Avatar billede zunedrengen Nybegynder
04. marts 2004 - 22:21 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af Router/switch/Hub

Jeg har brug for lidt hjælp til netværk ... Jeg har 2 computere og en 2mbit internet forbindelse, problemet er at jeg godt vil have begge computere på nettet samtidigt (har 2 IP adresser) med at man skal kunne overføre data/spille mod hinanden mellem de 2 computere (gerne op til 8 computere) Internettet skal køre så hurtigt som muligt og det samme skal nettet ... det skal være forholdsvis nemt at sætte op og det skal bare virke optimalt!! (selvfølgelig) ... er det en HUB/Switch/Router jeg leder efter? (gerne en specifik model max 1000,-) hvad er bedst?
Avatar billede kenp Novice
04. marts 2004 - 22:27 #1
ja så er det en router du skal bruge! evt sammen med en swich, for de fleste routere i dag leveret med 4 porte, så skal du bare købe en 8 ports swich samtidig! så kan i alle være på nettet samtidig, med at i kan spille!

jeg ville anbefale en d-link 604 den koster ca. 500,- + swich ca. 300,-
Avatar billede zunedrengen Nybegynder
05. marts 2004 - 07:35 #2
Men Øhh hvordan skal alt det grej sluttes til? (modem,Router,Switch,PC)
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. marts 2004 - 08:53 #3
Læs denne artikel, så er du ikke i tvivl, ellers spørger du bare her

