Avatar billede barn3y Nybegynder
25. februar 2004 - 21:41 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opgradering!

Jeg skal opgradere min pc bare en smule. Ligenu er den på: AMD Athlon Thunderbird 950mhz, 128 mb-ram, GeForce4 TI4200 og et SKODbundkort(kan ikke køre 2000 eller XP)!

Jeg har fået tilbudet om at købe en AMD XP 1800+(1336mhz)! Kan I foreslå et GODT og BILLIGT bundkort til dette kort? Og er det rigtigt at jeg godt kan overclocke processoren til næsten 2.0 ghz?

Hvis jeg nu laver denne opgradering, vil jeg så kunne køre Counter-Strike med 100fps :)

På forhånd, mange mange mange tak :D

Håber på et godt svar, der er 200 points ude :O
Avatar billede Slettet bruger
25. februar 2004 - 21:45 #1
"Og er det rigtigt at jeg godt kan overclocke processoren til næsten 2.0 ghz?"

Tvivler jeg på, medmindre du får den låst op og klasker en gang vandkøling på.

Iøvrigt er en XP1800 = 1566 MHz (eller deromkring)
Avatar billede gol Nybegynder
25. februar 2004 - 23:10 #2
Hej. Kan anbefale dig EPOX 8RDA3I til godt 500,-  Har lige selv købt det. Har selv en AMD XP 1800+ og kører lige nu 210 FSB X 11 multip.  2320 - 2330 mhz på luft - 1,75 VCORE - Thermalright 800 købberkøler og 2500 rpm. 80 mm køler fra Thermaltake - min AMD XP 1800+ steppings JIUHB
Avatar billede halifax Nybegynder
25. februar 2004 - 23:36 #3
gol - Da din XP kører 2320MHz reel clockspeed er det faktisk mere end XP 3200+ Barton    :)

3200+ Barton        2.200 MHz      400 MHz      512 kilobyte
3000+ Barton        2.100 MHz      400 MHz      512 kilobyte
3000+ Barton        2.167 MHz      333 MHz      512 kilobyte
2800+ Barton        2.083 MHz      333 MHz      512 kilobyte
2700+ Thoroughbred  2.167 MHz      333 MHz      256 kilobyte
2600+ Barton        1.917 MHz      333 MHz      512 kilobyte
2600+ Thoroughbred  2.083 MHz      333 MHz      256 kilobyte
2600+ Thoroughbred  2.133 MHz      266 MHz      256 kilobyte
2500+ Barton        1.833 MHz      333 MHz      512 kilobyte
2400+ Thoroughbred  2.000 MHz      266 MHz      256 kilobyte
2200+ Thoroughbred  1.800 MHz      266 MHz      256 kilobyte
2100+ Thoroughbred  1.733 MHz      266 MHz      256 kilobyte
2100+ Palomino      1.733 MHz      266 MHz      256 kilobyte
2000+ Thoroughbred  1.667 MHz      266 MHz      256 kilobyte
2000+ Palomino      1.667 MHz      266 MHz      256 kilobyte
1900+ Thoroughbred  1.600 MHz      266 MHz      256 kilobyte
1900+ Palomino      1.600 MHz      266 MHz      256 kilobyte
1800+ Thoroughbred  1.533 MHz      266 MHz      256 kilobyte
1800+ Palomino      1.533 MHz      266 MHz      256 kilobyte

Som det ses ovenfor kører en 1800+ reelt 1.533MHz som 133 x 11.5
Avatar billede gol Nybegynder
25. februar 2004 - 23:44 #4
Sisoftsandra siger en performance rating pr 3364 (estimated) og så er det ikke endda løgn ! og ram båndvidde på 3044 int buff. og 2838 float buff.
Avatar billede gol Nybegynder
25. februar 2004 - 23:48 #5
Har dog kun 256 kb L2 cache stadigvæk ;-)
Avatar billede meinhoff Nybegynder
26. februar 2004 - 11:36 #6
Hvorfor skulle dit bundkort ikke kunne køre w2k eller XP ?.

Det lyder da MEGET underligt....alle bundkort der understøtter CPUer der er store nok til w2k kan da køre w2k.

Per
Avatar billede barn3y Nybegynder
26. februar 2004 - 14:40 #7
meinhoff.. Jeg har prøvet alt nu! Men den fryser i installationen!
Avatar billede barn3y Nybegynder
26. februar 2004 - 14:50 #8
Kan I sige med sikkerhed, at jeg vil kunne køre 100 fps i cs? Skal jeg også have nye ramblokke? Eller kan jeg nøjes med de 128mb SD-Ram?
Avatar billede meinhoff Nybegynder
26. februar 2004 - 15:38 #9
barn3y, Hvor i installationen går den i stå ?.

