Avatar billede bigmac Nybegynder
23. februar 2004 - 23:56 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort ualmindelig langsomt?

Jeg har købt en athlon 64 cpu så mit system ser sådan ud:
a64 3200
cas2 ram 400 mhz
radeon 9700 non-pro
abit kv8max3 m/b

Cpuen er rigtig hurtig til distribueret computing og så videre, men i enemy territory er systemet ret sløvt. Nogen steder hvor jeg kigger ind i en mur er min framerate omkring 150-200 men i ildkamp er den helt nede i 20érne! Det er nærmest det samme som jeg havde før jeg købte ny cpu men stadig havde samme grafikkort. Kan det virkelig passe at det er så langsomt?
Noget andet er at mi grafikkort kun vil køre i 4x agp selvom det skulle undesrtøtte 8x, og så vidt jeg kan se er der ikke nogen steder i bios man kan ændre det, kun med et prog der hedder smartgart som findes i monitor egenskaberne. Kan det passe?
Jeg har prøvet med de seneste drivere fra ati, men så tror de at det er et pro kort jeg har og så kan man ikke aktivere agp overhovedet. Ret underligt.
Jeg har desuden dx 9 installeret, hvilket kortet også skulle understøtte.
Er der noget galt med min konfiguration, eller stiller jeg for høje krav? 25 fps er sgu næsten ikke til at leve med og somme tider på battery daler den også under 20 hvis jeg kigger ud over landskabet. Det mærkeligste er nok at det ikke vil køre i 8x...
Avatar billede milandt Nybegynder
23. februar 2004 - 23:58 #1
på battery? snakker vi om en bærbar?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 00:15 #2
hehe nej det er et map der hedder battery
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 00:17 #3
jeg spiller det selv og jeg har også amd64 men min flaskehals er et gammelt gf3 ti200
men må da indrømme at mit køre lige så godt som dit går og dit gfx er det bedre så du burdte have et performance boost
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 00:29 #4
well du kan da starte med at opdatere dine drivere hvis det ikke allerede er gjort
http://www.omegacorner.com/ati_2kxp.htm
de her drivere er tweaket udgivelser af den originale driver el.
du kan finde catalyst drivere her.
http://www.ati.com/support/driver.html
Avatar billede phreakerdk Nybegynder
24. februar 2004 - 01:50 #5
Kunne oxo tænkes du skal tweake din cfg, du burde kunne få 80-100 fps.
Og det med 4x/8x agp, det har ikke det store performance-boost, at det gør noget.
Opdater alle dine drivere til mobo, gfx, lyd osv.
Bruger selv Catalyst 3.7 på et 9800np@pro
Avatar billede phreakerdk Nybegynder
24. februar 2004 - 01:50 #6
Hej Fusk :)
Avatar billede phreakerdk Nybegynder
24. februar 2004 - 02:02 #7
Kan se du skriver du får omkring 150-200 fps, det er en god ide at fastlåse fps, så bliver spillet mere "flydene" cmd til det er, /com_maxfps 43,76,125 kører selv med 125.
det er oxo en god ide at fjerne dynamic lights, det suger mega fps.
Her er et par cmd's der er gode
r_dlightBacks "0"
r_dynamiclight "0"
cg_shadows "0"
r_drawSun "0"
r_fastsky "1"
rate "25000" //ADSL
cg_wolfparticles "0"
com_hunkMegs "196" //Hvor mange ram ET skal bruge, man siger som regel 2/3 af ens ram.
Avatar billede phreakerdk Nybegynder
24. februar 2004 - 02:07 #8
BTW: når din cfg er fixet som du vil ha den, så er det oxo en god ide at skrivebeskytte den, ET har det med at overskrive den.
Husk det er den der ligger i Profiles\DitNavn\etconfig.cfg
Avatar billede ird Praktikant
24. februar 2004 - 07:32 #9
hm har du ikke ændret indstillingen til 8x agp  i bios???
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 09:47 #10
well ville egentlig ha nævnt det med cfg'en men stadig burdte det system han har at køre noget bedre end mit gf3 gør
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 09:53 #11
når jeg kommer hjem kan jeg lige smide min cfg op på webservern så kan du få den, den er tweket til det maximale indenfor de talladte rammer.
enemy territory er et ret krævende spil vil næsten sige at det er lidt forud for sin tid for hvis man vil ha alt øjeguffet skal man sku alligevel ha noget af en comp for at det køre godt.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 10:11 #12
og ja jeg er 5 år gammel og staver derefter :)
Avatar billede bigmac Nybegynder
24. februar 2004 - 11:24 #13
Hehe
Tak for alle svarene.
Jeg har prøvet de nyeste skærmdrivere, men så tror de at det er et pro kort jeg har og så kan jeg slet ikke aktivere agp, og det er virkelig langsomt uden agp. Jeg har også prøvet at disable dynamic lights, men det hjalp ikke det sotre, samt at sætte alt på laveste niveau, men jeg får maksimalt 30 fps i ildkamp, så naturligvis vinder jeg ikke særlig tit mod gode spillere :(
Så vidt jeg kan se er der ingen steder i bios man kan sætte den til 8x, der er noget der hedder 8x men det er til forbindelsen mellem north og southbridge, så det er sat til 8x.
Jeg vil prøve at skrive det der ind i min config phreaker og se hvor meget det hjælper, men alligevel vil jeg gerne have det ser lidt 'pænt' ud ;)

