Avatar billede pmr Nybegynder
26. februar 2004 - 16:38 Der er 1 kommentar

Forbinde flere forms til samme database

Hvordan kan man oprette en forbindelse til en mySQL database som alle forms i ens program kan udnytte? Jeg kan finde ud af at forbinde mine forms med databasen, men jeg skal oprette en ny forbindelse for hver form. Kan man ikke lave noget smart med hvor
ens program opretter forbindelsen til databasen en gang også kan alle former bruge den forbindelse?

Sådan her forbinder jeg mine form med mmin mySQL database:

Option Explicit

Private objConn As Object
Private objRs  As Object

Private Sub MDIForm_Load()

    Set objConn = CreateObject("ADODB.Connection")
    Set objRs = CreateObject("ADODB.Recordset")
    objConn.Open = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=XXX;DATABASE=XXX;UID=XXX;PWD=XXX"

End Sub

På forhånd tak til at hjælp der gives
Avatar billede helmet Nybegynder
26. februar 2004 - 22:02 #1
Hvis du ligger koden der laver forbindelsen til databasen ned i et modul
fx.
Private objConn As ADODB.Connection
Private objRecordset As ADODB.Recordset

Private Const strConnect = "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver};SERVER=XXX;DATABASE=XXX;UID=XXX;PWD=XXX"

Public Sub openDB()
  Set objConn = New ADODB.Connection
  objConn.ConnectionString = strConnect
  objConn.Open
End Sub

Public Sub closeDB()
  objConn.Close
  Set objConn = Nothing
End Sub

Public Function AffyrSQL(sql As String) As ADODB.Recordset
  Set objRecordset = New ADODB.Recordset
  objRecordset.Open sql, objConn

  Set AffyrSQL = objRecordset
End Function

Så kan du når du starter dig program åbne database, hvor efter den er tilgængelig fra alle dine forms.