Har du prøvet at disable acpi-funktionen i bios inden du installerer....samt naturligvis disable virus warning i bios osse ?.

Per
Avatar billede meinhoff Nybegynder
26. februar 2004 - 15:53 #10
Hov - glemte lige.....128mb ram er for lidt til både w2k & XP...du skal regne med minimum 196mb ram for at f.eks w2k kører rimeligt.

At ligge på 99 fps i CS er ikke specielt fantastisk.....det er vigtigere at ligge på f.eks 85 fps med v-sync enabled, end det er at ligge på 99 fps med v-sync disabled....når du disabler v-sync synkroniserer grafikkortet ikke med skærmen mere og du vil ikke kunne se de ekstra fps.

Hvis du derimod kører 85hz opdatering på din skærm, og du ligger stabilt på 85 fps i CS med v-sync enabled vil du se ALLE opdateringerne.

Hvis du køber nyt bundkort skal du osse købe nye ram, tror ikke du finder nogle bundkort der stadig understøtter SD ram (alle bruger DDR ram), og hvis du gør vil det være et dumt køb da det så vil være et ældre bundkort.

Hvad angår den cpu du vil købe, så bør den osse være billig da du kan købe en ny 2200+ CPU for 450 kr. eller en 2500+ for 566 kr.

Per
Avatar billede barn3y Nybegynder
26. februar 2004 - 20:28 #11
meinhoff - Nede i hjørnet står der: Windows starter! Og der går den så i stå!

Jeg køber snart en bærbar, så jeg skal bare opdatere computeren EN SMULE.. Gider ikke bruge en formue på det.. Den skal bare lige kunne game lidt cs uden lag, og kunne køre XP! Er det så ikke et meget godt køb for under 1000 kr??
Avatar billede barn3y Nybegynder
02. marts 2004 - 18:08 #12
Meinhoff, det er klamt at du bare skrider bare fordi jeg har givet dig 200 points! Vi var jo ikke færdige med at diskutere...
Avatar billede kixet Nybegynder
04. marts 2004 - 00:46 #13
win 2000 er et 64mbit styer system og xp ville min have 128 mbit for at kjøer baer nogenlunde              mvh kent
Avatar billede meinhoff Nybegynder
04. marts 2004 - 01:59 #14
Hehe, jeg er da ikke skredet.....men hænger jo ikke på eksperten 24/7......men kigger herind et par gange ugentligt.....så rolig nu.

"Windows starter! Og der går den så i stå"....v.d.s. at selve installationen går ok, men det er når w2k skal til at starte op for første gang fejlen kommer ?.

Skriv lige hvilket hardware du har i PCen....bundkort, gfx-kort, lydkort o.s.v....samt hvilke enheder du har tilsluttet når du prøver at installere w2k.

Du burde allerede nu på en 950 mHz athlon og med et GF4 TI200 kort kunne spille uden at lagge...ellers har du glemt at tweake dit grafikkort, samt at sætte din config.cfg ordentligt op.....og

Hvad angår at sige med sikkerhed at du vil kunne få 99 fps i cs med den cpu du overvejer......det vil jeg da gerne garantere at du kan få.....det kan du osse få med  den du har nu (undtagen når der er røggranater)....det er bare et spørgsmål om opsætning og tweaking.

Af et prisbilligt bundkort er det svært at anbefale dig nogle, men jeg har personligt altid været glad for abit-bundkort.....de ligger ganske vist i den dyre prisklasse, men de lidt ældre modeller er nede i et rimeligt prisleje.

Per

P.s De 99 fps får du IKKE med den PC du har nu hvis du begynder at køre w2k eller xp....hvis du vil skal jeg gerne hjælpe dig med at tweake gfx-driveren & cfg filen.

Hvad angår de 200 point så er jeg ligeglad med point.....jeg fører dem gerne tilbage + du kan da få et par ekstra tusinde af mig hvis du går op i dem  :)
Avatar billede barn3y Nybegynder
04. marts 2004 - 20:00 #15
Hehe Per, du er sq en flink mand :P

Nå, men nu skal du høre vedr. w2k og min hardware! Ja, selve installationen går fint, men går helt i stå lige inden den ska ind i windows.. Jeg har: 950mhz athlon Thunderbird - GeForce4 TI4200 - 128mb SD-ram - bundkort er det her: http://www.epinions.com/S0468388-Socket_A_M7VKB - onboard lyd! Tror det var det hele!

Hvis du vil, må du MEGET MEGET MEGET gerne hjælpe mig med at tweake mit gfx og cfg filen!

Mange tak
Avatar billede meinhoff Nybegynder
05. marts 2004 - 11:10 #16
Faldt over dette på google:

Problem med M7VKB & win2000

win2000`s Default driver skaber konflikt med onboard lyd.

