Avatar billede tomaten Nybegynder
24. september 1999 - 17:44 Der er 11 kommentarer

Delta CD-ROM

Jeg har et Delta k101 CD-rom drev. Jeg kan ikke installere det pga. jeg mangler en inf fil. Jeg har ingen diskette eller noget den er på, og kan ikke finde den på internettet.

På Delta's hjemmeside står der, at man ikke behøver en inf fil, men hvordan installerer jeg den så?

Jeg har haft den installeret før, men der ville den ikke vise lange fil-navne, og nogle CD-rommer gad den ikke afspille.

Tror I at det vil hjælpe med at installere win 98?

Hvis den rette ekspert sidder derude, så hjælp mig venligst.
Avatar billede hobbez Nybegynder
24. september 1999 - 19:09 #1
Normalt kan cd-rom drev køre med den indbyggede driver (standarddriver) til CD-ROM drev. En opgradering til Win98 tror jeg ikke vil løse dit problem, hvis du kører Win95 i forvejen.

Men jeg har da fundet et link til en driver: http://www.deltaca.com/product/all/cdrom/download.htm - jeg ved så ikke om det er samme "Delta".

Ellers er fremgangsmåden:

Installér CD-ROM drevet - husk på at jumpere skal væer sat rigtigt (master/slave) i forhold til IDE-controlleren (er det den eneste disk på kablet, hvordan er harddiske tilsluttet og indstillet (master/slave) osv).

Gå først at boote maskinen og gå ind i Bios og se om din Bios har detectet drevet (jeg er ikke helt sikker på at Bios SKAL have detectet drevet, men min har da :o)

Derefter ind i Window, ind i kontrolpanelet, vælg tilføj hardware. Prøv først om Win ikke kan finde drevet selv. Ellers må du manuelt fortælle at du har installeret et CD-ROM drev.

Håber det funker..........

/Rob
Avatar billede fatboy Nybegynder
24. september 1999 - 20:01 #2
Jeg kunne godt forestille mig, at det ville hjælpe at installere win98, da Delta CD-ROM-drev så vidt jeg ved, er relativt nye. Derfor kan det tænkes at win95 ikke kan klare installationen selv.
Avatar billede tomaten Nybegynder
25. september 1999 - 16:30 #3
Jeg har været inde på Deltas hjemmeside 100-vis af gange.

Nu er det sådan, at jeg har fået det installeret igen, men i Windows kører den på MS-DOS driveren, den loader i config.sys og i autoexec.bat. Så den vil stadig ikke læse filer på over 8 bogstaver
Avatar billede hobbez Nybegynder
25. september 1999 - 20:32 #4
Har du prøvet at køre UDEN autoexec.bat og config.sys, og set om du så kan få drevet på plads med driverne i Win95/98?
/Rob
Avatar billede grinebidder Nybegynder
25. september 1999 - 21:23 #5
Rob>> ja, men det virker ikke
Avatar billede wichpower Nybegynder
27. september 1999 - 09:06 #6
Når du nu tænder computeren skal du gå ind i din BIOS og vælge HD autodectection og søg efter cd-rommet, derefter går du ind i (kan ikke huske hvad den hedder, men den ligger øverst til venstre) og vælge enten CD-rom eller Auto derefter skal du vælge save to cmos and exit. og så starter du op med et cd-rom drev
Avatar billede jivefunk Nybegynder
03. oktober 1999 - 21:26 #7
Nej for guds skuld installer ikke 98 igen.
Er det et anderkent cd-drev??
En af mine venner købte engang et 40x cdrom-drev. Jeg sagde til ham at 40x fandes ikke det var bare noget de skrev!!. Det var et noname drev. Det holdt i en måned og så brændte det sammen.
Jeg ved ikke om det er svaret du leder efter men jeg gjorde mit bedste.
(pioneer er et godt cd-rom drev!)
Avatar billede fatboy Nybegynder
04. oktober 1999 - 01:31 #8
Jeg har et Aopen 40 speed drev. Det er mit 3. drev, så lidt erfaring har jeg da. Det første var skod: Cyberdrive. Det andet var glimrende: Lite-On. Det tredie (aopen 40x) er super.
Avatar billede webm@ster Nybegynder
03. januar 2000 - 03:03 #9
...Hvad hedder .inf filen???
Avatar billede tomaten Nybegynder
03. januar 2000 - 10:00 #10
Der er ingen inf fil. Det er det der er hele problemet !!!
Avatar billede powell Nybegynder
28. november 2000 - 11:16 #11