Avatar billede runes Nybegynder
04. marts 2004 - 15:04 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Harddisk virker ikke, hvad kan jeg gøre ?

Hej, jeg har lige købt en brugt harddisk, det er en quantum fireball AS 40 gb. Problemet er at jeg ikke kan få den til at virke. I forvejen har jeg en Maxtor 8,4. Jeg har prøvet at updatere min bios med den som så ud til at være den nyeste opgradering til min bios og regnede dermed at hvis jeg opgraderede min bios med den nyeste opgradering ville alt det forgående ændringer også være en del af den nyeste opgradering. Men efter at have opdateret biosen virker der stadig ikke.
Jeg ved ikke helt om problemet er at jumperne ikke er sat rigtigt eller om det er fordi mit mainboard ikke er opdateret rigeligt eller om det er noget helt tredje.
Grunden til at jeg har haft problemer med at sætte jumperne rigtigt er fordi jeg syntes at den instruktion på harddisken er meget mangelfuld og jeg har derfor ikke været hundrede procent sikker på at det jeg har sat jumperne til det rigtigt. Hvis der er nogen der har en guide til hvordan man sætter jumperne rigtigt må i meget gerne sende den til mig. Derudover må i gerne se på hvad problemerne ellers kunne være.
mit mainboard er et FIC VB-601, hvis det kan hjælp på nogen måde.
Avatar billede zhark Nybegynder
04. marts 2004 - 15:15 #1
Kan du "se" HDn i bios? Og ved du om den er formateret. Hvilket OS har du 98/2K/XP
Hvis det skulle være XP kan du h-klikke denne computer/administration/diskhåndtering og kan måske se den der som "ikke allokeret" og formatere den der fra.
Avatar billede runes Nybegynder
04. marts 2004 - 16:22 #2
Når jeg tænder for computeren viser den ikke noget. Kun min ene HD og en brænder og normalt CD-Rom drev. Ikke den nye hd jeg har sat i. Den vises heller ikke i windows. Mit styresystem er WinXP.
Avatar billede zhark Nybegynder
04. marts 2004 - 16:46 #3
Nej det kan jeg forstå, men finder bios heller ikke den disk. Er den ikke formateret vil du jo ikke kunne se den i Win, har du prøvet at se under diskhåndtering som jeg skrev?
Avatar billede runes Nybegynder
04. marts 2004 - 17:25 #4
Nej den viser den heller ikke i windows, men en forudsætning for at en harddisk er sat til er jo at man ser den når computeren starter, eller man ser den i bios og det gør man ikke. Jeg tror det er noget med jumper opsættelsen. Men som jeg skriver synes jeg bare ikke der er nogen steder man kan se hvordan jumperne skal sættes. Det kan måske være det der er problemet.
Avatar billede slasher_x Novice
04. marts 2004 - 18:20 #5
jeg kan ikke finde en harddisk der hedder "fireball AS" på Maxtors hjemmeside, kun "fireball Plus AS". Hvis det er en Plus AS disk du har, så kig på dette link:

http://www.maxtor.com/en/documentation/installation_guides/ata_installation_guide.pdf
Avatar billede slasher_x Novice
04. marts 2004 - 18:22 #6
Avatar billede slasher_x Novice
04. marts 2004 - 18:25 #7
og lige en sidste gang, for at få det hele med:

http://service.maxtor.com/rightnow/images/maxtor_quantum%20jumpers.htm
Avatar billede duck35 Nybegynder
04. marts 2004 - 19:30 #8
jeg tror du har en bios der kun suportere HD op til 8,4 gb
gå ind på dette link og hent max blast, den kan ændre størrelsen på hd så din bios finder den, den installere så automatisk et dynamisk disk overlag så windows finder den fulde HD størrelse.
boot fra diskette med max blast, vælg hvilken hd der skal præpereres, vælg untility, vælg værktøj til at ændre hd størrelse, brug evt. værktøj til at dele harddisk også.
der findes flere udførlige vejledninger om emnet på maxtor, søg på support, og bios    c",)
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm
Avatar billede zhark Nybegynder
05. marts 2004 - 21:36 #9
Beklager min host har været nede, og er vildt ustabilt for tiden, jeg har ikke kunnet følge med i noget som helst... men jeg ville få prøvet den HD i en anden PC - du må da kende een!?
Avatar billede zhark Nybegynder
05. marts 2004 - 21:43 #10
Jeg mener ikke det mobo burde have problemer med en 40GB disk.
Avatar billede duck35 Nybegynder
05. marts 2004 - 23:20 #11
Det kommer and på HVOR ny den bios er du har i maskinen, som du kan se her på en supportside for dit motherboard så lare den oprindelige bios ikke en HD på 40 gb,
men der er link til bios der klare HD op til
65 GB
og ellers kan du jo bruge max blast som jeg har skrevet om længere oppe på siden, så er det den´ der detektere din HD uanset om din bios gør det !!!!!!!!!
http://www.fic.com.tw/support/motherboard/faq.aspx?model_id=16#qid120
Avatar billede runes Nybegynder
06. marts 2004 - 09:17 #12
Maxblaster gjorde underværker, nu fungere det bare.
Det hjalp også ret meget med installationsguide til fra zhark, er det muligt at dele pointene??
Avatar billede zhark Nybegynder
06. marts 2004 - 11:59 #13
Jeg synes evt. du kunne dele med 150 til duck og 5o her, jeg har været ude af spillet
idet min host var nede :)
Avatar billede duck35 Nybegynder
06. marts 2004 - 14:26 #14
Jeg ved hvordan du kan dele point, måske ved at markere begge ?
ja max blast er godt, virker bare kun hvis der er en maxtor hd i maskinen, men så kan den også preperere alle hd i pcèn
Seagate har nøjagtigt det samme værktøj, det har bare andet navn og virker kun med en seagate i pc *GG*
hvis du kan dele dem lige over er det fint med mig  c",)
ville da være sjovt lige at høre, blev du nødt til at installere et dynamisk disk overlag pga. bios´en ?????????
Avatar billede zhark Nybegynder
06. marts 2004 - 14:53 #15
Ja man bruger "avanceret" og taste points ind ved de forskelleige der måtte være 20 -50 - o osv. til afsatte points er (brugt) her vil det jo så bliver 150 - 50... hvis du mener det sådan :)
Avatar billede duck35 Nybegynder
06. marts 2004 - 18:14 #16
Håber rune lige giver forklaring på om det blev nødvendigt med det dynamiske disk overlag    c",)