http://www.eksperten.dk/artikler/175
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
05. marts 2004 - 10:49 #4
Ud fra din tekst, antager jeg at du har en router i forvejen, er det korrekt? I givet fald, skal du jo ikke købe en ny router for at det virker.
Et andet spørgsmål? Hvorfor har du 2 IP adresser? Skal du have nogen server stående?
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
05. marts 2004 - 10:55 #5
Glemte lige at anbefale en switch. Jeg vil anbefale en LevelOne SoHoCon FSW-2108TX. Der er 17 brugere på EDBPriser der har anbefalet den. Alle siger kun noget positivt (desværre har 2 sat deres stjerner forkert i forhold til deres udtalelser). Det er en lille pæn 8-ports switch til 303,- kr. incl. forsendelse. (Pris fra EDBPriser)
Se / læs mere på: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18156
Avatar billede zunedrengen Nybegynder
05. marts 2004 - 12:49 #6
Jeg har ingen Router i forvejen, jeg havde egentlig købt en Sandberg HUB men den kan jeg godt smide a' h' til igen ... Jeg har 2 IP adresser fordi jeg har 2 computere er dette helt forkert?
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
05. marts 2004 - 13:23 #7
Det er ikke nødvendigt med 2 IP adresser. I en router er der det der hedder "NAT" (Netword Address Translation), som gør at alle computere på et netværk kan komme ud som en IP adresse. Alle computere i hele verdenen kan jo ikke have hver deres IP adresse som det hele er bygget op på nuværende tidspunkt. Derfor benytter man sig af NAT.
Hub'en kan bruges, men der er kun en computer der kan sende data ad gangen, og der kan derfor opstå kollisioner hvis der er flere computere på samtidig og de udveksler data imellem hinanden. Men den kan bruges om nødvendigt.
Hvad har du af linie ud i verdenen? En alm. ADSL? Hvem er din udbyder? Hvad har du af udstyr fra din leverandør indtil nu?
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
05. marts 2004 - 13:29 #8
Glemte lige routeren i farten... :-)
Et forslag på farten vil være en Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G. Der er også indbygget 54 Mbps trådløs netværk i den - så har du det. Den har en beskeden pris på 714,- incl. forsendelse! :-) Så er det tæt på at har overholdt budget på 1000 kr.! :-)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516
Avatar billede zunedrengen Nybegynder
05. marts 2004 - 23:11 #9
Jeg har en bredbånds forbindelse fra TDK Webspeed  2048/512 forbindelsen er via. et Motorola SB4200 modem. Den ene computer er på nettet via. USB porten og PC2 via. netkablet direkte i modemet ... computerne har så forbindelse til hinanden via. netkort med krydset kabel dvs. at der er 2 netkort i den ene computer, nettet mellem de 2 computere går EKSTREMT langsomt og det tror jeg er pga. at computeren med de 2 netkort ikke rigtigt kan finde ud det, er dette korrekt?
Med 2 IP'er kan jeg lettere downloade via. f.eks. DC++ da begge computere ikke kan være tilsluttet samme HUB med den samme IP adresse ...
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
06. marts 2004 - 00:11 #10
Som jeg forstår dig, så vil jeg vælge den løsning jeg foreslog dig.... (LevelOne switch og en Linksys router)
Avatar billede zunedrengen Nybegynder
06. marts 2004 - 00:21 #11
Oki, det lyder oz som en god løsning! men nu hvor jeg alligevel er kommet ind på det andet problem (langsomt netværk mellem de 2 computere) har du/I så en fornuftig forklaring på hvorfor overførslen mellem de 2 computere går så langsomt med den nuværende konfiguration/opsætning??
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
06. marts 2004 - 00:32 #12
Prøv lige at beskriv din opsætning igen, og mellem hvilke computere at det går langsomt.
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
06. marts 2004 - 00:34 #13
Tror at jeg har forstået hvordan det er sat op (læste lige teksten 3. gang! :-) )
Hvilke IP adresser har du hvor?
Avatar billede zunedrengen Nybegynder
06. marts 2004 - 00:38 #14
Det er ikke internettet der går langsomt, det er den direkte forbindelse mellem de 2 computere ... det tager ca. 20 minutter at overføre 800mb fra den ene PC til den anden, det krydsede kabel er helt nyt så det er ikke der fejlen ligger ...
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
06. marts 2004 - 00:51 #15
Det lyder til at du kører 10 Mbit. Prøv at kontrollere hvad Windows siger.
Jeg smutter for "idag", men skriv bare, så skal jeg se på det "i morgen"!
Avatar billede zunedrengen Nybegynder
06. marts 2004 - 00:55 #16
Hmm det lyder lidt underligt, hvordan checker jeg om den kører 10Mbit eller 100Mbit?
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
06. marts 2004 - 09:50 #17
Hvis du har Windows XP kan du højreklikke på "Netværksteder" og trykke egenskaber. Derinde har du skal du finde det pågælende netkort som går til den anden comp. og dobbeltklikke på det ikon. Der kommer et vindue op med bl.a. hvilken hastighed det kører med!
Avatar billede zunedrengen Nybegynder
06. marts 2004 - 10:56 #18
Ja det tænkte jeg godt ... Den kører 100mbit, så måske ligger problemet et andet sted så?
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
06. marts 2004 - 16:14 #19
Den overførsel du lavede på 800 MB, var det en stor eller mange små filer?
Hvis det er mange små, kan det være en årsag, det tager meget længere tid med små filer.
Hvis det var en stor fil, har jeg ikke lige umildbart noget bud på hvad der kan være galt - det eneste skulle være hvis den på en eller anden vis overfører via dit ADSL modem (altså via USB), men det er ikke så sandsynligt.
Avatar billede zunedrengen Nybegynder
06. marts 2004 - 16:30 #20
det var en stor fil ... Ja det er noget af et mysterie og der er indtil videre heller ikke andre der kan komme med en logisk forklaring/løsning ... men mange tak for hjælpen jeg blev en hel del klogere på hub/switch/router ...
Avatar billede kongsteddk Nybegynder
06. marts 2004 - 16:45 #21
Jeg vil foreslå at du prøve at få inversteret i udstyret, og så prøver igen. Hvis der fortsat er problemer derefter, er du velkommen til at skrive til itsupport@kongsted.dk