Avatar billede tomb3 Nybegynder
26. september 1999 - 03:26 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

SCSI problem

Mit problem er, at min comp er 5-10min om at starte op!
det er pga. min SCSi controller ! Hvis jeg piller den ud, loader den på få sekunder... hvad kan problemet være ? Jeg har slettet kortet, og installeret det igen, ugen held :( Det er en TekrAm 20mb controller.
På den sidder et 40x Plextor cd-romdrev og en 8x Plextor brænder.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. september 1999 - 05:33 #1
prøv at geninstallere windows
Avatar billede tomb3 Nybegynder
26. september 1999 - 09:21 #2
Ja hvor dum tror du jeg er hva' ?
Engang formaterede jeg hele tiden, men det gider jeg sq ikke mere! Det hele køre fornær det med SCSI controlleren. Man må kunne løse det på en måde...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. september 1999 - 10:06 #3
Hvilken Tekram model ?? er det med SCSI bios (Bootable) ?
Der plejer (på Adaptec) at være mulighed for at sætte en masse parametre for hvilke tjeks, resets og "waits" den skal udføre ved opstart...(ihvert fald på kort med bios), prøv at se om du har sådan nogle indstillinger et eller andet sted...
Avatar billede tomb3 Nybegynder
26. september 1999 - 10:22 #4
Kortet er fra TekrAm DC-310 serien
Under SCSI chip i manualen står der:
Symbios SYM53C860 (DC-310U) or SYM53c810 (DC-310)
Hvor skal man kunne ændre de ting du snakker om ?
Avatar billede Dan Nim Seniormester
26. september 1999 - 12:09 #5
Jeg har selv SCSI kort i min computere, og kender mange andre som også har det. Det tager længer tid at start op, men 5-10 min er lige i overkanten.

Well, selv tager min computere ca 5-10 om at starte op, men det er vist pga. Netkortet.
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. september 1999 - 12:11 #6
Helt i starteten inden at dit OS bliver indlæst. På Asus SCSI kort skal man trykke CTRL + C og Adaptec er det CTRL + A. Man plejer at skulle trykke det lige før SCSI kontrolleren leder efter SCSI enheder.
Avatar billede Dan Nim Seniormester
26. september 1999 - 12:16 #7
På mit SCSI kort, kommer der en "menu" for scsi, ligeinde den skriver "starter winX"

Der finder den lige alle enheder som sidder på kortet. Temligt Smart.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. september 1999 - 13:35 #8
Jeg har et AdvanSys SCSI kort, og på min comp. tager det ca. de 5 sekunder det tager når den skal vise kortets BIOS, plus ca. 10-15 sek når windows loader. og sådan har det altid været.

Du fortalte mig i går at det først var når den loadede windows at problemet viste sig, og at det kom efter at du havde 3 brænderprogrammer inde... Mit bud er at de 3 programmer har lagt nogle drivere ind, som har lavet en eller anden konflikt.. så du skal måske prøve at slette alt hvad der hedder SCSI kort og brænder og cd drev, og pille det ud af maskinen og se om det hjælper
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. september 1999 - 14:05 #9
goulduck har allerede sagt det, nemlig under boot, umiddelbart efter motherboardets bios, kommer der en bios for SCSI'en (hos mig), hvor der skal trykkes CTRL + A, for at sætte en masse parametre!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. september 1999 - 14:13 #10
ja men tiger, hans problem kommer først når han skal til at loade windows
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
26. september 1999 - 14:22 #11
Jeps, men jeg ved min Adaptec har mulighed for at sætte nogle "wait-states" og "reset options" under biosen, hvilket også vil påvirke opstarten...
Eg. Always reset all SCSI channels on boot, wait for 120 sec. after reset...
Hvilket igen vil lægge 2-3 min. på boot tiden! :o)
Om det er der problemet ligger ved jeg dog ikke!
Avatar billede ep Nybegynder
26. september 1999 - 16:10 #12
Når jeg starter min computer op, kommer der ikke et billede, hvor SCSI kontrolleren loader, som fx. cyberkrebsens... Den starter bare automatisk.

Cyberkrebsen> Jeg har også selv tænkt på at det var nogle drivere - WinOnCD, Adaptec og Nero Burning Rom kan jo ikke lide hinanden.

Jeg har pillet SCSI controlleren ud, slettet både controller og cd/cdr, men ligemeget hjalp det
Avatar billede tomb3 Nybegynder
26. september 1999 - 16:12 #13
Upz kom til at svare som EP ... sorry!
Håber i forstår, jeg sad hos en ven, og glemte af logge in med mit eget userID
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. september 1999 - 16:23 #14
tomb3> Der kommer heller ikke et billed når computeren starter op. Der kommer bare lidt tekst hvor der står hvilken SCSI kontroller du har og hvilke enheder som er tilsluttet.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
26. september 1999 - 16:32 #15
goulduck> ja det ved jeg godt, det var oxo det jeg mente! Men det kommer der altså ikke på min
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. september 1999 - 16:45 #16
OK ... skulle bare være sikker.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
29. september 1999 - 17:12 #17
Jeg har endnu engang slettet min controller samt SCSI enheder, slukket og installeret forfra. Nu virker det :)
Weird - men sån er WinDoZe!