Avatar billede slum1 Nybegynder
22. februar 2004 - 09:20 Der er 18 kommentarer

Kan ikke læse fra CD-romdrev eller Brænder

Hej
Jeg har et problem med at læse fra mit cdrom drev og også fra min brænder. Det går fint nok, hvis jeg sætter en cd i drevet inden computeren genstartes. Men hvis jeg efter computeren er startet, sætter en ny skive i, eller i det hele taget sætter en skive i, skriver den at drevet ikke er klar. Hvis en CD isættes i brænderen, kan jeg heller ikke få lov at se hvad der er på den eller læse fra den. Den kan dog fint nok brænde på Via Neroburn. Cd-rom drevet er et Toshiba 28 x speed. Brænderen er en Liteon 52 x brændehastighed. Tror at problemet er opstået efter jeg instalerede brænderen for et halvt års tid siden. Kører med Windows XP.

Nogle der har forslag til hvordan problemet løses?
Avatar billede ird Praktikant
22. februar 2004 - 09:23 #1
Har du prøvet at rense dem?
Hentet updates til dem?
Hentet alle updates til windows?
Avatar billede ird Praktikant
22. februar 2004 - 09:25 #2
Der var vel nogle cdér med med drivers der skulle installeres :)
Du skal ikke regne med xp har de drivers du skal bruge
Avatar billede slum1 Nybegynder
22. februar 2004 - 09:39 #3
Ja jeg har prøvet at opdatere driverne. Uden noget resultat.
Tror nu ikke at der er snavs i begge drev. Brænderen er kun et halvt år gammel, og den har jeg aldrig kunnet læse fra.
Avatar billede ird Praktikant
22. februar 2004 - 09:53 #4
Er det generelt eller kopier den ikke kan med
Avatar billede ird Praktikant
22. februar 2004 - 09:54 #5
Det kan være laseren der er ved at være slidt op. Men det billigste er nog at købe et nyt CD-Rom drev
22. februar 2004 - 14:17 #6
prøv at slette begge drev i windows.
Højre klik på denne computer. vælg administrer. i venstre side for neden, er der noget om lagring. (Jeg kan bare ikke huske hvad det hedder på dansk), under removable storage (Må jo være noget med flytbar lagring), der sletter du først begge drev. Derefter sletter du begge drev under enheds håndtering, og rebooter skidtet.
Avatar billede ird Praktikant
22. februar 2004 - 17:40 #7
prøvede du at rense den?
Avatar billede slum1 Nybegynder
22. februar 2004 - 18:23 #8
Hej Rogerrabbit. Det er ikke muligt at slette drevene under "removeable storage". Fik dem dog fjernet via enhedshåndtering men det hjalp desværre ikke...:-(
Avatar billede slum1 Nybegynder
22. februar 2004 - 18:28 #9
Til ird: Nej jeg har ikke prøvet at rense dem, da jeg ikke har noget udstyr til at gøre det med. Tvivler dog også meget på at det løser problemet. For som sagt har jeg aldrig kunnet læse på mit halvt år gamle brænder. Og Cd-romen kan jeg godt læse fra, når blot den for lov at starte op med en Cd i. Så skulle det være underligt hvis det skulle være snavs der forsager at den skal genstartes med en nyindsat cd-skive for at læse på den.
22. februar 2004 - 18:51 #10
Hej Slum, du skal slette i rem. stor. først
Avatar billede slum1 Nybegynder
22. februar 2004 - 20:55 #11
rem.stor.???? forstår ikke hvad jeg skal?
Avatar billede slum1 Nybegynder
22. februar 2004 - 22:56 #12
nååå "removeable storage" mener du. Det kan ikke lade sig gøre.
23. februar 2004 - 17:28 #13
beklager hvis kæden lige sprang af her.
Du skal slette drevene i removable storage først, og så i enhedshåntering bagefter.
Den anden vej rundt kan du ikke. Det er selvfølgelig kun de optiske drev !
Avatar billede slum1 Nybegynder
23. februar 2004 - 19:54 #14
Rabbit, det er ikke muligt at slette drevene inde i removable storage!
23. februar 2004 - 21:02 #15
hmmm... Ja, jeg må jo tro dig, når du nu holder fast. Det lyder mærkeligt (Jeg har selv gjort det flere gange, der er en anden det har hjulpet her inde (bare lige for at du skal vide, at jeg ikke bare er påståelig)).
Jeg har ikke nogle vise sten ... desværre :(
Jeg vil selvfølgelig opfordre dig til at teste begge drev, at de nu kan læse.
Test dem et af gangen, sæt dem til Master, og se om du kan boote på dem, så finder du da ud af, om du skal jagte hardware eller software fejl.
Avatar billede ird Praktikant
03. marts 2004 - 15:38 #16
Er det mon tid til lidt feedback her så man ved om problemet er løst??
Avatar billede slum1 Nybegynder
03. marts 2004 - 23:44 #17
Problemet er ikke løst. Håber fortsat nogle har nogle brugbare forslag.
Avatar billede ird Praktikant
08. marts 2004 - 14:50 #18
prøv at afinstallere dem helt via enhedsorienteringen og genstart. Finder styresystemet ikke noget selv så prøv at tilføje ny hardware
smider et svar? Ellers afviser du bare :)