Avatar billede mikkelpg Nybegynder
04. marts 2004 - 16:20 Der er 6 kommentarer

Hjælp til opgave - websted

Hej, jeg er ved at lave en opgave om brugen af cookies. Men jeg kan ikke finde et sted hvor jeg kan visualisere det. Jeg kan sagtens se jeg har fået installeret cookien, men ikke se på siden design at de nu retter deres reklamer specielt mod mine interesser.

Kan i hjælpe mig med et sted der gør den slags?

Eller kan i afkode en cookie og se hvad der står i den af informationer?

Mvh.Pænt tak

Mikkel
Avatar billede swaxi Nybegynder
04. marts 2004 - 16:46 #1
cookies er små tekstfiler, der ligger på din maskine.
hvis du bruger internet explorer, kan du trykke
funktioner > internetindstillinger > generelt > midlertidige filer > indstillinger > vis filer
disse filer kan så læses med eks. notepad.
indholdet af filerne kan variere fra klar tekst til nogle mystiske koder. de kan også være krypterede.
oftest vil et ad-targeting system fungere ved, at den blot lægger en cookie med et ID-nummer på din maskine, og webstedet vil så bruge dette til, at identificere dig. men selve data om dig vil typisk ligge i systemets egen database, og altså ikke på din maskine. derfor kan du nok ikke få så megen viden ud af de enkelte cookies.
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
05. marts 2004 - 10:26 #2
Okay, jeg har fundet ud af at brugen af Cookies ifølge et EU-direktiv som blev implementeret i dansk lov den 31.10.2003, faktisk er ulovlige. Medmindre brugeren får klare og fyldestgørende oplysninger om hvad der bliver registreret og hvad det liver brugt til.

Men det bliver oftest brugt til reklamer siger du, kan man være sikker på det? kan de ikke også bruge dem til at samle oplysninger om ens færden på webstedet, hvad man har søgt efter osv.?

mvh.
Mikkel
Avatar billede vbcoder Nybegynder
05. marts 2004 - 17:08 #3
hmm - interessant - kunne du droppe et link til det EU-direktiv ?

//vbcoder
Avatar billede swaxi Nybegynder
05. marts 2004 - 19:16 #4
det lyder som en lidt absurd lov. cookies er en feature, som browseren stiller til rådighed for webserveren. derfor vil jeg mene, at det i givet fald ville være producenten af browseren, der er ansvarlig for, om et websted tillades, at gemme en cookie.
Avatar billede swaxi Nybegynder
05. marts 2004 - 19:29 #5
jeg tror du skal passe på ikke, at blande tingene sammen.
en cookie er en fil, der ligger på klientens maskine, men som en server kan bede om, at skrive/læse til/fra. som regel benyttes en cookie kun til, at gemme et unikt ID-nummer, som bruges til, at identificere klienten med. de egentlige informationer gemmes i en central database, som klienten ikke får adgang til. derfor er det som regel meget lidt information, du kan hente ud af en cookie.

eks. har denne side (eksperten) nogle reklame-bannere, der hentes fra en anden server (noget, der hedder adtech). lad os antage, at adtech lægger en cookie på din maskine, når du henter et banner fra deres server. (rent hypotetisk - jeg aner ikke noget om, hvad adtech rent faktisk gør). De gemmer nu et ID-nummer i deres database, medsamt oplysning om hvilken side, du hentede banneret fra (eksperten) samt tidspunktet.
næste gang du går ind på en side, der har bannere fra adtech (det behøver ikke være eksperten, da adtech leverer bannere til mange sider på nettet), chekker de om der allerede er en cookie, som de har lavet. hvis der er det, henter de ID-nummeret fra denne, og registrerer side + tidspunkt.
På denne måde kan adtech i løbet af lidt tid opbygge en logfil over hvilke sider, du besøger, hvor ofte og endda i hvilken rækkefølge. ud fra det kan de prøve, at lave en profil af, hvad du er for en person, og denne kan de bruge til, at målrette deres reklamer mod dig. de kunne også sælge oplysningerne til CIA.

alle disse oplysninger ligger centralt, i adtech's database, og er altså ikke noget, du kan få adgang til. du kan ikke engang vide hvilke oplysninger, de gemmer om dig. eller i det hele taget om de gør.
Avatar billede mikkelpg Nybegynder
10. marts 2004 - 12:22 #6
Jeg leder efter det som link, men det kommer som plain text hvis jeg ikke kan finde det. Men den er god nok, og der er også en henstilling fra Data-tilsynet om hvad god skik er, i forhold til en fortolkning af loven.
Den får i også lige med. Brugeren skal have klare og fyldestgørende oplysninger om hvad, og hvordan data indsamles og bruges.

Meeeen, jeg gider ikke skrive 28 kedelige §'er af fra papir, så jeg leder efter link til det.

Hvis der stadig er interesse for det, så kan jeg ofre noget tid på det senere i dag.