Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 11:27 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Problem med at filer automatisk ikke bliver chmod!!

Hej Eksperter

Jeg driver to forskellige hjemmesider, på den ene sider der virker mit nyhedsscriptet fint nok og det er muligt at uploade billeder til mappen files som er chmod til 777. Dette site kører
phpMyAdmin 2.3.2 MySQL 3.23.58.

Men mit andet site der kører præcis det samme script og hos den samme udbyder, der er mappen "files" også chmod til 777, men filerne der bliver uploadet, bliver sat til chmod 600. Hvilket vil sige at billederne i nyhedsscriptet ikke bliver vist. Dette site kører phpMyAdmin 2.5.6-rc1 MySQL 3.23.58. Begge sider ligger hos b-one.dk.

Siden hvor scriptet ikke virker hedder www.galleri-anneli.dk og under "galleri2" admin er "a" i begge felter. Prøv at uploade et billede så kan man se fejlen, selv om mappen "files" hvor billederne bliver lagt er chmod til 777, bliver de uploadede filer det ikke, meget mystisk!! Så mit spørgsmål er, er det forskel på de to forskellige Mysql der påvirker at filerne ikke følger den chmod som mappen har de bliver lagt i???

Mvh
Kenneth
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 11:29 #1
Undskyld - det rigtige link er www.galleri-anneli.dk/index2.htm

Mvh
Kenneth
Avatar billede dmcn Praktikant
25. februar 2004 - 11:30 #2
Forskellen er nok nærmere, at den ene server kører Windows og den anden Linux. Windows-servere behøver ikke chmod, det gør Linux-servere. Du kan ordne problemet med funktionen til chmod, www.php.net/chmod.
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 11:38 #3
Har været inde på siden, men den kode stump hvor skal den sættes ind???

<?php
chmod("/somedir/somefile", 0755);
?>

Og er det ovenstående det drejer sig om??
Avatar billede dmcn Praktikant
25. februar 2004 - 11:40 #4
Sæt den ind i den kode du bruger til upload af filer. Kør chmod på filnavnet efter filen er uploadet til serveren, og sæt den til f.eks. 0755, så burde problemet være løst.
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 11:44 #5
Syntes bare det et ret overskuelig når man sidder med en masse php filer, kan ikke lige overskue hvor upload scriptet ligger??

http://www.kennethhertz.dk/3_0.8.zip her har jeg lagt nyhedsscriptet, hvis du kan fortælle mig hvor i koden det skal ligge er de 100 point til dig n0rmality.

Mvh
Kenneth
Avatar billede dmcn Praktikant
25. februar 2004 - 11:51 #6
I filen admin/form.handle.php finder du følgende linie:
move_uploaded_file($_FILES['image']['tmp_name'], '../files/'.$image);
Efter den indsætter du:
chmod('../files/'.$image, 0755);
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 11:53 #7
Hej igen

Har fundet filen files.add.php og i headeren har jeg tilføjet "chmod("/somedir/somefile", 0755);" Jeg har så ændret "somedir" til mappen "files" hvor filerne skal ligge, men hvad så med "somefiles" hvad skal angives der, det skal jo være alle filer i mappen som automatisk skal chmod til 755, skriver man så bare "chmod("/files/*.*", 0755);" ................?
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 11:59 #8
Nu får jeg fejlen når jeg går ind i upload billede:

Warning: chmod(): Unable to access /galeri/files in /customers/galleri-anneli.dk/galleri-anneli.dk/httpd.www/galeri/admin/files.add.php on line 3

Warning: chmod(): No such file or directory in /customers/galleri-anneli.dk/galleri-anneli.dk/httpd.www/galeri/admin/files.add.php on line 3
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 11:59 #9
Sorry så ikke din post, prøver det lige!!!!!!
Avatar billede dmcn Praktikant
25. februar 2004 - 12:03 #10
Vent lige 2 sek. - du skal i stedet finde linien:
move_uploaded_file($_FILES['file']['tmp_name'][$i], '../files/'.$_FILES['file']['name'][$i]);
næsten nederst i scriptet, og efter den indsætte:
chmod('../files/'.$_FILES['file']['name'][$i], 0755);
Jeg var vist lidt for hurtig. ;)
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 12:03 #11
Nu ser den sådan ud:

move_uploaded_file($_FILES['image']['tmp_name'], '../files/'.$image) chmod('../files/'.$image, 0755);

Og jeg får fejlen:

Parse error: parse error in /customers/galleri-anneli.dk/galleri-anneli.dk/httpd.www/galeri/admin/form.handle.php on line 22
Avatar billede dmcn Praktikant
25. februar 2004 - 12:04 #12
Ret linien:
move_uploaded_file($_FILES['image']['tmp_name'], '../files/'.$image) chmod('../files/'.$image, 0755);
tilbage til:
move_uploaded_file($_FILES['image']['tmp_name'], '../files/'.$image);
og gør derefter som beskrevet i mit indlæg 12:03:07.
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 12:04 #13
Ok prøver lige det!!
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 12:08 #14
Ok nu har jeg rettet den tilbage som du skrev i 12:04 og tilføjet som du skrev i 12:03, nu skriver den:

Parse error: parse error in /customers/galleri-anneli.dk/galleri-anneli.dk/httpd.www/galeri/admin/form.handle.php on line 39

Kan du ikke bare skrive den præcise linie som den skal se ud og så kan jeg paste den ind.

Mvh
Kenneth
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 12:09 #15
Sådan ser linien ud nu:

move_uploaded_file($_FILES['file']['tmp_name'][$i], '../files/'.$_FILES['file']['name'][$i]) chmod('../files/'.$_FILES['file']['name'][$i],0755);
Avatar billede dmcn Praktikant
25. februar 2004 - 12:11 #16
Du mangler et ; for enden af move_uploaded_file-linien.
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 12:16 #17
Hej igen

Nu kan man uploade billeder inde fra adminstration modulet og se dem derinde, men når man opretter en nyhed kan man stadigvææk ikke se billedet på selv hjemmesiden????
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 12:17 #18
Tror det er filen news.add.php der muligvis også skal rettes??
Avatar billede dmcn Praktikant
25. februar 2004 - 12:20 #19
Stik mig et link hvor jeg kan se de manglende filer.
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 12:22 #20
Linket er www.galleri-anneli.dk/index2.htm

Under galleri2 er admin pass i begge felter "a" hvis du oprettet en besked, kommer beskeden men ikke billedet...??
Avatar billede dmcn Praktikant
25. februar 2004 - 12:40 #21
Det ser ud til at du alligevel skal lave følgende rettelse:
I filen admin/form.handle.php finder du følgende linie:
move_uploaded_file($_FILES['image']['tmp_name'], '../files/'.$image);
Efter den indsætter du:
chmod('../files/'.$image, 0755);
Avatar billede kenneth1974a Nybegynder
25. februar 2004 - 12:55 #22
Juuuuuuuuuuuhuuuuuuuuu så virker det sgu!!!!!!!!!!!

Har siddet med det i 3 dage nu og jeg er bare så taknemmelig!!

Svar lige så du kan få dine point!!
Avatar billede dmcn Praktikant
25. februar 2004 - 12:59 #23
Det glæder mig at skidtet virker. :)