Avatar billede dhbn Nybegynder
29. februar 2004 - 18:19 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Windows ændrer rækkefølgen/placeringen af mine ikoner i mapper!

Indtil i går har jeg selv kunnet bestemme rækkefølgen/placeringen af ikonerne i min Dokumentmappe. Dvs. i stedet for, at ikonerne for indholdet i mappen står i f.eks. alfabetisk rækkefølge, når jeg kigger på mappens indhold i Stifinder, har jeg kunnet bytte rundt på dem, så de står i en for mig mere logisk og praktisk rækkefølge.

Men lige pludselig er Windows begyndt at tvinge ikonerne til at stå i en bestemt rækkefølge. Denne rækkefølge afhængig af den indstilling, der er valgt, når jeg højreklikker og vælger "Arranger ikoner efter", f.eks. alfabetisk eller efter type. Førhen betød denne indstilling kun noget, hvis jeg ændrede den - så længe jeg lod være med at ændre den, beholdt Windows den rækkefølge af ikonerne, jeg havde valgt. Jeg kan naturligvis stadig rykke rundt på ikonerne, men efter et stykke tid, når jeg i Stifinder vender tilbage til mappen, er min sortering væk og Windows' tvungne sortering genindført! Problemet gælder både for Dokumentmappen og andre mapper.

Hvordan forhindrer jeg Windows i at bestemme rækkefølgen på mine ikoner?
Avatar billede magictouch Nybegynder
29. februar 2004 - 18:25 #1
Hvofra gør du det? altså ændrer.
Avatar billede dhbn Nybegynder
29. februar 2004 - 18:27 #2
Det gør jeg bare ved at trække ikonerne til en ny placering med musen.
Avatar billede magictouch Nybegynder
29. februar 2004 - 20:08 #3
Ok;) når du har arrangeret ikoner, så gå ind i mappeindstillinger-vis- anvend på alle mapper, se om det hjælper.
Avatar billede dhbn Nybegynder
29. februar 2004 - 21:38 #4
Er det et gæt, eller har du erfaring for, at det vil have den rigtige virkning? Det virker jo lidt omvendt, at jeg skal overføre indstillingerne fra den mappe, der er problemer med, til samtlige andre mapper! Desuden vil det medføre andre problemer, for jeg har forskellige indstillinger i andre mapper, som jeg helst ikke vil have ændret, så det er ikke nogen ideel løsning.
Avatar billede magictouch Nybegynder
01. marts 2004 - 09:37 #5
Nej, det er ikke et gæt. Ifølge din sidste sætning kan jeg godt se problemet, Det er så kun i dokument mappen i - documents and settings?
Avatar billede magictouch Nybegynder
01. marts 2004 - 09:57 #6
Det her kan måske gøre tricket:
Folder Views - Keep Settings
Go to - Start/Run/Regedit and Delete these two keys, reboot then re-set your folder options.

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\ShellNoRoam\BagMRU
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\ShellNoRoam\Bags
Avatar billede cp1 Nybegynder
01. marts 2004 - 15:07 #7
hvis du prøver "magictouch" foreslag ka du tilføje denne nøgle for ikke at løbe ind i problemet foreløbig jeg har sat min size til 3200 og det virker fint ;)

Under the Registry Key
[HKCU\Software\Microsoft\Windows\ShellNoRoam\]

Create a new DWORD Value called "BagMRU Size" and set it to whatever number
of slots you want.  Remember to select the Base "decimal" when changing the
value because it's easy to forget and enter it as hexadecimal thus getting
an actual number that's somewhat bigger.
Default size 400
Avatar billede dhbn Nybegynder
01. marts 2004 - 19:43 #8
Tak for forslagene til jer begge to. Jeg har søgt på Google på de registernøgler, I omtaler, og jeg har nu tilføjet den registernøgle, som cp1 foreslår. Dog har jeg tilføjet den både det sted, cp1 foreslår, og i "nabo-registerværdien" der kun hedder Shell (i stedet for ShellNoRoam). Dette læste jeg, at jeg skulle, på
http://www.windows-help.net/WindowsXP/troub-11.html
Jeg har desuden undladt at slette de nøgler, magictouch foreslår, da samme hjemmeside fortæller, at det vil slette alle eksisterende mappeindstillinger. Det var jo ikke meningen, tværtimod..!
Nu vil jeg lige vente en dags tid eller så, og hvis tricket har virket, er der point til cp1. :-)
Avatar billede magictouch Nybegynder
01. marts 2004 - 19:51 #9
Ok, men kan der så ikke blive konflikter, jeg mener du vil ændre og samtidig beholde?
Avatar billede dhbn Nybegynder
01. marts 2004 - 20:47 #10
øh? nej magictouch, jeg vil tværtimod KUN beholde og undgå, at Windows ændrer noget!

