Avatar billede karga Nybegynder
24. februar 2004 - 10:30 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er forskellen på NTFS og FAT32?

Hvad er forskellen på NTFS og FAT32 filsystem og hvilken er bedst at bruge?
Avatar billede ird Praktikant
24. februar 2004 - 10:32 #1
FAT16, FAT32 og NTFS er forskellige typer af filsystemer, som Windows XP anvender. Et filsystem er den metode, der anvendes til at navngive, lagre og administrere filer på computeren. FAT16 er det filsystem, som Windows 95 anvender, FAT32 er det filsystem, som Windows 98/ME anvender, og NTFS er det almindelige filsystem, som anvendes af Windows NT/2000. Den grundlæggende forskel på FAT32 og NTFS er, at NTFS er mere effektiv og tilbyder en generelt øget sikkerhed for såvel filer som for systemet i almindelighed. Med NTFS som filsystem får du bedre muligheder for at kryptere filer, og du kan også angive rettigheder til enkelte filer.
Avatar billede ird Praktikant
24. februar 2004 - 10:43 #4
også et svar
Avatar billede karga Nybegynder
24. februar 2004 - 12:21 #5
Kan man ikk få FAT32 i WinXP?

Jeg har NTFS, det er vel det bedste
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
24. februar 2004 - 12:27 #6
Jo du kan sagtens få Fat32 under xp - ved installationen bliver du spurgt om hvilket filsystem du vil bruge.

Hvad der er bedst er en smagssag, men jeg vil helt klart mene at NTFS er det bedste/sikreste.
Avatar billede karga Nybegynder
24. februar 2004 - 18:38 #7
Mente jeg nok os ..
I deler lige pointene
Avatar billede fromsej Praktikant
24. februar 2004 - 18:47 #8
Fat32 er helt klart en fordel:
1. Du kan scanne i DOS for virus.
2. du kan gå ind og slette en ellers uslettelig fil fra en DOS bootdiskette/CD
Avatar billede ird Praktikant
24. februar 2004 - 22:24 #9
FAT32 er hurtigere ja, men kræver også mere plads
Avatar billede karga Nybegynder
25. februar 2004 - 08:31 #10
Jeg har masser af plads indtil videre .. Hvor meget hurtigere og hvad er hurtigere, giver det noget i spil?
Det der med DOS er jeg ikke helt med på, hvorfor skal man slette en ellers uslettelig fil?
Avatar billede fromsej Praktikant
26. februar 2004 - 17:31 #11
Hvis det er en virus, eller en spywarerelateret fil, kan den altid pelses i DOS fra en bootdiskette, vi har lige haft et par stykker af slagsen, hvor der måtte installation af et styresystem mere til , så den kunne fjernes.