Avatar billede ravnen84 Nybegynder
26. februar 2004 - 17:22 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

installation af linux med win2k server

jeg har en win2k server installeret på en ntfs partition(c), den anden del af disken er en fat32 parition(f). Derudover har jeg 2 diske i nfts(d,e), men skal laves om til fat32.
Er det muligt at installere redhat fedora på f drevet?
Og kan man komme til de andre diske (på nær ntfs'en) når man er i linux? eller kan de ikke se fat diske?

På forhånd tak

RavneN
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2004 - 22:14 #1
Linux kan godt læse og skrive uden problemer på gammeldags fat og på vfat (dvs. fat32).

NTFS er stadig (så vidt jeg ved) kun læsbar, men der er vistnok noget på vej, så det er forsvarligt at skrive også.

Og ja, Linux har ikke noget problem med at ligge på partition nummer 2. Min partitionsliste ser således ud:

/dev/hda1  *          1        3187    25599546    7  HPFS/NTFS
/dev/hda2            3188        7299    33029640    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5            3188        3442    2048256  82  Linux swap
/dev/hda6            3443        4079    5116671    b  W95 FAT32
/dev/hda7            4080        5353    10233373+  83  Linux
/dev/hda8            5354        7299    15631213+  83  Linux

hda7 er selve min Linuxpartition, hda8 er /home, og hda6 er en jeg bruger til internetbogmærker og lignende data, som jeg gerne vil have adgang til, når jeg en sjælden gang i mellem kører Windows.

Ældre udgaver af Linux på ældre hardware havde nogle gange problemer, hvis man ikke havde en partition indenfor de første 1024 cylindre på disken, men det problem er vist ikke aktuelt længere.
Avatar billede ravnen84 Nybegynder
27. februar 2004 - 12:32 #2
kk.. så er det bare at gå i gang!
Skal lave mine dreve om til fat32... Der er vel ikk nogen større forskel mellem ntfs og fat32 eller hva?
Skal man hente alle fedora cd'erne eller hva?
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2004 - 13:01 #3
Hvis du kører WinXP, vil jeg anbefale dig at fortsætte med at bruge NTFS på dens egne partitioner, da NTFS giver større mulighed for sikkerhed (bl.a. brugerrettigheder tror jeg nok).

Fat32 er det bedst kun at bruge på "dele-partitioner", der skal kunne bruges fra både Windows og Linux.

Hvis du ikke har brug for at have installationscder bagefter, vil jeg anbefale at installere direkte fra nettet - så henter du kun det ned, du har brug for. Se på http://klid.dk/sw/ hvor du også kan downloade den.