Avatar billede grillkylling Nybegynder
23. februar 2004 - 20:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hertz = fps?

Hej. for at få bedst mulig billede når jeg spiller hvad skal jeg så gøre?

Vertical sync fra?
Bruge refreshtools?
Vertical sync til?

Hvad har alt dette at sige?
Avatar billede grillkylling Nybegynder
23. februar 2004 - 20:55 #1
og er 1 hertz på skærmen = 1 fps i alle spil? eller er det kun i spil som cs den regel gælder?
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
23. februar 2004 - 21:04 #2
hertz er bare sekunder i minus første dvs. et eller andet pr. sekund men det er ikke en enhed man bare kan smide bag på alt for der er andre enheder også defineret ud fra pr. sekund som betyder noget andet f.eks. bequerel Bq (om Aktiviteten af et radioaktivt stof)

/Christian
Avatar billede grillkylling Nybegynder
23. februar 2004 - 21:17 #3
Jeg er slet ikke med sry. Jeg er temmelig noob, det jeg egentlig vil vide er:

Min skærm kan klare 1600x1200 i 70Hertz, vil det så sige at 70fps er det højeste jeg kan opnå, (det er det i f.eks CS) men det er dog et open GL spil, hvad med 3D spil gør det samme sig gældende der? altså 1 Hertz = 1 Fps ?
Avatar billede intenz Novice
23. februar 2004 - 21:23 #4
Hertz og FPS er ikke det samme.

FPS (frames per second) er hvor hurtigt dit grafikkort viser grafikken. Hertz er hvor meget skærmen kan køre (tror det er noget med skarphed? er ikke så skarp i hertz).

Jeg kører selv med 60 hertz og kører counter-strike med 99 fps med mit geforce 2.

Hvis du har vertical sync slået til kan du max køre 70 fps i cs, med det slået fra kan du køre 99. (hvis dit grafikkort/computer er hurtigt nok)
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
24. februar 2004 - 07:28 #5
FPS er rigtig nok "frames per second" som intenz siger. Men hz er altså også enheden for hvor mange billeder i sekundet en skærm kan vise. Jo flere hz man viser jo roligere bliver billedet selvfølgelig da man ikke undgår flimmer.

Der er altså en direkte ligehed mellem fps og hz. Hvis du har vertical sync slået til betyder det at opdateringen mellem skærm og grafikkort synkroniseres, og dermed kan du ikke få flere fps end de hz din skærm kører med. Hvis du dermed har vertical sync disabled vil du køre det højest antal mulige fps på ethvert tidspunkt.

Fordelen ved vertical sync er at man får et roligere billede, da der vil være mindre udsving i fps "afhængigt af kort" og da skærmen og grafikkortet synkroniserer deres opdateringer.

Personligt har jeg altid vertical sync slået fra, men det er vist mest en vanesag. Hvis du har maskinen og grafikortet til det ville jeg nok vælge at spille med vertical sync og så sætte min skærm til det højest antal mulige hz.

Mvh
  Ugle
Avatar billede intenz Novice
24. februar 2004 - 12:55 #6
Der kan man bare se :-)

Man lærer noget nyt hver dag.
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
24. februar 2004 - 15:04 #7
"Jo flere hz man viser jo roligere bliver billedet selvfølgelig da man ikke undgår flimmer."

Det skulle selvfølgelig være "da man undgår flimmer" :) Ved ikke hvordan "ikke" fik sneget sig ind.
Avatar billede grillkylling Nybegynder
24. februar 2004 - 18:56 #8
laplands-ugle Gælder det i alle spil ved godt det er sådan i cs, men hvad med almindelige
Avatar billede laplands-ugle Nybegynder
24. februar 2004 - 19:18 #9
jep det gælder i alle spil.
Avatar billede cyber-system Nybegynder
03. maj 2007 - 23:59 #10
Hertz er opdateringen på det billed der vises jo højere hertz jo bedre & roligere billed du bruger dog mere i strøm jo højere hertz du køre