For at installere win2000...disable on-board lyd i bios......installer win2000.....download en updateret VIA eller AC97 driver....installer den opdaterede driver.....og enable så on-board lyd igen.

......

Prøv at installere w2k igen (XP stinker efter min ydmyg mening...kan ikke forestille mig hvorfor noen vil køre med det lort)...hvor du disabler den onboard lydchip i bios.

Sørg yderligere for inden du går i gang at du har den nyeste bios-opdatering.

Hvis du har et netværkskort i, så hiv osse det ud inden du installerer.

Så håber jeg det vil lykkes for dig at få w2k ind uden problemer.

Per

p.s hvis/når du har fået w2k lagt ind så begynder vi at tweake gfx-kortet og din cfg fil
Avatar billede barn3y Nybegynder
05. marts 2004 - 23:12 #17
Hmm meinhoff, det lyder sq meget godt... Men jeg er totalt noob til alt det der..! Jeg aner ikke hvordan jeg opdaterer min bios :( Og jeg ved faktisk heller ikke hvordan jeg disabler mit lydkort i bios! Alt i alt er jeg newb til bios :/ Og hvor finder jeg disse drivere?

Kan du ikke hjælpe mig lidt :P

Mange tak..
Avatar billede meinhoff Nybegynder
06. marts 2004 - 10:27 #18
Jo da.

Der står her hvordan du flasher din bios: http://www.biostar.com.tw/support/bios/index.php3

Download manualen til dit bundkort her hvis du ikke har en: http://www.biostar.com.tw/support/manual/socket.php3?socket=a

Der i finder du hvordan du i bios disabler dit lydkort.

-----------------------------------

Den ny driver finder du her: http://www.viaarena.com/?PageID=328

M.v.h

Per
Avatar billede barn3y Nybegynder
06. marts 2004 - 17:52 #19
Som sagt er jeg totalt newb til det der! F.eks ved jeg ikke hvad "flasher din bios" er.. Og kan heller ikke finde det rigtige sted tror jeg.. Den ny driver, er det til lydkortet? For sådan en driver har jeg i forvejen?!

Der kommer en pop-up frem og fortæller at det er meget risikabelt at opdaterer bios! Kan jeg nemt komme til at klokke i det :(?
Avatar billede meinhoff Nybegynder
06. marts 2004 - 18:54 #20
Hvis du "klokker i det" når du skal opdatere (flashe) din bios, så kan bundkortet stå af.

Men der står punkt for punkt på siden hvordan man gør.......så bare følg punkterne 1 for 1.

Hvad angår lydkortdriver til win2000 så er der et direkte link her.

At du er "newb " er da ingen skam...det har vi alle været....og man lærer kun af at prøve.

Per
Avatar billede barn3y Nybegynder
06. marts 2004 - 20:58 #21
Det her link: http://www.biostar.com.tw/support/bios/index.php3 ! Hvor på siden står det trin for trin?? Du må altså undskylde at jeg spørger hele tiden.. Men det er faktisk min fars comp, så vil helst ikke smadre den :)

Der hørte en audiodriver med til computeren.. Kan jeg ikke bare bruge den til 2000? eller ska jeg bruge en helt ny??

Ska jeg bruge: AMI eller AWARD bios????
Avatar billede barn3y Nybegynder
06. marts 2004 - 21:39 #22
Per, er det overhovedet nødvendigt at update bios? Kan jeg ikke bare slå lydkortet fra og så kører det??

Hvad hjælper denne bios update egentlig?
Avatar billede meinhoff Nybegynder
07. marts 2004 - 00:39 #23
Du kan prøve, jeg ved jo ikke hvilken bios version du kører med nu....så forsøg ad uden at opdatere bios....kan sagtens være det er muligt.

Biosopdateringer retter fejl fra tidligere biosversioner...såsom inkompatabilitet med andet hardware.

Nej, du skal bruge en lydkortdriver der er beregnet til w2k.....og den jeg linker til er den nyeste.

Per
Avatar billede barn3y Nybegynder
07. marts 2004 - 16:06 #24
Nu har jeg prøvet at disable lydkortet og installere både xp og w2k, men fryser præcis det samme sted.. Den loader alle mulige driverfiler nede i bunden, hvor den til sidst står: Starter win XP..

Så kommer der en grå skærm! Computeren arbejder derudaf, men stopper og så fryser den :(
Avatar billede barn3y Nybegynder
12. marts 2004 - 19:54 #25
Hmm jeg har fixet problemet!

Jeg køber nemlig: P4 3.0ghz, 512ddr, 120gb osv.

Men ellers MANGE tak for hjælpen!