Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 14:24 Der er 37 kommentarer og
2 løsninger

Installation af Windows på anden computer.

Hej

Jeg vil ikke gå i detaljer, men hvis i virkelig vil have detaljer omkring hvorfor jeg stiller dette spørgsmål, så kig i denne tråd: http://www.eksperten.dk/spm/466379

Jeg skal have installeret Windows på min harddisk, men i en anden computer. Min egen computer har nemlig problemer med at installere Windows selv. Så Windows bliver installeret på MIN harddisk men med en anden computer. Således at jeg, når Windows er blevet installeret, putter MIN harddisk over i MIN computer. Kan man godt bare gøre det?
Avatar billede peet-49 Novice
27. februar 2004 - 14:28 #1
Kun hvis hardwaren på begge maskiner er ens. Ellers skal der køres en repair af windows.
Avatar billede drzulu Nybegynder
27. februar 2004 - 14:28 #2
Det kan godt lade sig gøre, men der vil være nogle forskelle på hardwaren, så du bagefter installationen skal installere nye drivere, så windows "passer" til din PC.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. februar 2004 - 14:29 #3
Hvori ligger problemet med, at din egen pc ikke kan installere Windows ?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. februar 2004 - 14:32 #4
Sådan foretager du en NY installation af Win XP -
http://ken.danborg.org/exp/
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. februar 2004 - 14:42 #5
Har kigget nærmere på det sprgsm. du linker til her.
Det ser for mif ud som om, atdin HD (efter omrokering af kabler) sidder monteret som slave på den primære IDE - og den går ikke.
Din HD skal sidde som Master på den primære IDE for aat du kan få det til at fungere.

Er der noget jeg har overset ?
Avatar billede foralias Praktikant
27. februar 2004 - 14:44 #6
For mig at se behøves du ikke at geninstallere din disk.
Med ref. til dit spm nr 466379 vil jeg tro at det er dit bundkort eller bios der laver bøvl.
Uden at gå for meget ind i forrige spm. vil jeg mene at dine diske skal sidde med hd0 i primary ide som master og cd/dvd som slave. hd1 skal sidde i secondary ide som master med cd/dvd som slave. Den fejl du omtaler derinde er ikke en fejl men info om at den ikke loader driveren til controlleren da den ikke bliver brugt (blå ide porte)
Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 14:45 #7
victor-1. Som sagt kan du klikke på ovenstående link hvis du vil have detaljer. Det tager ganske enkelt for lang tid for mig at forklare hvorfor. Og jeg har ikke Win XP, men Win2000.

peet49 og drzulu, tak for svarene. Hardwaren er ikke ens på de to computere. Hvis driveren til f.eks. grafikkortet ikke er den rigtige, virker grafikkortet så stadigvæk? Det samme spørgsmål gælder for alt det andet hardware. Hvordan fungerer computeren hvis driverne er forkerte eller ikke-eksisterende?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 14:52 #8
victor-1. Du har overset noget. Jeg har prøvet at ændre på slave og master forholdene, men det har ikke noget med det at gøre.

foralias. Jeg har prøvet hvad du siger. Windows Installation/reparation kan ganske enkelt ikke finde HD'ene, når jeg kører igennem de blå porte. Men det har jeg været inde på i stor stil i mit forrige spørgsmål.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. februar 2004 - 14:53 #9
Du nævner at du IKKE kører raid - derfor mener jeg mit indlæg kræver en anden kommentar.
Om det er Win XP eller 2K er ligegyldigt - samme fremgangsmåde ;o)
Avatar billede foralias Praktikant
27. februar 2004 - 14:56 #10
Så må der være noget galt med dit bundkort hvis det ikke kan finde hd på primær ide.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 15:01 #11
foralias. Jeg har været inde på det i det andet spørgsmål. BIOS finder harddisken hvorend du sætter den. MEN...sætter jeg den i de blå sokler (hvor den ALTID har været) finder Windows installation/reparation den IKKE. Sætter jeg den i den primære IDE (sort sokkel) finder BIOS den igen men computeren ignorerer diskette eller CD/DVD når jeg prøver at boote.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 15:02 #12
Kan jeg godt reparere Windows på den anden computer og så putte min harddisk tilbage i min computer?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. februar 2004 - 15:03 #13
Sikkert fordi de er jumpet forkert ;o)

Nej - tror ikke det vil gi' et specielt godt resultat :o(
Avatar billede foralias Praktikant
27. februar 2004 - 15:05 #14
Det er korrekt, det er garanteret fordi boot fra cd og diskette er disablet i bios
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. februar 2004 - 15:05 #15
"victor-1. Du har overset noget. Jeg har prøvet at ændre på slave og master forholdene, men det har ikke noget med det at gøre."

