Avatar billede shadow2000 Nybegynder
24. februar 2004 - 21:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

UDMA 5/6 på Maxtor 80 GB harddisk ?

Hey Guys,

Jeg har et problem med en Maxtor Diamond 9 Plus 80 gb
disk.
PÅ selve disken ( label ) står der den kan kører ATA133 ( UDMA6 )
og det samme siger Spec's på Maxtor's site.
Mit Asus A7V333 kan også kører ATA133 på controlleren.
Der sidder en ældre IBM 60 gb disk på som uden problemer kan kører ATA100 ( UDMA5 )

Problem : Lige meget hvad jeg gør med Maxtor'en ( som burde kunne kører UDMA6 ) så bliver det ikke til mere end ATA66(UDMA4).

Jeg har prøvet 5 forskellige kabler( ja, de er alle ATA133 kabler )
Maxtor'en har både siddet sammen med IBM'en og delt op ( IBM på primær/Master controller og Maxtor på sekundær/Master... OG omvendt )
Jeg har også nøjes med kun at have Maxtor'en på Primær/Master og ikke andet. Stadig kun UDMA4.
Bios'en er updated.
Jeg har forsøgt at force den i Bios til at kører UDMA5 eller 6 uden held ( den får så en fejlbesked i opstart når den leder efter disken ved POST )
Nå, for at sikre at det ikke kunne være fejl på bundkortet hentede jeg min IDE-raid controller fra min server som også kører ATA133 og samme kabler fra serveren og jokkede i min egen pc.
Ingen held. Raid-controlleren melder i sin egen bios at den kan se Maxtor'en uden problemer.... MEN AK. på UDMA4.
IBM'en har den ingen problemer med at stille korrekt ( UDMA5)
som den skal.

Hva fan gør jeg galt ? Er det en Crap disk eller har jeg misset noget ?
Selvom Bios'en siger det ene, har jeg kontrolleret i w2k for at se hvad denne sagde ( Ide-tool ) OG her var samme svar :
IBM = UDMA5 , Maxtor = UDMA4
ØV ØV ØV ØV ØV

Hvad gør jeg ? Og KAN jeg gøre noget ?
Lidt ufedt at have en ATA133 harddisk som ikke vil andet
end ATA66

Mvh
K
Avatar billede kbu Nybegynder
29. februar 2004 - 02:33 #1
Er der noget i spm. 470880 du kan bruge?
Avatar billede shadow2000 Nybegynder
30. marts 2004 - 23:31 #2
Desværre intet hjælp fra det spm.
Avatar billede shadow2000 Nybegynder
30. marts 2004 - 23:39 #3
Øv