Avatar billede wormheart Nybegynder
01. marts 2004 - 09:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Win98: Hvordan forhindre jeg andre i at slette filer på netværket

Hej alle!

Jeg er IT-mand på en skole og har et hyr med at finde ud af hele netværksdelen.

De fleste af vores computere kører win2000, men i vores EDB-lokale kører de stadigvæk win98.

Her er problemet:

Eleverne har deres eget login, og skal altid have adgang til de samme genveje fra skrivebordet. Jeg har oprettet et sæt standard genveje de skal bruge, men enkelte elever finder det underholdende at slette disse.
I win2000 kan jeg logge på som administrator, skrivebeskytte genvejene i All Users, og så kan eleverne ikke længere slette dem.

Hvis jeg gør det samme i win98, bliver eleverne gjort opmærksom på at de er ved at slette en skrivebeskyttet fil, og vil de fortsætte ja/nej.

De kan altså sagtens slette genvejene, det sker bare ikke ved uheld.

Er der en måde at komme rundt om dette?

MVH

WormHeart
Avatar billede jepouls Nybegynder
01. marts 2004 - 09:31 #1
WIN98 har i dette tilfælde, grundet alder, ikke de samme sikkerhedsfaciliteter som NT, WIN2000 og XP.
Jeg mener at huske, at der engang har været lavet software, der kunne løse dit problem, men der bliver jeg nødt til at sige "Google er din ven"
Det bedste vil være at opgradere til 2000 eller XP.
Avatar billede wormheart Nybegynder
01. marts 2004 - 10:23 #2
Hmm...jeg nu helst fri for at opgradere, men hvis ikke der kommer andre forslag...

Du skulle ikke have en idé om, hvad programmet hed, vel ? :)

MVH

WormHeart
Avatar billede kenp Novice
01. marts 2004 - 10:41 #3
ligger de genveje på et netværks drev eller? for så burde det med rettigheder virke alligevel!
Avatar billede wormheart Nybegynder
01. marts 2004 - 16:39 #4
Nej, de ligger på de enkelte computere på C-drevet i All Users/Skrivebord mappen.

WormHeart
Avatar billede serverservice Praktikant
01. marts 2004 - 16:54 #5
Var det ikke en idé at net use genvejene? jeg går udfra at det er til nogle netværks shares?
Dem kan de jo ikke slette.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2004 - 09:15 #6
microsoft har lavet værktøjet, og det ligge rpå din win98 cd. det hedder poledit, skal installeres via tilføj-fjern programmet (under tools og reskit og netadmin på cden)
det redigerer registraringsdatabasen, og du kan bl.a. sikre skrivebord og 1000 andre ting (netværksopsætning og den slags). bruger det selv- det er vejen frem
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2004 - 09:20 #7
nå, der var lidt morgentræt skrivning. nu får du den så det kan forstås:
på CDen i biblioteket /tools/RESKIT/NETADMIN/POLEDIT ligger poledit.exe
den installerer du via tilføj/fjern programmer
bagefter åbner du den - slør genvejen som ligger under systemværktøjer og kald den noget andet og kedeligt eller kald den via dos eller noget andet. ikke fra kør, så kan de jo se det senere
åbn registreringsdatabasen, og følg instruktioner i hjælpefilen som ligger i biblioteket tools/RESKIT/HELP
Avatar billede wormheart Nybegynder
02. marts 2004 - 11:09 #8
Ok, jeg prøver det i løbet af et par dage - (har et presserende IT-problem jeg må håndtere først). Hvis det virker, får du dine point! :-P

WormHeart
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
02. marts 2004 - 11:31 #9
jamen det er da fint hvis du får det til. jeg brugte et par timer på at lure den første gang, fordi jeg gerne ville lave nogle policies jeg kunne uddele fra serveren. det er også det nemmste på lang sigt. men det endte med at jeg ordner det lokalt på den enkelte PC. hvis du vil det skal du ikke begynde med skabeloner og alt det der - bare åbne og gå i gang, og gemme i registreringsdatabasen når den spørger om det.
Avatar billede wormheart Nybegynder
03. august 2004 - 11:48 #10
Uh-oh... Jeg glemte at jeg havde dette ude og svømmer og er blevet overhalet af skolen IT-udvikling senere...

mrmox2 - du får dine point for at prøve at hjælpe mig og undskyld det tog lidt længere end et par dage! ;-P