Avatar billede zakken Nybegynder
02. marts 2004 - 13:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opkobling til datterselskab i Tyskland, C5

Vi har et datterselskab i Tyskland, indtil idag har de brugt et tysk regnskabsprogram, men nu ønsker vi, at de skal bruge Navision C5, som vi i forvejen bruger her i DK.
Hvad skal der til for, at vores firma i Tyskland kan benytte sig af vores server her i DK? Hvilke programmer skal vi bruge?
Vi kører Win2000 pro på vores server, og WinXp home i Tyskland.
Vi har adsl begge steder. Kender ikke hastigheden i Tyskland, men kører 512 kb. i DK.
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2004 - 13:29 #1
C5 kan kun køre via terminalserver/Citrix.

www.servicepoint.dk kan stille en sådan løsning til rådighed til priser fra 500,- pr. måned pr. bruger
Avatar billede zakken Nybegynder
02. marts 2004 - 15:49 #2
Det kan vel køre på andre måder?
Vi fik et tilbud om, at med de få moduler vi havde brug for ville det koste et engangsbeløb på max. 10000.- + en firewall i Tyskland.
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
02. marts 2004 - 16:02 #3
Jeg mener nu bestemt at benytte mig af at kunne fjernstyre C5ere vhja alle mulige andre fjernstyringsprogrammer (NetMeeting, Fjernskrivebord, VNC, PCAnyWhere ...) foruden Windows Terminalserversessioner og Citrixopkobling.
Og hvorfor indblande www.servicepoint.dk? Vil det ikke betyde, at hele C5'eren (også den danske del) skal hostes af dem?

1. prioritet må da være, at give de gode tyskere (kan de da dansk?) adgang til den interne C5'er via en terminalserversession, der kører direkte på Win2000Pro-serveren.

For at få værket til at du' er det i første omgang vigtigt at konstatere at I (mindst) til jeres danske ADSL har tilknyttet en FAST IP-adresse, derpå gælder det om at få etableret en VPN-forbindelse - hvorved det nemmeste/billigste jeg har været med til er at få to Netgear FVS318'ere til at makke ret. (Jeg ved tilfældigvis også at en sådan dims virker i Hamborg).

For at kunne svare fyldestgørende på hvilken C5-fjernstyringsmetode der derefter er den mest hensigtsmæssige ville det være rat at vide lidt mere om hvor mange medarbejdere fra det tyske selskab der skal have adgang til den danske C5'er.

Hvis det bare er en enkelt eller to er det nærmest et spørgsmål om smag og behag om man vælger at give dem adgang til C5'eren via en terminalserver (hvor man ikke kan se hvad de laver - dvs. hjælpe dem når det kniber) eller benytter VNC, NetMeeting, Fjernstyring, PcAnyWhere,... Hvis der er mange medarbejdere er det nok terminalserveren I bør sigte efter. Bemærk at opsætningen af det lokale print kan være mere eller mindre drilagtigt.

Derefter er der helt klart basis for at tænke meget mere over opsætningen af C5'eren. Skal deres input styres vhja. afdelingsparameteren - eller skal de have deres eget regnskab? Dernæst der også tages stilling til hvorledes regnskaberne konsolideres. Og hvad med udskriftslayouterne?

Du er også meget velkommen til at ringe på 6489 3660
Avatar billede kgross Nybegynder
02. marts 2004 - 21:42 #4
Du skal bruge en terminalserver løsning.
W2000 server har et licensfrit terminalserver program. Klienterne er også gratis hvis du bruger enten W2000 professional eller xp professional på arbejdspladserne.
Du har ved brug af terminalserver selvfølgelig mulighed for fjernsupport fra en anden klient (ikke fra serverkonsolen). Hvis du skal bruge andre fjernstyringsprogrammer PCAnywhere Netop ellerlign. skal du overtage en eksisterende maskine på nettet som da ikke kan lave andet. (eller overtage serveren hvilket ikke kan anbefales.)

Du skal bruge:
opgradering til XP på arbejdspladserne
C5 modul flere regnskaber.
Evt tilretning af sproglag på dine rapporter,Fakturaer mv.
Du skal være opmærksom på at program og data filer skal være placeret på den server der afvikler terminalserver programmet.
Microsoft anbefaler, at alle brugere kører terminal server hvis nogle har brug for det.

Du behøver ikke at tænke på citrix overbygning til terminalserveren før i er ca 15 samtidige brugere. Serveren bør være udstyret med min 512 mb ram.

Hvad du end gør, prøv ikke at køre C5 direkte over VPN klienten. C5 er designet til LAN afvikling og sender mange flere pakker end der kan håndteres via DSL løsninger.

Får du brug for professionel hjælp til selve processen kan du droppe en meddelelse til mig.