Avatar billede trader Nybegynder
25. februar 2004 - 22:31 Der er 8 kommentarer

Creative Audigy kontra Asio-drivere og Magix Music Studio Deluxe.

Magix Music Studio 2003. Deluxe., Midi Studio.
Jeg har nu i over et halvt år slåsset med en fejlmelding, der fremkommer i forbindelse med Asio-drivere til Creative Soundblaster Audigy Platinum EX-lydkortet. Jeg kan ikke finde ud af om fejlen er fra Creative-lydkortet, Windows 98SE styresystemet eller fra Magix Midi studio.
Meddelelsen ser således ud.
Dialog-titel, på den dialogboks der kommer frem.: "MAGIX midi studio 2003."
Teksten lyder.: "ASIO: Sample rate 44100 not allowed".
Mit spørgsmål er så, er det Magix musik-programmet, styresystemet eller Creative-lydkortets ASIO-driver, der er problemet. Jeg kunne forestille mig at det måske er Magix programmet der ikke er forberedt på 48 kHz, eller hvad?.
Creative lydkortet er et 48 kHz lydkort. Jeg går ud fra at det er Magix Music Studio, der har problemer med konverting af 44.1 kHz til lydkortet, som køre 48 kHz.
Jeg har ikke haft held med at kontakte hverken Creative eller Magix, angående problemet.
Jeg er ny på Eksperten, har optjent 390 point, jeg satser afgjort 200 point, da jeg ikke kan satse 390.
Med andre ord, et svar på dette spørgsmål, ville betyde meget for mig!.
I er velkomne til at spørge løs, hvis der er behov for uddybning, detaljering af opsætning, problemstilling, tillige velkomne til at komme med foreslag, uden at kende det endegyldige svar.
Avatar billede drivers_coffee Nybegynder
26. februar 2004 - 02:20 #1
Hej Trader,
Hvis dit lydkort er sat til at køre 16bit/48khz, er du også nødt til at optage til Magix i dette format.
Lydkort samplerate skal matche Magix' samplerate.
Jeg er ikke bekendt med at gøre indstillinger inde i Magix (jeg bruger Cubase SX) men sørg for, at dit kort er indstillet til en samplerate på 44.1khz, hvis du vil optage i det format. Ellers sæt Magix til at optage i 48khz.
Et 48khz-signal, der bliver afspillet af et program, der tror at det er et 44.1khz signal, lyder nemlig ret spøjst, hvis det ikke lige er meningen ;o)
Håber, denne smøre kan hjælpe dig!
Avatar billede drivers_coffee Nybegynder
26. februar 2004 - 02:23 #2
hrmm, ovenstående skulle stå som "svar"!
:-D
Avatar billede trader Nybegynder
26. februar 2004 - 03:02 #3
Til Drivers coffee.
Tak for din henvendelse, men jeg ved godt at der opstår tids-fortolknings-problemer m.m. når man blander frekvenser sammen indspilning/afspilning, eks. 22 khz kontra 44 fordobler hastigheden af gengivelsen.
Mit problem er at der er en indstillings-mulighed i Magix Music Studio 2003 Deluxe,Midi studio, hvor man kan indstille, imellem 44 og 48 kHz, men som ikke virker til at afhjælpe problemet, indstillingen går for øvrigt tilbage til 44 kHz, igen ved åbning af programmet, næste gang.
Eneste indstillingsmulighed, jeg kan finde til Creative-lydkortet er 44, 48 og 96 kHz i forbindelse med SPDIF, hvilket jeg mener at kunne huske har noget med en digital ind- og udgang, som ikke har noget med sagen at gøre.
Det der er mit problem er at jeg vil benytte ASIO-driveren til at styre midi-Plugins med.
Det jeg er nervøs for er at der måske ikke er nogen løsning på og nogen mulighed for at udnytte Creative- og Magix- kombinationen, evt. grundet ASIO-driver. Jeg har for øvrigt checket for nye drivere på Creative's site, men uden held.
Hvor meget kender du evt. til Creative Audigy?.
Og for øvrigt andre er velkomne til at blande sig i debatten.
Avatar billede trader Nybegynder
26. februar 2004 - 03:31 #4
Til Drivers coffee.
Tak for din henvendelse, men jeg ved godt at der opstår tids-fortolknings-problemer m.m. når man blander frekvenser sammen indspilning/afspilning, eks. 22 khz kontra 44 fordobler hastigheden af gengivelsen.
Mit problem er at der er en indstillings-mulighed i Magix Music Studio 2003 Deluxe,Midi studio, hvor man kan indstille, imellem 44 og 48 kHz, men som ikke virker til at afhjælpe problemet, indstillingen går for øvrigt tilbage til 44 kHz, igen ved åbning af programmet, næste gang.
Eneste indstillingsmulighed, jeg kan finde til Creative-lydkortet er 44, 48 og 96 kHz i forbindelse med SPDIF, hvilket jeg mener at kunne huske har noget med en digital ind- og udgang, som ikke har noget med sagen at gøre.
Det der er mit problem er at jeg vil benytte ASIO-driveren til at styre midi-Plugins med.
Det jeg er nervøs for er at der måske ikke er nogen løsning på og nogen mulighed for at udnytte Creative- og Magix- kombinationen, evt. grundet ASIO-driver. Jeg har for øvrigt checket for nye drivere på Creative's site, men uden held.
