Avatar billede flim Nybegynder
25. februar 2004 - 10:36 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

DVD-R eller DVD+R?

Svært at finde den rette kategori, men jeg prøver her...

Jeg skal til at købe en DVD-brænder, da det er noget nemmere at tage backup osv...

Den jeg har i tankerne kan "kun" brænde DVD-R. Er det godt nok?

Hvad er fremtiden? DVD-R eller DVD+R? - eller kan man kun gisne om det?

Fordele/ulemper ved DVD-R fremfor DVD+R?

Alle svar/kommentarer modtages med kyshånd (indtil jeg bliver tør i munden)
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
25. februar 2004 - 10:41 #1
Du kan læse en masse om formaterne her: http://www.gromit.dk/dvd/index.asp

DVD-R kan alle afspillere håndtere, hvor DVD+R kun er de nyere der kan. Pt er ulempen ved DVD+R at du ikke kan være helt sikker på at din afspiller kan afspille, men det er nok det der er fremtiden.
Avatar billede ng_tnt Nybegynder
25. februar 2004 - 10:41 #2
Tja umiddelbart ja - men jeg ville vælge een der kan flere formatter, det ku jo tænkes du fik andre ideer til udnyttelse af DVD brænderen. Tjek evt. NEC 2500 den kan alle formatter
Avatar billede norbert Nybegynder
25. februar 2004 - 10:42 #3
Det vil nok være det smarteste at købe en, der kan brænde begge dele. Så er du ihvertfald sikret et godt stykke tid.
Du kan læse om DVD-formaterne her:
http://www.gromit.dk/dvd/index.asp
Norbert.
Avatar billede norbert Nybegynder
25. februar 2004 - 10:42 #4
Sorry Jacob og ng. Sådan er det, når man ikke er opdateret :-)
Norbert.
Avatar billede flim Nybegynder
25. februar 2004 - 10:57 #5
Takker for svar og takker for link...

Deler bare de point mellem Jer.

Efter hvad jeg har læst, tror jeg at jeg holder mig til min DVD-R, da både brænderen og skiverne er billigere - men tak for de hurtige svar!
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
25. februar 2004 - 11:02 #6
flim >> At brænde DVD-R er en god ting endnu fordi du som sagt ikke kan vide om en afspiller kan håndtere DVD+R. Men som de andre siger kan du jo ligeså godt købe en brænder der kan både + og - , så du ikke står og skal købe ny om et halvt til et helt år.

Takker
Avatar billede flim Nybegynder
25. februar 2004 - 11:13 #7
Det er nu kun fordi jeg kan købe dn brugt. Den kan nemlig både brænde DVD-R og så de der DVD-RAM (eller hvad de nu hed) - så jeg kan få den brugt og forholdsvist billigt, så den holder jeg mig til når forskellen ikke er større.

Bare jeg ved at mine DVD-R skriver kan afspilles alle steder, så er jeg tilfreds.
Avatar billede buffa Nybegynder
25. februar 2004 - 11:54 #8
hvad med at kigge ind hos netto,der har jeg jeg lige købt min BTC Brænder den brænder begge formater DVD-r og DVD+ testvinder til 999,-
Avatar billede flim Nybegynder
25. februar 2004 - 13:23 #9
1K er nu stadig en del knaster for en fattig sturende som mig når jeg også skal have råd til skiver, men måske jeg skifter den her ud om 1-2 år, og så køber en der kan brænde begge formater hvis det stadig er aktuelt på det tidspunkt...