Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 10:27 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Et par spørgsmål før køb

jeg står og skal købe ny computer og jeg har overvejet at købe en prescott processor fordi jeg har ladet mig fortælle den rummer gode muligheder hvad angår overclocking .. Men vil det være et dårligt køb i forhold til en NW der ikke bliver lige så varm? og som standard ikke yder meget mere end NW..

mht til ram havde jeg tænkt mig 2 stk A-data 256Mb DDR RAM PC4000 DDR500

men ville 512MB OCZ DDR PC-4400 Dual Channel være et bedre køb? (De koster dog 900 kr mere), eller er pc-4400 for vildt og ligeyldigt i sidste ende?

Jeg skal have et abit ic-7 max3 bundkort og ville lige høre om det kan køre dual channel i alle 4 ramporte ?
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 10:54 #1
Adata´s pc4000 er helt udemærkede ram. Billige og gode overclockere.
Om ocz´s er bedre kommer an på timings. Har de lavere timings vil de køre hurtigere, men har de samme timings tror jeg ikke du vil få voldsomt meget ud af det (godt nok er det pc4400, men undersøg alligevel timings, da adata´s kan clockes en del).
I max3 kan du køre 2x Dual (2x2sæt ram).

Ang NW vs Prescott, så bliver prescott varmere, men faktisk yder NW mere end prescott PT. (det kan være det ændre sig med kommende bios/driver/windows updates)
Ang oc af prescott, så har jeg ikke læst så meget, men dem jeg har læst skriver at prescott er en ok overclocker. Men det er NW så også. Så hvor meget du vil få ud af prescott lige nu ved jeg ikke.
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 10:55 #2
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 11:19 #3
står der ved ocz's "timings lower than CL 3-4-4-8 may not be possible" men kan ikke finde timings for a-data :(
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 11:22 #4
Det er vel i sidste ende bedre at have 4x256 mb ram til at køre i dual end 2x512?
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 11:26 #5
Hastigheden bliver ikke højere af at du har 4, idet:
Pc3200 i single channel=3.2gb/s
2x Pc3200 i dual=6.4gb/s
2x+2x Pc3200 i dual=6.4gb/s
Da ramkanalerne ikke opererer sammen.

Hvis jeg stod og skulle vælge mellem 2x512 eller 4x256 ville jeg tage 2x512, idet jeg så senere hen (hvis man nu fik brug for/lyst til det) kunne udvide med mere ram.
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 11:30 #6
jaah de er så bare dyrer så jeg overskrider budgettet hehe
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 11:31 #7
Men du vil godt kunne tage 2x256 og senere 2x512 på den anden kanal.
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 11:34 #8
ja det ville jo nok være bedst at starte med 2x256 istedet for 1 512 blok hvis de skal køre dual :)
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 11:35 #9
Det vil du langt mere ud af :-)
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 11:41 #10
jeg står og overvejer om jeg skal droppe at købe en køler og bare bruge den intel giver mig med men er den forsvarlig at clocke med? vil gerne op på en 3,5 ghz :P
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 11:46 #11
Det kommer an på hvilken cpu du køber.
Har set test´s af Max3 med en 2.4 NW der nåede 3.3ghz med boxkøleren.
Men Tror nu det er en god idé med en bedre køler alligevel. Du kan evt starte, og så senere hen købe ny køler. Hvis du vil clocke en del, og du ikke vil bruge vand, så er sp-94 med en god 92mm blæsere et rigtig godt valg.
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 11:56 #12
Ang prescott, så kig lige dette igennem:
http://www.hardocp.com/article.html?art=NTg5
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 12:01 #13
hvad med en Zalman CNPS7000A-CU ? har hørt gode ting om den
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 12:01 #14
ja har læst det og derfor jeg har valt at holde mig til NW :)
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 12:07 #15
Det er en god lownoise køler, er også ok til en smule OC, men skal du højt op med luft, så er sp-94 valget (kan godt sidde på Max 3 selvom det har otes på mosfet).
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACTR005&Fane=COLD,COHS sammen med en god 92mm.
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 12:08 #16
okay troede den kunne klare en del da der står den kan tage 3,2 ghz ved low
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 12:10 #17
Den kan også tage overclock, den er bare ikke den bedste til det.
Hvis f.eks en 2.4NW kan clockes til 3.3 med boxkøler, så må den jo kunne komme højere op med zalmans.
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 12:30 #18
du har aldrig skuffet mig før chalde så jeg følger dit råd :D det blir en thermal right
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 12:32 #19
Så skal du nok kunne få presset din cpu en del :-)
Skridtet efter sp-94 er vand ;-)
Rigtig god fornøjelse med købet (gad vide hvornår jeg selv får råd til nyt legetøj hehe)
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 12:38 #20
skal af med ca 6000 kr Så det er ikke helt billigt hehe men det er pengene værd :P nu må det bare godt snart blive d.1!! :D
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 12:48 #21
:-)
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 14:37 #22
skulle et interesserenoe blev det
Pentium 4 / 3GHz / 800 MHz / 512 northwood
ABIT IC7-MAX3 (ATX)
Thermalright SP-94
2x512 viesta pc-4000
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 14:41 #23
Et rigtig godt valg.
Grunken (en anden bruger) købte stort set det samme, 2.8ghz og bruger bare vand istedet, men samme bundkort og ram. Han har fået et ok OC. Mener han er på ca 3.5ghz, men der havde han vist nået toppen endnu.
Avatar billede tearz Nybegynder
23. februar 2004 - 14:58 #24
ja hvem der bare havde råd til vandkøling :P men efter det her køb tror jeg der gør lidt tid før jeg igen har penge til noget som helst hehe men det skulle vel være muligt a nå 3,5 ghz med luft? :) håber da lidt på at kunne derop selv
Avatar billede chalde Seniormester
23. februar 2004 - 15:56 #25
Det er jeg ret sikker på du kan med en 3ghz og sp-94.