Hvor meget kender du evt. til Creative Audigy?.
Og for øvrigt andre er velkomne til at blande sig i debatten.
Avatar billede drivers_coffee Nybegynder
26. februar 2004 - 15:04 #5
Hej trader,
Jeg kender desværre ikke meget til hverken Magix eller Audigy - jeg bruger selv et RME Hammerfall til Cubase, og dét er clocket fra en digitalmixer, der sådan set styrer hele svineriet.
Det ser ud til, at Magix er sat til at autosynce til en af kortets inputs, eller måske til kortets egen clock. Prøv at gå igennem alt, hvad du kan finde på dit system, og indstil det til 44.1 khz (specielt på kortet!!)
Så bør Magix følge med!
Hvornår sker det i øvrigt? Når du optager? Afspiller? Har du filer af blandet format til samtidig afspilning? Du får f.eks. svært ved at afspille en 44.1- og en 48khz clip samtidigt i de fleste musikprogrammer - jeg ved ikke om det også gælder MMSD2003.
Kigger lige med, om der er andre, som har et tip.
Avatar billede trader Nybegynder
02. marts 2004 - 20:19 #6
Hej drivers coffee.
Hyggeligt at du følger sagen op!. Jeg har været hele dynen igennem, rigtigt mange gange, lige siden, jeg fik mit lydkort og kort tid efter, anskaffede mig Magix, som
jeg virkelig havde forventet rigtigt meget af, da det er et enormt imponerende semi-professionelt musik studio program bl.a. med et væld af plugin instrumenter, har
jeg haft kompatibilitets konflikten.
Der er ikke tvivl om at det er en hardware- kontra software-problemstilling.
Problemet opstår allerede, når jeg aktiverer programmet, hvor dialogboksen som før beskrevet, kommer frem, denne kommer for øvrigt frem igen, i forskellige
sammenhænge, under programmets aktive virke, og igen til slut, når man forsøger at lukke programmet, nogle gange, flere gange.
Problemet opstår med det samme, at programmet bliver aktiveret og før det er startet helt op. Der er altså ikke samples, lyd af forskellig format eller lignende
selvskabte problemstillinger.
Jeg snakker for øvrigt lidt af erfaring med musik-programmer, da jeg har rodet med musik i over 15 næsten 20 år. Startende med diverse Roland-synths,
samplere, Roland og  bl.a. Juno01, JP3, D-50 og S-550, Yamaha rytmeboks RX-5, hvis de siger dig noget.
Senere pc-lydkort, lyd- og musik-software, i ca. 8-10 år. Kender til og har igennem tiden, rodet med ejay Dance, House HipHop, Ibiza, Magix Music Maker
Generation 5, 6, 2002, 2003, .
Lidt kendskab til de billige lowend-price af Cubase-versioner, light versioner.
Det hotte i øjeblikket er VST-, DX- plugins. Det var her, jeg havde regnet med at kunne udnytte MMS2003D.
Personligt er jeg mere til emagic i software, men har ikke råd, i forhold til hvad der kunne vindes ved de store profacto produkter.
Mit største problem er som før nævnt, at jeg for det første ikke kan lokalisere, i det mindste til om det er hardware- eller software-betonet, så jeg kunne skyde
mig ind på inkompatibiliteten.  fortsættes>>>
Avatar billede trader Nybegynder
02. marts 2004 - 20:21 #7
anden del.:
Jeg er lidt nervøs for at det kunne være Creative, der igen har ladt os lidt i stikken, hvad angår ordentlige anvendelige ASIO-drivere, der er ingen nye drivere til
ASIO og da lydkortet efterhånden er 2-3 år gammelt.
Tillige er Creative produkter tit en tand længere fremme, end de egentlig kan forsvarer stabiltetsmæssigt. Men stadigvæk et godt forholdsvis stabilt, vellydende
kort i forhold til pris.
Dialogen til indstilling af lydkortet, er tillige meget sparsommelig.
Stadigvæk, hvis der er andre der læser dette, er i velkomne til at komme med al relevant, teorier m.m. som kunne hjælpe mig med at skyde mig ind på problemet.
Evt. andre steder, man kunne få hjælp.
Er der nogle der eks. kender til den bedste måde, at kontakte enten Magix- eller Creative- support, på dansk jord, da deres udenlandske support-koncepter,
ikke holder en meter.
Tekst-smører, slut!!!
Avatar billede zaknafein Praktikant
03. marts 2004 - 03:03 #8
At den går tilbage til 44 lyder som om audigy ikke understøtter 48, men jeg sidder og kigger på Audigys specs.
nederst er der en stjerne med bemærkningen:
*Please note that  recording using ASIO is at 16-bit/48kHz only.

i dit creative kontrol panel burde du kunne bestemmer hvem der styrer sin clock!
Hvis du har en extern enhed med digital indgang, kan du prøve at sætte den til din S/PDIF indgang, så burde du kunne skifte mellem Clock  og sætter den til 48 i dit creative kontrol panel.
Måske virker det så.