver ved at være stabil.