Avatar billede justaname Nybegynder
01. marts 2004 - 19:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Vil det hjælpe med dual channel ram her

Hej
Jeg har en maskine jeg overvejer at smide dual channel ram i.
Min maskine har følgende spec:

AMD Barton 2800+ @ 2325 mhz (12,5 * 186)
Epox 8RDA3+ motherboard
Geforce FX 5800 (core = 400 @ 493 mhz, ram = 800 @ 998 mhz)
2*512 mb DDR 3200 ram
Ellers indholder maskinen alt det andet junk der'

Vil jeg få mere performance ud af at smide noget dual channel ram i og i så fald hvor meget?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2004 - 20:15 #1
Jeg tror du roder lidt rundt i begreberne ?. Prøv CPU-Z http://www.cpuid.com/cpuz.htm. Kig under Memory og se på Channels#. Hvis der står Dual, kører din RAM allerede Dual, hvilket er optimalt. Hvis ikke, bør du kigge i din manual til bundkortet, hvordan du skal placere dine RAM-stænger for at køre dual. På mit bundkort (Abit NF7S) er det sokkel 1 og 3.
Avatar billede justaname Nybegynder
01. marts 2004 - 20:25 #2
jeg køre ikke dual channel lige nu.
jeg har fået af vide at rammene skal være 100 % ens før de kan køre dual channel.
når jeg ser i windows hvor mange ram jeg har står der 1024 mb - ikke dual channel.
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2004 - 20:35 #3
Windows kan du ikke regne med, prøv CPU-Z og se hvad den siger. Ens RAM behøver ikke være nøjagtig ens for at kunne køre dual, oftest er det nok at de har samme størrelse.
Avatar billede justaname Nybegynder
01. marts 2004 - 20:46 #4
jeg har taget et screen shot så kan du se hvad den siger.
http://www.mobileasses.dk/ram/ram.jpg
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2004 - 20:52 #5
Så er den jo god nok, din RAM kører allerede Dual. Så er der ikke noget vundet ved at skifte.
Avatar billede justaname Nybegynder
01. marts 2004 - 20:56 #6
hvorfor har jeg så 1024 mb ram?
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2004 - 20:57 #7
2 x 512 = 1024
Avatar billede justaname Nybegynder
01. marts 2004 - 20:58 #8
når man køre dual channel har man jo kun det halve, ligesom når man køre raid osv.
Avatar billede theseus Nybegynder
01. marts 2004 - 21:01 #9
Fik bare ikke med hvor meget mere ydelse man så modtager ved at købe/køre med dual ram?  Har hørt nogen sige at det kan løfte et system med op til 10% andre sige 30% og til sidst nogen sige at det næsten ikke kan mærkes....
Er nemli i tvivl om jeg skal ud og invistere....
Avatar billede Slettet bruger
01. marts 2004 - 21:13 #10
"når man køre dual channel har man jo kun det halve, ligesom når man køre raid osv."

Nej, dual channel betyder at bundkortet har en kanal til hver af RAM blokkene, i stdet for en til deling. Du mister ikke halvdelen ved at køre dual channel.
Avatar billede justaname Nybegynder
01. marts 2004 - 21:35 #11
najs