Avatar billede mick.ftw Nybegynder
01. februar 2001 - 11:44 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

hastighed på ram ?

hvordan tester man sin max hastighed på sine ram ??
kan man downloade software der gør dette eller skal man i bios\'en ?
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 12:36 #1
Du skal have en memorytester til en 30-40.000, eller stole på producenten.
Avatar billede mick.ftw Nybegynder
01. februar 2001 - 13:15 #2
Hvorfor jeg stiller spørgsmålet er at jeg på en h.p. (kan desværre ikke huske hvilken) læste at der var en fyr der havde pc66 ram i sin pc, disse ram kunne køre 112 Mhz. hvor kan han dog så vide det fra ?
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
01. februar 2001 - 13:33 #3
Ekstern clock!

Dvs, koerer du en Celeron 300(66), paa 473 Mhz, saa koerer du 105 Mhz eksternt. Koerer Hvis ens gamle SD(66) RAM moduler klare det, saa kan de altsaa koere 105 Mhz.
Avatar billede masterblaster Nybegynder
01. februar 2001 - 13:51 #4
jep ...og den konfigurer du enten fra BIOS eller v.h.a. dip-switches eller jumpers på motherboard\'et ...men det er i.m.h.o. en rimeligt stupid ting at overclocke sin memory, hvis man godt kan li\' en bare cirka stabil maskine !!
Avatar billede krusell Nybegynder
01. februar 2001 - 15:57 #5
Jeg har 2x 32 mb pc66 der kører 100, men de har også været oppe på 105 fuldstændigt stabil, så jeg tror sagtens, at de kan kører de 112...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
01. februar 2001 - 17:38 #6
Det bedste testprogram jeg kan komme i tanker om lige umiddelbart, er nok SiSoft Sandra 2000. Det kan gratis downloades fra http://www.tweakup.dk/bench.htm

Andre alternativer finder du fx på http://www.tweakfiles.com/benchmark/ men SiSoft har et specielt testpunkt for RAM, chipset osv.

Xtom` =)
Avatar billede mick.ftw Nybegynder
01. februar 2001 - 18:02 #7
Hvorfor jeg stillede sprgsmålet, er at da jeg havde købt mine nye 64Mb pc100 ram om jeg i tanke om at jeg havde læst om at pc66 ram godt kunne køre 100 Mhz,tanken var så at bruge mine gamle p66 sammen med de nye pc100 uden at pc66\'erne sløvede de nye.
Kan man mon det ??
Det er originale Compaqram
Avatar billede xtom2 Nybegynder
01. februar 2001 - 18:03 #8
Oftest oplever jeg at PC66 godt kan klare (PC)100MHz..
Avatar billede mick.ftw Nybegynder
01. februar 2001 - 18:04 #9
det er da utroligt at når man sender sit sp. ind er det fyldt med stavefejl, jeg chekkede grundigt denne gang og det var gramatisk rigtigt stavet da jeg sendte det ??!!!
Avatar billede xtom2 Nybegynder
01. februar 2001 - 18:05 #10
Jeg har ingen problemer.. ? :)
Avatar billede mick.ftw Nybegynder
01. februar 2001 - 19:27 #11
Jeg kan ikke finde det punkt/skærmbillede i bios\'en hvor man sætter hastigheden på ram, er det der hvor der nu står 60ns man skal rette det til 100 ? (jeg kan ikke huske hvad der ellers stod..)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
02. februar 2001 - 02:11 #12
60ns er gamle EDO/72pins DRAM moduler.. de kan i henhold til den tids BIOS\'er ikke sættes meget hurtigere.. du kan dog forøge ydelsen en del ved at sætte \"DRAM Cache Latency\" på \"2\" hvis den står på \"3\" - husk dog på det belaster dine RAM kredse, hvis de er \"CL3\" mærkede.