Avatar billede killifish Nybegynder
03. marts 2004 - 17:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Valg af ekstern USB harddisk til bærbar

Jeg står og mangler en ekstra harddisk til min bærbare. Det drejer sig om en Inspiron 4000 fra Dell der kører Windows ME.

Min research har ført mig til Midtdata.dk hvor jeg kan få:
Maxtor A14B120 - OneTouch - 120GB med USB 2.0 interface til ca. 1200,-
samt et OEM PCMCIA USB 2.0 kort til ca. 300,- (min bærbare har kun USB 1.1).

Så er det jeg vil høre om det lyder som en okay pris? Og hvor hurtige er sådan en harddisk? Vil jeg f.eks. kunne bruge den til at spille spil fra eller skal jeg udelukkende kunne regne med at bruge den til filopbevaring?
Hvad med programmer (eks. Photoshop) - kan de fint køres fra en USB 2 harddisk uden alt for store ventetider?
Avatar billede egidiussen Nybegynder
03. marts 2004 - 23:18 #1
Hejsa
For det foerste SKAL det vaere USB2, da det er meget hyrtigere end USB1. Naar det er til en baerbar, saa ville jeg koebe en 2,5 tommer disk for at spare plads og fordi du derved ikke skal have tilsluttet ekstern stroem som med en alm. harddisk.

Se evt. her:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43124

Skipper
Avatar billede killifish Nybegynder
03. marts 2004 - 23:40 #2
Jeg kan ikke bruge en intern disk. Mit behov er en ekstern disk primært til backup and filer, men også til applikationer og spil jeg ikke bruger så ofte (hvis hastigheden er til det).

Jeg er klar over at jeg skal have en ekstra strømforsyning - det må jeg bare leve med. :o)

Mit spørgsmål går først og fremmest på om Maxtor-disken er et godt køb, og dernæst om jeg kan få en fin hastighed ud af et pcmcia usb 2.0 kort. Slutteligt og jeg vil kunne køre applikationer med sådan et setup.
Avatar billede killifish Nybegynder
03. marts 2004 - 23:42 #3
Der var jeg lige for hurtig. Det må du altså undskylde.. Jeg klikkede på linket for sent. En 2.5 tommers ekstern disk vil naturligvis være rart, men den er jo også noget dyrere :o)
Avatar billede egidiussen Nybegynder
04. marts 2004 - 09:42 #4
Det er helt ok :o)
Ja, den helt sikkert noget dyrere - hvis du altsaa sammenligner kapaciteten. Hvis du ikke behoever mere end 40 gb (hvilket ofte er nok), saa giver du ikke meget mere for en 2,5 tommer. Jeg har haft begge typer og har gode erfaringer med begge typer. En 2,5 tommer disk er lidt langsommere, men den er mere smart og handy. Maxtor er altid et godt bud naar man taler harddiske.

Skipper

P.S. Undskyld mit lidt specielle stavning - jeg bor lige pt. i Australien og de mangler et par bogstaver...
Avatar billede egidiussen Nybegynder
04. marts 2004 - 09:42 #5
tjaa, det var vel egentlig mit andet svar...
Avatar billede killifish Nybegynder
04. marts 2004 - 12:50 #6
Jeg må hellere se at få købt den disk. Tak for kommentarerne :o)

Iøvrigt se på: http://blog.verture.net/services/transmo/ Den er guld værd når man er i udlandet og skal sende post hjem. Bare lidt hurtigt copy-paste så har du æ, ø, å i dine mails.