De registernøgler, du foreslår jeg skal slette, vil nulstille alle mine indstillinger i alle mapper. De registernøgler, cp1 foreslår jeg skal tilføje, vil få Windows til at kunne huske indstillingerne i flere mapper, end den kan med standardindstillingen.

Med andre ord: med dit forslag alene vil jeg miste alle indstillinger, og problemet vil stadig være der. Med cp1's forslag vil jeg bevare alle indstillinger (alle dem, som Windows ikke har ændret...), og samtidig vil den kunne huske indstillingerne i de mapper, den lige nu ikke kan huske. I hvert fald hvis jeg forstår det der står på den hjemmeside, jeg giver linket til. Prøv evt. at kigge på den.
Avatar billede cp1 Nybegynder
01. marts 2004 - 21:11 #11
spørgsmålet er om du ikke er nød til at starte forfra (slette nøglerne) jeg tror ikke denne ting retter op på fejl, men som jeg forstår det, istedet ka holde på flere oplysninger en hvad standard er... jeg slettede nøglerne da jeg gjore det og satte så det hele op igen (yes træls iknow)men det har virket siden...
tipset som du har fundet med at oprette denne nøgle osse
My Computer\HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\Shell
har jeg aldrig gjort, men jeg har nøglen, så det har windows selv lavet...
Avatar billede dhbn Nybegynder
02. marts 2004 - 02:22 #12
Men hvorfor starte forfra i alle de mapper, som ikke er blevet ændret af Windows? De er jo stadig, som jeg vil have dem. Hvis jeg både sletter og tilføjer nøgler, skal jeg starte forfra i alle mapper på hele computeren, men hvis jeg kun tilføjer nøglerne, bevares indstillingerne i de fleste mapper, og så skal jeg bare rette i de mapper, som Windows har ændret. Meget mindre arbejde. Du har ret, cp1, at slette nøglerne retter ikke op på fejl, men de fejl, der er, retter jeg hurtigt selv. Pointen er, at hvis jeg sletter de nøgler, magictouch omtaler, bliver der mange flere fejl at rette - nemlig samtlige mapper på min computer.

Anyway, lige nu (efter ca. 6 timer) ser det ud til at virke, jeg har placeret ikonerne som jeg vil ha' dem i de mapper, som Windows havde pillet ved, og de bliver stående! I alle de andre mapper (som Windows ikke har pillet ved) er der ikke sket nogen ændringer, dvs. de er stadig i orden.

Interessant nok står ikonerne anderledes i min dokumentmappe, hvis jeg "går udenom" i Stifinder via c-drevet -> Documents and Settings-mappen -> min brugermappe -> Documents. Det er jo samme mappe, som man ser i Denne Computer, bare en anden sti... det generer mig ikke, for jeg går altid via Denne Computer, men spøjst er det...
Avatar billede cp1 Nybegynder
02. marts 2004 - 02:47 #13
næe..hva squ vi gøre uden windows luner *s*
Avatar billede dhbn Nybegynder
03. marts 2004 - 16:55 #14
Så sandt, så sandt!

Under alle omstændigheder har jeg nu konstateret, at alt fungerer, som jeg gerne vil have det til... ikonerne bliver, hvor jeg anbringer dem! Så cp1, du skal lige sende et svar, så du kan få pointene  ;-)
Avatar billede cp1 Nybegynder
11. marts 2004 - 04:26 #15
undskyld ventetiden :-/ svar kommer her ;)
Avatar billede dhbn Nybegynder
09. juli 2004 - 14:38 #16
Hey cp1, du har lavet en kommentar, ikke et svar... jeg kan kun give point til et svar...
Avatar billede dhbn Nybegynder
28. august 2004 - 20:39 #17
...