Avatar billede astengaard Nybegynder
04. marts 2004 - 10:59 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

RedHat 7.3 og CyberCity ADSL

Hejsa

Jeg er netop skiftet fra TDC Webspeed til CyberCity ADSL. Hos TDC havde jeg en dynamisk IP-adresse, hos CyberCity har jeg en fast IP-adresse.
Jeg har en linux-server, der fungerer som firewall, webserver, postserver og router for mine windows-maskiner og det virkede fint med TDC.
Jeg satte routeren op på en Windows-box og kom uden problemer på Internettet. Derefter satte jeg routeren til min linuxserver, rettede /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-ppp0 til, så der stod det rigtige brugernavn og DNS-servere, og så var den faktisk på Nettet.

Jeg har et domæne, som jeg selv hoster og bruger til mail og det er registreret hos gratisdns.dk. Derfor brugte jeg myip.dk til at få min offentlige IP-adresse og rettede så gratisdns.dk. Nu er den opdateret, men jeg kan ikke tilgå min web-side og jeg kan ikke hente post på min server.

Hvis jeg kører en ifconfig på serveren får jeg oplyst IP-nummer 10.0.0.3 på eth1 (Det "eksterne" netkort). Hos TDC fik jeg oplyst mit offentlige IP-nummer ved ifconfig.

Hvad gør jeg galt??

/Allan
Avatar billede jena Nybegynder
04. marts 2004 - 12:48 #1
hej allan den router du har fået af cybercity gir dig ikke en offentlig ip til din redhat da routeren har brugt denne ip, derfor laver cybercityrouteren(sikkert en cisco 677) et netværk 10.0.0.? og giver din redhat 10.0.0.3. det du skal gøre er at telnet ind i din router(cisco) og forwarde trafikken til 10.0.0.3(som i dette tilfælde er din redhat) og husk at give din redhat fast ip 10.0.0.3. når du har gjort dette kan du logge på fra nettet på win web mail og hvad du har lyst til.
Mvh Jens
Avatar billede astengaard Nybegynder
04. marts 2004 - 13:15 #2
Tak for rådet.
Jeg er vist nødt til at have det uddybet lidt...
Er det i routerens opsætning, at jeg skal forwarde trafikken til 10.0.0.3?
Min redhat server har i forvejen 192.168.2.1 på "indersiden", altså eth0. Det skal vel ikke ændres, eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2004 - 13:24 #3
Nej, din servers "inderside" behøver du ikke pille ved.

http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/ har Cybercity givet ganske god hjælp til selv at sætte forwarding op.
Avatar billede jena Nybegynder
04. marts 2004 - 13:31 #4
du skal nok enten ændre i dhcp på routeren til 192.168.2.* eller også ændre redhat indersiden til 10.0.0.* ellers kan du ikke komme i kontakt med din redhat fra dine andre klienter på indersiden.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2004 - 13:48 #5
jena: han har to lag router. Den fra CC, og hans server, der også ligger mellem det grumme internet og hans andre maskiner. Bemærk at han taler om to forskellige netkort: eth0 og eth1.
Avatar billede astengaard Nybegynder
04. marts 2004 - 13:53 #6
Lige nøjagtig, sandbox. Jeg skal vel ikke ændre på "indersiden"...
Jeg vil kigge på det i aften, når jeg kommer hjem fra arbejde, så vender jeg tilbage.
Avatar billede astengaard Nybegynder
04. marts 2004 - 21:23 #7
Så virker det hele. Jeg har en Zyxel 650R router og fulgte vejledningen fra det link du nævnte, sandbox, og så var der ingen problemer. Kan jeg ikke dele pointene imellem jer, hvis du også svarer på spørgsmålet, sandbox?
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2004 - 21:31 #8
Det er i orden med mig. Jeg har forresten samme router, og den har fungeret upåklageligt i et par år nu.
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2004 - 21:31 #9
Og så skulle det jo være et svar.
Avatar billede jena Nybegynder
04. marts 2004 - 21:36 #10
ja jeg har også Zyxel 650R, dejlig router :)
Avatar billede astengaard Nybegynder
04. marts 2004 - 22:03 #11
Tak for hjælpen!