Bortset fra den lave framerate, så starter spillet utroligt hurtigt i forhold til før, så cpu'en må da virke, måske jeg skulle skifte grafikkortet ud med et andet. Hvad er tilsvarende i nvidias regi? Jeg kan ikke finde rundt i deres produktnavne hehe.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 14:52 #14
well det radeon kort du har burdte gøre et fint arbejde
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 15:18 #15
mht til cfg vil jeg forslå at du laver din egen cfg dvs at du opretter en ny fil hvor i du paster alt det der cfg geil ind i filen som så fx kan hedde bigmac.cfg så åbner du autoexec.cfg som ligger i enemy territory/main hvor i du skriver,
set devdll 1
exec bigmac.cfg
så behøver du ikke bekymre dig om at ET piller ved din cfg for det kan den ikke.
autoexec.cfg gør at dit ET exec'er din cfg når du starter spillet så hvis du har ændret i noget bare for sjov laver den det tilbage næste gang du starter spillet.
cfg'en lader du så bare ligge i main samme med autoexec og alle de andre filer.
når du så har startet spillet åbner du consollen ved at trykke ½ og så skrive
/exec autoexec.cfg (hvis den siger couldn't exec bigmac.cfg er det fordi den skal ligge i Profiles\DitNavn\) lyder kompliseret men er faktisk meget simpelt. hvis du ik er sikker på hvordan skal du bare sige til så laver jeg filerne for dig og smider dem op på min webserver
Avatar billede bigmac Nybegynder
24. februar 2004 - 17:18 #16
Tordenfusk, jeg har prøvet at skrive det ind i min config, men det hjælper ikke på min framerate, den er helt nede under 20 når jeg kigger ind fra stranden på battery når der er mange spillere.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 19:02 #17
Avatar billede bigmac Nybegynder
25. februar 2004 - 12:44 #18
Det har ingen effekt tordenfusk, hverken værre eller bedre. Jeg gad vide om det har noget med opengl driverne at gøre? Eller bliver de installeret sammen med grafikkort driverne? Jeg ville prøve med et ældre gf2 kort, men der tænder skærmen slet ikke. Mystisk.
Avatar billede bigmac Nybegynder
25. februar 2004 - 12:50 #19
Det kan ikke være lydkortet der gør det vel?`Jeg bruger det der sidder på bundkortet, hvor jeg før brugte et sb live.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
26. februar 2004 - 12:10 #20
nej det er ikke lydkortet, og opengl driverne til dit gfx skulle gerne følge med i driverne. så ja synes det er lidt underligt at du ik får højere fps.
men du har vel ik nogle programmer til at køre i baggrunden som suger ressourser ?
Avatar billede bigmac Nybegynder
26. februar 2004 - 14:06 #21
Jeg har climate prediction kørende men det bruger kun de resourcer der er til overs.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
29. februar 2004 - 15:56 #22
kender ik det prog. så aner ik omdet er noget der betyder noget.
Avatar billede bigmac Nybegynder
29. februar 2004 - 16:22 #23
www.climateprediction.net
Det er et DC projekt i stil med seti@home. Istedet kører det som navnet antyder en klimamodel.
Avatar billede bigmac Nybegynder
31. oktober 2004 - 15:06 #24
Okay, så har jeg fundet ud af problemet. Jeg opdaterede bios til nyeste version og så var der en ny feature der hedder noget med AGP setting eller lign. Den satte jeg til 8x. AGP var dog stadig off ved opstart. Jeg læste på nettet om en der havde samme problem, som sagde at installation af chipset drivere ville løse problemet. Det prøvede jeg med Via's chipset drivere, og der fulgte noget AGP driver med. Jeg installerede begge og nu kører det satme i 8x. Heureka! Jeg har nu en FPS på over 90 (den maxede ud) på steder hvor jeg før havde 30. Bare ærgerligt at jeg ikke spiller WolfET længere, men det vil jo nok også have en effekt i andre spil.
Håber at alt det her kan give inspiration til andre med samme problem. Jeg er en glad mand idag! ;-D
Avatar billede bigmac Nybegynder
31. oktober 2004 - 15:11 #25
Wow, det tog mig 8 måneder at løse det problem. Nedturs-sommer :/