Avatar billede los_111 Nybegynder
21. februar 2004 - 22:31 Der er 18 kommentarer

hjælp til sorround

Hej eksperter!

Har ikke så meget forstand på dette område :S
Jeg har lige købt en DVD-afspiller med optisk, koaksial og to alm. audio stik.
Men jeg har 5.1 højtalere som jeg gerne vil forbinde til.
I min subwoofer har jeg et "styrepanel" med volume osv.
Med mine højtalere fik jeg to slags stik et til lydkortet og et til optisk til en dvd afspiller, men det passer ingen steder i DVD-afspilleren.
Hva` nu det ? Gider i forklare mig det ? Hvad skal jeg bruge ?
Avatar billede lap Nybegynder
21. februar 2004 - 22:34 #1
har du en surround receiver - dvd -> receiver -> højtalere

Du kan ikke forbinde PC-højtalere direkte til en stationær dvd-afspiller som jeg går ud fra er, hvad du har købt?
Avatar billede thedeathart Nybegynder
21. februar 2004 - 22:36 #2
ret forvirrende skrevet..

men når du har sat højtalerne til subwofferen skal du så sætte subwofferen til dvd som så via scart-kabel kobles til tv-et

men du må meget gerne uddybe dine oplysninger
Avatar billede los_111 Nybegynder
21. februar 2004 - 22:40 #3
Hehehe ja det undskylder jeg for :P

Nå men subwooferen hvor skal den sættes til ? (til dvd`en ja)
Men altså i hvilken port, og hvilke kabler skal jeg så bruge ?
Avatar billede lap Nybegynder
21. februar 2004 - 22:42 #4
For at det kan lade sig gøre, så skal der være en 5.1 dekoder indbygget i enten DVD eller højtalere.

Hvis det på nogen måde skal kunne lade sig gøre, så brug fiber/optisk.
Avatar billede norbert Nybegynder
21. februar 2004 - 22:43 #5
Den skal du sætte i de to alm. audio stik. Det er dem, der normalt tilsluttes stereoanlæg, men da du formentlig har forstærker i dine højttalere, springer du dette led over.
Norbert.
Avatar billede norbert Nybegynder
21. februar 2004 - 22:45 #6
Det er korrekt hvad lab siger, hvis du skal have surround. Men da du kun har stereoudgang i din dvd får du ikke surround, med mindre der sidder en pro logic-forstærker i dine højttalere. 5.1 kan du ikke få, med mindre du gør som lap siger, skaffer en digitalforstærker og bruger optisk/fiber.
Norbert.
Avatar billede los_111 Nybegynder
21. februar 2004 - 22:47 #7
Jamen hva` skal jeg da gøre for at få alle sammen sat til ?
lap, der er en sej forstærker i min subwoofer, så det ik noget prob.
Med det stik jeg bruger nu (til comp`en) Har jeg 3 stik et til rear og et til front og så et til subw. og center.
Jeg har et stik til det med 6 stik til div. højt. og så ender det med ligesom et video stik. (rundt med "pigge" :)
Det passer ingen steder henne.
Avatar billede los_111 Nybegynder
21. februar 2004 - 22:48 #8
Ok det er så et prob.
Men eftersom der står Dolby Digital på min DVD-afspiller går jeg ud fra den understøtter 5.1 bare med digital.
Avatar billede norbert Nybegynder
21. februar 2004 - 22:51 #9
Det gør den også, ja.
Avatar billede lap Nybegynder
21. februar 2004 - 22:54 #10
jeg har aldrig hørt om en sej forstærker indbygget i en højtaler :-)

Et rundt stik med pigge - det lyder næsten som et s-video stik - farven er formentlig gul? I så fald er det et kabel direkte til fjernsyn eller receiver med s-video (som min egen).
Avatar billede los_111 Nybegynder
21. februar 2004 - 22:55 #11
og det der digital...
_skal_ jeg der købe sådan en special reciever ?
Avatar billede los_111 Nybegynder
21. februar 2004 - 22:56 #12
Med stikket til comp`en, kan jeg der kun få lyd ud af 4 alm. højt. ?
Avatar billede lap Nybegynder
21. februar 2004 - 22:57 #13
Det er nu ikke en special reveiver (efterhånden), men jeg er ret overbevist om, at hvis du vil have fuld lyd ud af din DVD, så skal du have en receiver med optisk indgang.

Og PC-højtalere er fortsat ikke beregnet til at afspille DVD 5.1 lyd - det er fint til computerspil.
Avatar billede los_111 Nybegynder
21. februar 2004 - 22:59 #14
Hmm, der stod at den både kunne bruges til PC OG DVD...
Der fulgte også to forskellige slags kabler med.
Et til PC`en og et andet til DVD`en som skulle være et optisk.... ?
Avatar billede lap Nybegynder
21. februar 2004 - 23:00 #15
"kan bruges" er ikke helt det samme - det der optiske - er det kablet med "pigge"?
Avatar billede thedeathart Nybegynder
21. februar 2004 - 23:03 #16
1. DVD --> TV = scartkabel
2. Hvis du vil have 5.1 lyd på din pc, skal du have et lydkort som understytter dette. Og så skal du have 5 højtalere. 1 center 2 fronte 2 backs + 1 subwoffer..

Ellers andet ?
Avatar billede lap Nybegynder
21. februar 2004 - 23:04 #17
1. DVD --> TV = scartkabel eller S-video
Avatar billede los_111 Nybegynder
21. februar 2004 - 23:14 #18
thedeathart, det er stadig ikke til min PC. Det er til min DVD-afspiller..
Men glem det jeg fatter nada af det her :D
Nogle andre links med ca. samme prob. ?