Avatar billede kkj Nybegynder
23. februar 2004 - 20:50 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Konfigurering af ekstra RAM blok

Min gode gamle Medion Aldi 2GHz er blevet begavet med en ekstra RAM blok, PC2100 512 MB. Den havde tidligere 256 MB. Selve monteringen var problemfri - men det ser ud som om den kun vil kendes ved 512 MB nu - og jeg have jo egentlig regnet med 768. Hvad mangler jeg at gøre? Skal man pille ved BIOS? Det er eZMemory.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. februar 2004 - 21:22 #1
Hvad siger den, hvis du kun kører med den nye blok?
Avatar billede kkj Nybegynder
23. februar 2004 - 21:53 #2
Det har jeg ikke gidet prøve endnu, nu har jeg lukke skidtet...Vender tebaw.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
23. februar 2004 - 22:12 #3
jeg har prøvet noget ligende med sdram engang, pointen er at det ikke er sikkert at de 2 ramblokke vil køre sammen hvis de ikke er af samme mærke.
hvorfor 512 blokken så får første priotet ved jeg ikke men måske fordi den sidder i slot 1 mit eneste bud på det.
i de tilfælde jeg har hørt om har det aldrig været et problem med at sætte en ny blok i, men har før hørt om at 2 blokke ikke vil køre sammen.

mit forslag er at du sender blokken tilbage og finder udaf hvilken blok du har i og så køber en ny i samme mærke så kan det ikke gå helt galt.

ps. det er lidt et skud i tågen for jeg er ikke helt sikker men det er mit bud på hva der kan være galt, og så hvad jeg har hørt fra IT dimser :).
Avatar billede mahi22 Nybegynder
23. februar 2004 - 22:29 #4
det kan være det er hastigheden du skal ind og justere.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
23. februar 2004 - 22:33 #5
ja det er rigtig hvis de 2 ramblokke ikke kan køre lige hurtigt
fx. hvis din gamle blok kun kan køre CL2.5 og den nye kan køre CL2 el andre indstillinger som den gamle blok ik kan følge med til.
ved ikke om det kan gøre det ved at sætte den til BY SPD så mobo selv vægler, men tror at du skal ind og manuelt justere settings.
Avatar billede kkj Nybegynder
23. februar 2004 - 23:40 #6
Hej. Jeg har lige haft 20 minutter i helvede. Min hovedopgave ligger på computeren, jeg ville opgradere og jeg fik lige fiflet med bios'en, så det eneste der kom uc af comp'en var nogen langtrukne hyletoner. Nå never mind, godt man har en reserve, så jeg kunne finde ud af hvordan man resetter bios :-)

Well. Jeg kan se i bios (jeg har byttet rundt, så 512 MB blokken sidder 'forrest') og bios 'ser' tilsyneladende 2x256...Er jeg blevet snydt? Kan det virkelig lade sig gøre at denkun kan bruge ½delen af blokken?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
23. februar 2004 - 23:47 #7
nej det skulle ik være tilfældet selfølgelig kan det da være en 256 blok men hvis der står 512 på blokken/indpakningen og det er det du har bestilt så lyder det noget underligt
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 00:13 #8
kom lige i tanke om at du kan prøve at loade failsave bios settings for så er dine ram vist indstillet til at køre ret langsomt i forhold til normalen.
hvis den nu finder alle dine ram kan du derefter selv justere dem op i hastighed indtil du når maximum for hva de vil være med til.
Avatar billede kkj Nybegynder
24. februar 2004 - 08:04 #9
det vil jeg prøve i aften. Kan det muligvis passe at MB'et måske kun kan læse blokke op til 256MB, og derfor kun læser 256MB af 512MB blokken? Der er ikke rigtig nogen manual  til MB'et, så jeg chancede lidt ved at købe 512MB.
Avatar billede gnutella Nybegynder
24. februar 2004 - 08:55 #10
Hej KKJ.

Hvordan har du sat rammene?

Hvis det er en P4 CPU, kan det være at det skal sidde sådan?

Pin1 Pin2 Pin3 Pin4
x        x
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 09:50 #11
hvis det er en 2Ghz maskine tror jeg ikke det er tilfældet at mobo kun understytter 256 blokke for det er den sku for ny til efter min mening.
Avatar billede coldplay Nybegynder
24. februar 2004 - 11:28 #12
Det kunne tænkes, at ramblokkene skal være lige store, altså 3 x 256 MB = 768 MB.

Forslag: Returner 512 MB blokken og køb 2 x 256 MB blokke.

Konfigurationen 1 x 512 MB + 1 * 256 MB er tilsyneladende ikke mulig.

For at opnå 768 MB skal ramblokkene meget sandsynligt være et multiplum af 3.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
24. februar 2004 - 14:54 #13
måske men stadig underligt for et mobo der ikke er ældre end det her burde understytte 2 forskellige ram størrelser
Avatar billede kkj Nybegynder
24. februar 2004 - 22:48 #14
Ja, nu har jeg også været glad for den computer i 2 år, så det måtte jo få en ende...Der er kun 2 slots til RAM. Hvis jeg kun sætter 512MB klodsen i i safe mode, bios finder den kun 256MB. I morgen (når jeg har fundet en diskette...) opgraderer jeg BIOS, ellers må klodsen tilbage. Det er et Medion 3500 mobo (alias Micro Star MC 6513) siger det nogen noget?

Tak for alle de gode svar, jeg må lige finde ud af hvordan point skal fordeles!
Avatar billede kkj Nybegynder
25. februar 2004 - 20:47 #15
Lortet ryger tilbage. Tænk at sælge en Pc, der kun har 2 ram slots og kun kan håndtere 256MB i hver. Tsk.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
29. februar 2004 - 15:59 #16
Micro star (MSI) sådan et mobo har jeg selv og den kan vist snuppe 2gb blokke i hver slot
Avatar billede kkj Nybegynder
29. februar 2004 - 16:05 #17
samme model? For denne her er vist lidt 'udokumenteret'! Der findes ikke driver, manual osv. på MSI's website, så det er vist 'det glemte mobo'... :-(