Jo det har det da i aller højeste grad - hvis der jumpet forkert virker skidet ikke!
Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 15:07 #16
victor-1. Jeg har ikke ændret noget ved opstillingen eller jumpersettings af harddiskene. De er som de altid har været.

Du siger du ikke tror de giver et godt resultat. Hvorfor ikke?
Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 15:09 #17
foralias. Diskette og CD er ikke disablet i BIOS.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. februar 2004 - 15:09 #18
Det som "foralias" skriver her - 27/02-2004 14:44:44 er korrekt nok, men måske alligevel ikke løsningen.

Til din sidste kommentar -
Svar: peet49
Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 15:12 #19
"Jo det har det da i aller højeste grad - hvis der jumpet forkert virker skidet ikke!"

Ja, og hvis jeg hiver stikket ud, virker skidtet jo heller ikke. Det betyder jo ikke at det har noget med stikkontakten at gøre så.

Som sagt, jeg har ikke ændret noget i opsætning, BIOS, jumpersettings eller noget andet. Og har jeg det, har jeg ændret det tilbage minuttet efter.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 15:15 #20
Jeg skal gå nu, men tjekker tilbage en gang i aften. Bliv endelig ved med at komme med forslag.

Jeg har stadigvæk ikke fået svar på følgende:

"Hardwaren er ikke ens på de to computere. Hvis driveren til f.eks. grafikkortet ikke er den rigtige, virker grafikkortet så stadigvæk? Det samme spørgsmål gælder for alt det andet hardware. Hvordan fungerer computeren hvis driverne er forkerte eller ikke-eksisterende?"
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. februar 2004 - 15:31 #21
Gir' op, men håber du får det løst !
Du får lige denne med på vejen -

Jeg ville hive alle kabler ud af den maskine og starte forfra:

IDE 0/1:
HD MASTER - styresystem
CD SLAVE -

IDE 1/2
HD MASTER -
CD SLAVE
Avatar billede martinowitz Nybegynder
27. februar 2004 - 15:34 #22
Kommentarer til nedenstående:

Hvis grafikkortet er et andet, vil du højst sandsynligt få en fejl, som siger, at grafikkortet ikke er fundet, derefter vil den detekte det andet grafikkort, der sidder i, og så installere det.

Og generelt vil Windows (hvis det er XP) begynder at installere de korrekte drivere, så det passer til den maskine, som din harddisk sidder i.

/Martin

"Hardwaren er ikke ens på de to computere. Hvis driveren til f.eks. grafikkortet ikke er den rigtige, virker grafikkortet så stadigvæk? Det samme spørgsmål gælder for alt det andet hardware. Hvordan fungerer computeren hvis driverne er forkerte eller ikke-eksisterende?"
Avatar billede pulse83 Nybegynder
27. februar 2004 - 23:18 #23
victor-1. Jeg har prøvet at "starte helt forfra" op til flere gange. Problemet har været der i snart 2 uger. :) Men tak for hjælpen.

martinowitz. Det du siger er egentlig at der ikke er nogen problemer, med at installere driverne senere? Windows finder selv ud af det? Eller hvad?
Avatar billede martinowitz Nybegynder
28. februar 2004 - 09:40 #24
Jeg har p.t aldrig oplevet problemer med det. Når det gælder XP, er den god til at finde ud af, hvad der nu sidder i computeren.

Så installer bare på en anden maskine, og så flyt hardisken over i din.

/Martin
Avatar billede pulse83 Nybegynder
28. februar 2004 - 21:57 #25
Det prøver jeg. Jeg har delt pointene mellem dig og peet49. :)
Avatar billede pulse83 Nybegynder
29. februar 2004 - 05:04 #26
Okay. Så fik jeg installeret Windows på min harddisk. Men da jeg satte HD'en tilbage i min computer, kom den blot med meddelelsen (efter at have loadet BIOS korrekt), "Press a key to reboot."

Så er det jo næsten helt sikkert bundkortet den er gal med, right?
Avatar billede peet-49 Novice
29. februar 2004 - 08:47 #27
Det kan være batteriet er fladt, så passer instillinger til tid og FSB ikke mere, gå i bios og ret det, se om ikke det så starter op.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
29. februar 2004 - 21:40 #28
Batteriet? Jeg vidste ikke der var et batteri i en computer. Hvad er det lige præcis som jeg skal rette i BIOS?
Avatar billede peet-49 Novice
29. februar 2004 - 22:34 #29
Du trykker på DEL/F2 eller F10 afhængig af bundkort-går i CMOS Setup-sætter dato og til-går i spu frekvens og sætter FSB, trykker på ESC trykker F10 og trykker på enter.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
29. februar 2004 - 23:06 #30
Gjorde hvad du sagde, men alt stod som det skulle. Tid og dato var korrekt, ligesom alt andet. Ingen ændringer, stadig fejl.
Avatar billede foralias Praktikant
01. marts 2004 - 09:16 #31
Nu er det nemt at være bagklog ;-) men som jeg skrev til dig 27/02-2004 14:56:20 så er det sikkert dit bundkort og eller din bios det er galt med.
Tjek brugsforvirringen til dit bundkort og sørg for at din bios er sat op til at køre med alle 4 ide porte som standart, altså ingen RAID eller lign.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
01. marts 2004 - 09:32 #32
Jep, og så konstaterede jeg "Så er det jo næsten helt sikkert bundkortet den er gal med, right?" ;) Eller sådan noget...

Jeg har tjekket brugsanvisningen og min BIOS er sat op til at køre med 4 ide porte. Eller rettere sagt 2 "normale" og 2 Ultra100 porte.
Avatar billede foralias Praktikant
01. marts 2004 - 09:40 #33
Nysgerrigt spm. hvad sker der hvis du disabler de to ekstra ide porte?
Forudsat at du kan det selvfølgelig.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
01. marts 2004 - 10:13 #34
Det har jeg prøvet. Så springer BIOS dem blot over ved startup, men downside'n (mangel på bedre ord) er så at den ignorerer diskette og CD-ROM, hvis jeg putter det i. *sparker til BIOS og bundkort*
Avatar billede foralias Praktikant
01. marts 2004 - 10:18 #35
Har du også prøvet "load bios default" og tjekket om det virkede?
Skud i tågen, men det er bedre end at skulle ud og købe nyt jo.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
01. marts 2004 - 10:43 #36
Bless you, laddy!! Det virker! Eller det tror jeg ihvertfald. Jeg er netop ved at formatere (jeg laver en frisk installation på en mere stille HD), for derefter at installere. Men Windows fandt ihvertfald harddisken. Så nu må vi se om det virker. :) Gud velsigne dig, knægt/mand/olding!
Avatar billede foralias Praktikant
01. marts 2004 - 10:48 #37
Jamen vi lykønsker herfra.
God vind.
Avatar billede pulse83 Nybegynder
01. marts 2004 - 10:52 #38
Jeg smider point i din retning, når jeg har fået det op at køre. :)
Avatar billede pulse83 Nybegynder
01. marts 2004 - 12:03 #39
Så fik jeg installeret Windows, men det var absolut ikke uden problemer. Den kunne ikke kopiere 8-9 filer fra Windows-cd'en og Microsoft kunne ikke finde det digitale signatur på noget af mit hardware, men selve Windows virker umiddelbart fint nok. Men jeg tror nu alligevel at jeg prøver at låne en anden Windows CD (engelsk, og ikke dansk som denne er. Jeg hader de danske oversættelser.) en af de kommende dage, før jeg gør mere. Men tak skal du/I da ihvertfald have for hjælpen. Point er der til dig her:

http://www.eksperten.dk/spm/471611